Vilt versus rubber olie kering
- Ed van der Zee
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-03-2014 15:06 - 09-03-2014 16:11 #138386
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Vilt versus rubber olie kering is gemaakt door Ed van der Zee
Standaard worden B16 en B18 motoren uitgerust met vilten krukas olie kering, voor en achter.
Lekkage is een veel gezien probleem, met dit item wil ik eens de kennis en ervaring over dit onderwerp bundelen.
Ik heb bij revisie de laatste jaren vastgesteld dat:
1. Vilt erg lang mee gaat, vaak na lange stilstand even lekt en dan door olie toevoer vanuit het Carter, bij gebruik, weer volledig droog wordt.
2. Er zijn twee verschillende rubberen keringen voor de B20/30, de oranje die bij de verschillende ' specialisten' wordt geleverd! en de zwarte oliekering die in de revisiesets van Volvo en het VKO wordt geleverd.
Ik bemerk dat de zwarte Volvo ringen langer meegaan en slijtvaster zijn
3. Afgesleten krukasring, aan de voorzijde, is soms de oorzaak van de lekkage, je ziet/voelt dan een richel.
Dit heb ik m.n. bij de B30 krukas gezien, maar ook bij B20 blokken met hoge kilometrages.
Ook een krukas die meer dan drie ton heeft gelopen, vertoond soms waarneembare slijtage aan de achterste krukas.
Dit veroorzaakt lekkage.
4. Montage van de vilten oliekering kan nadat de ring 12-24 uur in de olie heeft gelegen, hij neemt dan de olie op er sluit perfect af. Montage van de rubber kering dient met veel grease - of te wel vet - te geschieden, gedachte is dat anders de ring te heet wordt bij de eerste keer dat de motor draait.
De rubber kering moet met het dichte gedeelte naar buiten worden gemonteerd.
5. Centreren van de keringen kan worden beïnvloedt door de twee carterbouten aan te draaien, het lijkt logisch dat deze aangedraaid moeten worden
6.soms kan een olie lekkage worden opgelost door een vilten ring te plaatsen, dit is bovendien goedkoop.
Ik nodig jullie uit om te reageren op bovenstaande stellingen / ervaringen
Lekkage is een veel gezien probleem, met dit item wil ik eens de kennis en ervaring over dit onderwerp bundelen.
Ik heb bij revisie de laatste jaren vastgesteld dat:
1. Vilt erg lang mee gaat, vaak na lange stilstand even lekt en dan door olie toevoer vanuit het Carter, bij gebruik, weer volledig droog wordt.
2. Er zijn twee verschillende rubberen keringen voor de B20/30, de oranje die bij de verschillende ' specialisten' wordt geleverd! en de zwarte oliekering die in de revisiesets van Volvo en het VKO wordt geleverd.
Ik bemerk dat de zwarte Volvo ringen langer meegaan en slijtvaster zijn
3. Afgesleten krukasring, aan de voorzijde, is soms de oorzaak van de lekkage, je ziet/voelt dan een richel.
Dit heb ik m.n. bij de B30 krukas gezien, maar ook bij B20 blokken met hoge kilometrages.
Ook een krukas die meer dan drie ton heeft gelopen, vertoond soms waarneembare slijtage aan de achterste krukas.
Dit veroorzaakt lekkage.
4. Montage van de vilten oliekering kan nadat de ring 12-24 uur in de olie heeft gelegen, hij neemt dan de olie op er sluit perfect af. Montage van de rubber kering dient met veel grease - of te wel vet - te geschieden, gedachte is dat anders de ring te heet wordt bij de eerste keer dat de motor draait.
De rubber kering moet met het dichte gedeelte naar buiten worden gemonteerd.
5. Centreren van de keringen kan worden beïnvloedt door de twee carterbouten aan te draaien, het lijkt logisch dat deze aangedraaid moeten worden
6.soms kan een olie lekkage worden opgelost door een vilten ring te plaatsen, dit is bovendien goedkoop.
Ik nodig jullie uit om te reageren op bovenstaande stellingen / ervaringen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 09-03-2014 16:11 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 210
09-03-2014 15:37 #138391
door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Vilt versus rubber olie kering
Leuk stukje Ed,
Dus als ik het goed begrijp bij punt 5 zijn deze bouten voor het centreren en niet voor puur vast zetten?
Ik heb bij mijn B18b een beetje lekkage. waar ik op een moment wat aan ga doen.
Dus als ik het goed begrijp bij punt 5 zijn deze bouten voor het centreren en niet voor puur vast zetten?
Ik heb bij mijn B18b een beetje lekkage. waar ik op een moment wat aan ga doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-03-2014 16:15 #138397
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vilt versus rubber olie kering
Nou Steven, zo sterk wil ik het niet stellen, maar als een deksel niet helemaal centraal is uitgedraaid, zou je nog een paar mm kunnen sjoemelen, door deze minder of strakker aan te halen.
Voor de B18 geldt dat hij een beetje mag zweten, zeker als hij een tijd - winter - heeft stil gestaan.
Met gebruik komt er dan weer olie van uit het carter en zal hij beter afsluiten.
Hoe het is met positieve carterdruk bij versleten motoren, laat zich raden....dan gaat alles lekken.
Voor de B18 geldt dat hij een beetje mag zweten, zeker als hij een tijd - winter - heeft stil gestaan.
Met gebruik komt er dan weer olie van uit het carter en zal hij beter afsluiten.
Hoe het is met positieve carterdruk bij versleten motoren, laat zich raden....dan gaat alles lekken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 831
09-03-2014 18:56 #138412
door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Vilt versus rubber olie kering
Ik heb niet zo'n goede ervaring met de vilten keerring. Vorig jaar een blok wissel gedaan en bewust de vilten (24uur ingeweekt) geplaatst (achterste krukaskeerring, voorste altijd rubber gehad zonder teveel problemen) Deze bleef lekken. Dit jaar helaas weer het blok eruit moeten halen en nu de (oranje) rubberen keerring geplaatst, en geen last meer van lekkages. Ik heb er nu ongeveer 1500km mee gereden dus over duurzaamheid kan ik nog geen uitspraak doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 831
09-03-2014 18:56 #138413
door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Vilt versus rubber olie kering
Ik heb niet zo'n goede ervaring met de vilten keerring. Vorig jaar een blok wissel gedaan en bewust de vilten (24uur ingeweekt) geplaatst (achterste krukaskeerring, voorste altijd rubber gehad zonder teveel problemen) Deze bleef lekken. Dit jaar helaas weer het blok eruit moeten halen en nu de (oranje) rubberen keerring geplaatst, en geen last meer van lekkages. Ik heb er nu ongeveer 1500km mee gereden dus over duurzaamheid kan ik nog geen uitspraak doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
09-03-2014 21:20 #138425
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Vilt versus rubber olie kering
Ik heb met beide keerringen wel goede ervaringen. Vilt gaat prima bij een onversleten motor. Heeft het blok al wat kilometers achter de rug en lichte carterdruk? Dan wil de oranje keerring, of zwarte, verdomd goed helpen dit tegen te gaan.
Ik heb bij de 1800 twee keer achter elkaar een keerring moeten plaatsen voordat hij lekdicht was. De laatste keer heb ik op aanraden van Niek de Boer het veertje 1 tandje strakker gezet. Toen was ik van het probleem af!
Ik heb bij de 1800 twee keer achter elkaar een keerring moeten plaatsen voordat hij lekdicht was. De laatste keer heb ik op aanraden van Niek de Boer het veertje 1 tandje strakker gezet. Toen was ik van het probleem af!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-03-2014 21:26 #138427
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vilt versus rubber olie kering
Mijn voorkeur gaat uit naar rubber. Je kunt bovendien de keerring nog iets dieper (of ondieper) in het uitgedraaide huis drukken om hem zo op een andere plek op de krukas af te laten sluiten.
Ik centreer hem altijd eerst helemaal perfect en zet hem met de boutjes aan het blok goed vast en zet dan de carterpan boutjes onderin pas vast.
Ik centreer hem altijd eerst helemaal perfect en zet hem met de boutjes aan het blok goed vast en zet dan de carterpan boutjes onderin pas vast.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-03-2014 22:18 #138435
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Vilt versus rubber olie kering
Ik heb net de voorste kering vervangen voor een zwarte rubberen. Die is nu dicht, maar nu is de achterste gaan lekken. Daar gaat dus ook een rubberen in!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
10-03-2014 00:08 #138439
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vilt versus rubber olie kering
Het voordeel van een rubberen ring is dat wanneer je blok wat meer onderdruk krijgt wanneer het blok aan slijten is deze het qua lekkage langer volhoud.
Ik heb van voren rubber en achter vilt met bijde geen problemen.
Johan Geers
Ik heb van voren rubber en achter vilt met bijde geen problemen.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-03-2014 17:19 #138455
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vilt versus rubber olie kering
Interessante antwoorden, de rubbere iets dieper of ondieper erin zetten lijkt mij de meest bruikbare tip.
Daar was ik nog niet op gekomen...dank
Daar was ik nog niet op gekomen...dank
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.