Gebruik Loctite
- Marc Schunck
-
- Elite lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Die locktite geeft een hele goede verbinding, maak me dus meer zorgen over hoe je die bouten ooit weer loskrijgt.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Oscar Keur (GAST)
- Elite lid
-
je kan het doen voor je eigen gevoel, maar nodig is het niet als je de bouten netjes op t juiste moment vastzet.
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Ook als je googlet op vliegwiel loctite kom je t vaak tegen inclusief horrorverhalen over los getrilde vliegwiel bouten. Dus ik heb maar t zekere voor t onzekere genomen en ze met de blauwe (medium) loctite vastgezet. Volgens de info van Loctite moet je t met handgereedschap ook weer kunnen loskrijgen zoals Oscar ook al aangeeft.
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Of je zet ze niet goed vast, of je hebt een trilling in je blok/krukas...
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Een vliegwiel wordt warm, accelereert en decellereert vaak en zit vast met 6 (of

Moderne motoren kennen alleen maar vliegwielbouten met een borgmiddel.
In de jaren dat ik bij een revisiebedrijf werkte kwam er op alle vliegwielbouten Loctite 270. ("hoge sterkte", losbreekmoment 33Nm, werkzaam tot 180 graden C) Dit krijg je altijd weer los. Het is een absoluut misverstand dat met Loctite vastgezette bouten afbreken als je ze los wilt draaien!
Uiteraard ALTIJD op draaimoment vastzetten. Voor hoog belaste motoren ARP-bouten nemen.
Nooit problemen gehad op deze manier, vandaar het advies. (flesje Loctite 270 kost rond de €15,00; per vliegwielmontage is het bedrag verwaarloosbaar)
Teun
www.reyher.de/download/Technical ... te_270.pdf voor de geïnteresseerden
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Dat is interessant.
Maar dan deze anectdote;
Met mijn P1800E heb ik tijdens het rijden op de snelweg mijn pook van de BW35 per ongeluk uit de versnelling gehaald, deed hem weer terug en......een enorme klap en toen ratel de ratel... :oops: wat bleek, de 6 bouten waarmee het vliegwiel aan de motor vast zat, waren finaal gescalpeerd - tja, ik had nog niet zo veel ervaring met automaten - maar ik was wel blij dat deze niet met Locktite vast zaten. Na verwijdering van de bak, kon ik ze er met de hand zo uitdraaien....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Als we er vanuit gaan dat de rotatie van de krukas wordt overgedragen door de paspennen (en vica versa) kunnen we stellen dat de vliegwielbout alleen onder invloed van zijn eigen massatraagheidsmoment kan verdraaien. Als we recht op het vliegwiel kijken zien we dat deze tegen de klok indraait. Tijdens een versnelling zal de hoeksnelheid toenemen, de weerstand tegen verdraaien zou er inderdaad voor zorgen dat de bout zichzelf inderdaad vastdraait (mits de massatraagheidsmoment voldoende groot is om de weerstand te overwinnen). Het verhaal gaat uiteraard omgekeerd op als je het gas los laat.
Echter gaat het uiteraard compleet anders als je afremt op de motor, of nog eens extra bijremd met opgekomen koppeling. Een dergelijke situatie doet zich ook voor als je met 5500 toeren je koppeling laat schieten, hierbij wordt het vliegwiel plotseling afgeremd tot een veel lager toerental terwijl de bout nog door wil draaien. In deze situaties is er een zeer groot verschil tussen de de-acceleratie van het vliegwiel en de krukasbout. Hierbij zou het mogelijk kunnen zijn dat de bout een fractie verdraaid door onvoldoende spanning (en dus wrijving) tussen beide onderdelen. Als dit uiteraard een aantal keren gebeurd zou hij zover kunnen verdraaien dat schade zeer zeker is.
Ik weet niet of dit ook voor de Amazon geldt, maar t klinkt aannemelijk.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
> Bij een B18/B20 zijn er geen paspennen tussen het vliegwiel en de krukas, alleen maar de bouten.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Marc Schunck" schreef:
Op een forum over kevers kwam ik de volgende reden tegen om loctite te gebruiken:
Als we er vanuit gaan dat de rotatie van de krukas wordt overgedragen door de paspennen (en vica versa) kunnen we stellen dat de vliegwielbout alleen onder invloed van zijn eigen massatraagheidsmoment kan verdraaien. Als we recht op het vliegwiel kijken zien we dat deze tegen de klok indraait. Tijdens een versnelling zal de hoeksnelheid toenemen, de weerstand tegen verdraaien zou er inderdaad voor zorgen dat de bout zichzelf inderdaad vastdraait (mits de massatraagheidsmoment voldoende groot is om de weerstand te overwinnen). Het verhaal gaat uiteraard omgekeerd op als je het gas los laat.
Echter gaat het uiteraard compleet anders als je afremt op de motor, of nog eens extra bijremd met opgekomen koppeling. Een dergelijke situatie doet zich ook voor als je met 5500 toeren je koppeling laat schieten, hierbij wordt het vliegwiel plotseling afgeremd tot een veel lager toerental terwijl de bout nog door wil draaien. In deze situaties is er een zeer groot verschil tussen de de-acceleratie van het vliegwiel en de krukasbout. Hierbij zou het mogelijk kunnen zijn dat de bout een fractie verdraaid door onvoldoende spanning (en dus wrijving) tussen beide onderdelen. Als dit uiteraard een aantal keren gebeurd zou hij zover kunnen verdraaien dat schade zeer zeker is.
Ik weet niet of dit ook voor de Amazon geldt, maar t klinkt aannemelijk.
Dit (zeer theoretische) verhaal geldt alleen wanneer er 1 (zware) bout gebruikt wordt om het vliegwiel op de krukas vast te zetten. Bij de Amazon worden 6-8 bouten, allen buiten het midden van de krukas-as, gebruikt om het vliegwiel vast te zetten en het hele verhaal gaat dus voor de Amazon niet op.
Enige reden die ik kan bedenken om Loctite te gebruiken is te voorkomen dat er boutjes los zouden trillen, maar in dat geval heb je ze sowieso al veel te los zitten. Gewoon netjes op moment vastdraaien en je hoeft nergens bang voor te zijn.
Het zal heus geen kwaad kunnen om er wat Loctite op te smeren, maar echt nut heeft het naar mijn mening niet.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.