speling as van verdeler?

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2012 12:30 #121432 door Jeroen Visser (GAST)
speling as van verdeler? is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Ik heb vanmorgen even gekeken of de ontsteking goed op tijd staat en het viel me op dat er best wat speling op zit. Ik kan de rotor ongeveer 2mm heen en weer bewegen. Nu heb ik geprobeerd het eea op te zoeken in het forum maar ik kom niet echt een eenduidig antwoord tegen. Beetje speling mag begrijp ik maar wat is een beetje.

Afstellen met de lamp is ook lastig omdat mijn witte stipje (beetje tipp-ex) heen en weer schiet, zeker stationair maar ook bij 1500rpm blijft hij niet lekker op zijn plek. Er zit een 123ign op dus daar zal het niet aan liggen.

Groet Jeroen

ps het gaat om een b20 blok

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-12-2012 12:47 #121435 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic speling as van verdeler?
Ik net ff die van mij gecheckt en er is vrijwel geen speling, ik denk minder dan een halve mm. het is een Bosch Distributor 0 231 146 078 JFUR4 op een 1969 Volvo122S B20B engine.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2012 13:16 #121438 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic speling as van verdeler?

"Marc Schunck" schreef:
Ik net ff die van mij gecheckt en er is vrijwel geen speling, ik denk minder dan een halve mm. het is een Bosch Distributor 0 231 146 078 JFUR4 op een 1969 Volvo122S B20B engine.

Marc dank voor je reactie.

Ik ga binnenkort maar eens opzoek waar die speling vandaan komt. Het zal waarschijnlijk slijtage van het tandwiel zijn welke op de nokkenas aanhaakt (die naar de verdeler gaat), nokkenas is is van het type tt3 vorig jaar geplaatst. Blijft over de as (tandwiel) van de verdeler...

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-12-2012 13:30 #121439 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic speling as van verdeler?
Ik heb een nieuwe k nokkenas met een gebruikte distributor as. Het kan ook nog in de distributor zelf zitten en/of de aansluiting tussen distributor en asje naar nokkenas

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2012 13:45 #121440 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic speling as van verdeler?
Normaal zit er tussen de onderkant van je verdeler welke in het oliepompasje valt en je rotor wat speling onder veerkracht dit is je mechanische vervroeging.
Dit beetje "speling" is wel onder een klein beetje veerkracht anders klopt er iets niet.
Lastig uit te leggen maar je kan kijken of je gewichtjes nog vasthangen ik kan niet zo via tekst uitleggen waar die precies zitten.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2012 13:50 #121442 door Jeroen Visser (GAST)
Net even in de schuur geneusd, ik heb nog een asje liggen, ziet er niet versleten uit dus deze volgende week maar eens plaatsen.

Tevens even de oude verdeler bevoeld en hier zit idd de speling in waar Kevin het over heeft incl. veerkracht. Als ik dit met de 123ign doe heb ik iets meer speling en niet het gevoel dat er een veertje zit oid. Maar goed dit is met de verdeler nog gemonteerd, volgende week de boel maar eens verwijderen en checken.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2012 14:02 #121446 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic speling as van verdeler?
Oeps ik had iets te snel gelezen :oops: mijn erhaal slaat op een orginele ontsteking niet op een 123 hoe die precies in elkaar zit weet ik niet.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2012 17:36 #121452 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic speling as van verdeler?
Ik neem aan dat de speling voelbaar is door het vooruit en achteruit draaien van het nokkenasje, dit is niet zo erg het wordt een kant op gedrukt.
Er mag geen speling voelbaar zijn als je het nokje zijdelings beweegt, radiaal dus de lagers van het asje en het nokje op het asje.
Als daar speling opzit ktijg je een verschillend ontstekings tijdstip.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2012 19:03 #121687 door Jeroen Visser (GAST)
Gister even de boel verwijderd, er zit iets speling in de verdeler zelf, hier is dus niets aan te doen.

Verder heb ik het asje verwijderd en eentje geplaatst welke nog in de schuur lag. Hier zit geen speling op en het lijkt ook of de verdeler iets strakker past op het asje.

De boel weer in mekaar gezet en de stroboscoop erbij. Stationair is nog steeds niet echt te doen maar bij 1500rpm is het nu een stuk beter afleesbaar.

Waarschijnlijk toch een combi van speling in het asje en de verdeler zelf. Voor nu ben ik er tevreden mee.

Dank voor de reacties.

Groet Jeroen

• 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-12-2012 11:30 #121769 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic speling as van verdeler?
Hallo vrienden
Er wordt uitgebreid gesproken over het asje van de verdeler,
Wat denken jullie van de lagerbusjes in het verdelerhuis?
Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD