- Berichten: 508
Olie temperatuur sensor
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
Oliedruk interesseert mij minder : is natuurlijk leuk om te zien, maar als die wegvalt zal het in de meeste gevallen toch al te laat zijn
Vraag is alleen waar je die temperatuur sensor het beste kunt plaatsen :
1) op plaats van standaard drukschakelaar : Y- of T-stuk gaat niet - te weinig plaats ivm dubbele voorpijp uitlaat,
2) carter : zou natuurlijk optimaal zijn, maar de mijne heeft geen aansluiting aan de zijkant (zoals bij P1800), en om nu hiervoor de motor eruit te halen danwel de voortrein te laten zakken om de carterpan te verwijderen, een gat te boren en er een moer op te lassen gaat mij te ver,
3) zgn 'sandwich plaat' - adapter ring met sensoraansluitingen tussen oliefilter en blok - zou kunnen,
4) plaats mechanische benzinepomp : die heb ik niet meer, dus zit hier nu een blindplaat die natuurlijk makkelijk te verwijderen is om er een gat in te boren en een moer op te lassen.
(oplossingen zoals de onderaan de caterpan - aftapbout - of i.c.m. de oliepijlstok zou ik sowieso liever willen vermijden)
Wie heeft er ervaring met sandwich platen (welke ? waar gekocht ? geen olie lekkage ?)
Is de blindplaat waar voorheen de mechanische benzinepomp zat wel een goede plek om een betrouwbare uitlezing van de olietemperatuur te krijgen ?
Andere suggesties ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 880
Daar kan ik volgens mij nog aankomen ook (ondanks dat iedereen beweert van niet haha)
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Ja, Mocal lijkt een goede optie - zij hebben althans een goede reputatie op gebied van oliekoelers. Had deze sensor adapter ook al gevonden bij een andere leverancier; wel vreemd dat ie niet op de Mocal web-site voorkomt .....
@Rob :
Heb jouw topic over de digitale temperatuurmeter voor P1800 met interesse gevolgd - hele mooie oplossing. Ik wil ook zo'n DS18B20 gebruiken (i.c.m. Arduino). Maar ik heb dus geen aansluit mogelijkheid op de zijkant van m'n carterpan .... Wat zie jij dan allemaal gebeuren met die oliedruk, wat zo spannend is ? Varieert natuurlijk met toeren, en warm/koud, maar voor de rest ? (OK, ik kom niet op Zandvoort ....) Het enige dat mij bij "normaal" gebruik interessant lijkt aan oliedruk, is te weten dat er überhaupt druk is, maar of dat nu 3 bar of 4 bar is bij een bepaald toerental ...... (en sowieso, hoe weet je wat de druk zou moeten zijn ?)
@Kevin :
Die zag ik ook op de web-site van Scandcar. Maar a) ik vind dat nogal een kwetsbare plek, en b) zoals boven aangegeven wil ik een DS18B20 sensor gebruiken i.c.m. Arduino
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
Olietemp vind ik wel interessant, je weet exact wanneer je motor warm is en je kunt "trappen". En olie op temp duurt lang, al gauw 20 minuten snelwegverkeer.
Als ik trap op de snelweg, wordt de olie te heet (110), als ik dan bij een afrit moet wachten, zakt de druk weg onder de 0,85 bar.
Als ik rustig rij (100-110) blijft hij mooi koel (90-100) Ik zie onderweg zeer veel variatie in de olietemp, zeker afhankelijk van rijstijl en waar ik rij. In de stad blijft olie veel koeler, maar mijn water wordt veel warmer (95-100).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Pas bij sub-maximaal belasten ( 150 km op de Duitse Autobahn) komt de olietemp in beweging en heb mee gemaakt dat bij vol gas en langere afstanden ( > 20minuten) hij zelfs over het midden komt. ( water temp doet dit dan ook...)
Dat voelt niet zo lekker...
Als ik dan wat gas minder loopt hij weer mooi terug en staat de watertemp ook weer in het midden.
Oliedruk staat ramvast op 5 kp/cm (70),
Als hij terug zakt tot onder de 1, is dat niet goed, heb je er wel Klassieke Motorolie in 20W50 o.i.d, en vervang je regelmatig ook het oliefilter
De 20W50 voor moderne auto's wordt te dun en zou deze lage druk kunnen verklaren
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Dat zijn interessante bevindingen, maar wat is precies "trappen" op de snelweg? Illegale snelheden aanhouden? Of 120-130 km/u rijden?"Ronald Damme" schreef:
...olie op temp duurt lang, al gauw 20 minuten snelwegverkeer.
Als ik trap op de snelweg, wordt de olie te heet (110), Als ik rustig rij (100-110) blijft hij mooi koel (90-100)
In het laatste geval lijkt het me een aanbeveling om een oliekoeler met thermostaat te installeren als je vaak op de snelweg rijdt.
Twintig minuten opwarmtijd voor de motorolie, dat is iets om rekening mee te houden... Is dat trouwens een gemiddelde? Ik kan me voorstellen dat het verschil maakt of het zomer of winter is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Er is dus een grote reserve, in de winter kun je een stuk karton voor de radiator plaatsen ....dan komt ie toch op temperatuur, maar hoe veel 1800's zie jij in de winter op de weg ?.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Laveyne
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 82
Kevin, de carterplug die je bedoelt voor de 240 met olietemperatuur sensor kun je kopen, zo niet? is die zelf eenvoudig te maken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.