B30 loopt op 2 cilinders (carburateur probleem)

• Geoffrey Noort
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 07:14 #153333 door Geoffrey Noort
B30 loopt op 2 cilinders (carburateur probleem) is gemaakt door Geoffrey Noort
Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier en heb een probleem met een b30 motor ( volvo penta aq170 3 stromberg 175 se2 carb's).
De motor loopt niet goed , als ik van de eerste twee cilinders 1 voor 1 de bougie kapjes er af haalt gaat de motor slechter lopen dat is goed , maar als ik dat ook bij de andere bougies doet merk je geen verschil.
Ik ben zelf handig met motoren alleen hier kom ik echt niet uit.

Ik heb al veel vernieuwd en gedaan ,
Nieuwe kabels
Nieuwe verdeelkap
Nieuwe rotor
Nieuwe contact puntjes
Nieuwe bobine
Nieuwe bougies
Nieuwe condensator

Ik heb de kleppen gestelt , en ook de cab's synchroon gestelt , ontsteking afgestelt.
Ik vermoed zelf dat het aan de carb's ligt ook omdat als ik me hand op de twee carb's tegelijk doet valt de motor niet uit , zodra ik dat bij de carb doet waar van die slechter gaat lopen als je de kabels er afhaalt dan valt de motor gelijk uit, ook als ik de zuigers van de carb's op tilt met me vinger gebeurt er bij twee niks en bij de ander die het goed doet valt de motor gelijk uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-08-2015 10:20 #153335 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic B30 loopt op 2 cilinders (carburateur probleem)
Geoffrey,

Kijk eens na of de membramen in de carburateurs nog heel zijn, zijn ze stuk dan loopt de motor op de bijbehorende cilinders niet/slecht. Daarnaast zou ik de compressie meten, dat geeft inzicht in de staat van de verschillende cilinders.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Geoffrey Noort
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 10:48 #153337 door Geoffrey Noort
Beantwoord door Geoffrey Noort in topic B30 loopt op 2 cilinders (carburateur probleem)
Ik heb de compressie gemeten en die is goed is minder dan 10% onderling, de rubbers zijn ook goed geen scheurtjes.
Mvg Geoffrey

• Geoffrey Noort
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 11:07 #153338 door Geoffrey Noort
Beantwoord door Geoffrey Noort in topic B30 loopt op 2 cilinders (carburateur probleem)
Ik heb zo goed als alles na gekeken ,en omdat ik twee motoren hebt en bij allebij het verschillend was heb ik de spruitstukken met carb's omgeruild vandaar dat ik weet dat het de carb's zijn .
Van mijn linker motor deden de eerste twee het goed en rechter de laatste 2 toen ik alles had omgewisseld was het precies andersom.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-08-2015 21:19 #153353 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B30 loopt op 2 cilinders (carburateur probleem)
Als eerder gezegd: eerst de membranen van de carburateurs heel goed controleren, een klein scheurtje is voldoende om de werking totaal teniet te doen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Geoffrey Noort
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 22:12 #153357 door Geoffrey Noort
Ja dat heb ik gedaan en de carb's zijn van de winter ook na gekeken nieuwe sproeiers nieuwe naalden , als de membramen kapot zouden zijn zouden de gas zuiger ook niet goed om hoog gaan. Dat heb ik goed gecontroleerd

• Geoffrey Noort
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 22:22 #153360 door Geoffrey Noort
En als ik volgas geeft maakt die een stuk minder toeren dan halfgas , zou ik dan toch bij 4 carbs een scheurtje over het hooft hebben gezien?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2015 09:57 #153363 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B30 loopt op 2 cilinders (carburateur probleem)
Een heel klein scheurtje is genoeg hoor. Zie je de schuiven bij draaiende motor omhoog gaan als je het luchtfilter eraf laat?
Trouwens: ik ben benieuwd naar de boot waar ze in staan! 2 B30 motoren, die moet wel gaan zeg! :)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Geoffrey Noort
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2015 11:32 #153365 door Geoffrey Noort
Ja dat heb ik gecontroleerd en die gaan goed omhoog, ze liggen in een fairline sunfury van 9 meter . Ik kan helaas geen foto er op zetten.

• Geoffrey Noort
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2015 17:39 #153376 door Geoffrey Noort
Als ik bij de carb waarvan de cilinders het goed doen de zuiger omhoog doet met me vinger valt die uit, doe ik dat bij de andere carb's dan merk je geen verschil.
Heb net nog een keer de membranen na gekeken maar is niks mis mee mooi en soepel.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD