B30E met koelvloeistof als chocolade

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-12-2011 22:31 #109132 door Ed van der Zee
B30E met koelvloeistof als chocolade is gemaakt door Ed van der Zee
Beste volvisti, ik heb een probleem met een B30E wat ik nog niet heb opgelost.
De wagen rijdt prima, echter hij verliest koelvloeistof door meerdere lekkages, ook olie komt in het koelsysteem
We zijn begonnen met de waterpomp en de rubber seals van het koelsysteem/ slangen te vervangen.
Thermostaatrubber vervangen, koelsysteem geflushed en olie ververst.

Op zich raakt de motor niet oververhit en loopt zonder problemen 160, draait mooi regelmatig en start goed.
Binnen de kortste keren is de olie zwart en de koelvloeistof een soor chocolademelk. Eerst werd de wagen voor korte stukjes ingezet, maar langere autosnelweg kilometers maakt geen verschil.

Volgens mij zijn er drie manieren waarop er olie in de koelvloeistof komt
1. lekke koppakkíng
2. Oliekoeler lamellen stuk, de B30E heeft zo'n ronde oliekoeler onder het oliefilter zitten, met een circulatiesysteem.
3. scheur in het blok/cylinderwand/kop

Vandaag begonnen met het uit elkaar halen van de bevestigingen van de kop, alles draait gemakkelijk los (dat dan weer wel)
Ook de oliekoeler gaan we demonteren en op druk brengen om te zien of deze lek is, heeft ooit iemand dit mee gemaakt ?
Ik aarzel nog om de kop er af te trekken, dacht het eerst maar eens op het forum te proberen.

Komt dit iemand bekend voor ?

Dan vraag twee: Ik wil een extra oliekoeler gaan gebruiken en zat te denken om een B30 automaat radiator hier voor te nemen, die heeft in het onderste deel een apart reservoir voor de automaat.
Ik heb nog zo'n radiator liggen
Dit kan ook prima voor olie worden gebruikt, denk ik dan maar....iemand dit al eens geprobeerd, is het koelend vermogen vergelijkbaar met de oliekoeler achter het oliefilter ?.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een oliekoeler naast de radiator plaatsen, zoals in de 240 turbo, maar dat is weer meer werk en duurder.

Ga er nog een nachtje over slapen, ben benieuwd naar jullie reacties.

Prettige feestdagen !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2011 15:45 #109151 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B30E met koelvloeistof als chocolade
Hoi Ed,

Kan je niet tijdelijk de oliekoeler verwijderen? Met dit weer loopt een blok echt niet zo snel heet. Je kan dan mooi uitsluiten of het hier in zit.

Ik heb het overigens altijd een rare constructie gevonden, de olie koelen door er 80C koelwater langs te pompen.
Een externe koeler plaatsen lijkt me een goed idee.

Er bestaan drukpompen die je op het reservoir van het expansievat zet. Dan kan je eventuele externe lekkages ontdekken (van bijvoorbeeld de oliekoeler.)

Anders zou ik toch maar eens de kop gaan lichten..

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2011 10:34 #109160 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B30E met koelvloeistof als chocolade
Volgens mij staan die koelvloeistof "gekoelde" oliekoelers bekend om het feit dat de inwendige soldeerverbindingen op een gegeven moment slecht worden en gaan lekken.
Dus dat is de eerste verdachte.
Klopt het dat lang niet alle B30's een oliekoeler hebben?
Zo ja, dan zou ik zeggen dat alle extra koeling mooi meegenomen is en een automaat radiator een prima oplossing is.
Heb je een getunde motor of vraag je er veel van? Dan zou ik een externe olie-radiator plaatsen.

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2011 11:18 #109161 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic B30E met koelvloeistof als chocolade
Ed,
Deze oliekoelers hebben de reputatie om te lekken waardoor er koelvloeistof in de olie terecht komt.
De oplossing is simpel, verwijder de oliekoeler, een B30 zowel de carburateur versie als de injectie versie kunnen deze koelers prima missen. Ik zelf heb jaren in een 164 gereden eerst in een carburateur versie, dit is alweer zo,n 25 jaar geleden, toen in een injectie versie, bij beide motoren heb ik de oliekoeler verwijderd en vele duizende kilometers mee gereden zonder problemen met de koeling van de motor.
Als je van plan bent om met deze auto te gaan racen dan wordt het verhaal anders, maar bij normaal gebruik is er niets aan de hand en heb je veel ellende minder.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2011 18:39 #109168 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B30E met koelvloeistof als chocolade
Om een lang verhaal kort te maken, heb ik het blok uit elkaar gehaald, er bleek intern olie naar de koelvloeistof te worden geperst. Het gevolg was dat alle rubber seals eruit geblazen werden.
Dus olie naar de koelvloeistof en niet andersom, heb een probleem om het oliefilter eraf te krijgen.
Nu de kop eraf is kan ik er beter bij en ga vanavond verder, ik heb de zaak gefotografeerd en meld me hier terug.
Overigens vind ik het een heel gedoe om de pics te verkleinen, op onze -verbeterde- website kun je gewoon iedere foto downloaden en deze wordt automatisch in het juiste formaat geplaatste.....belangestelling heren moderators ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2011 19:39 #109170 door Lars Rengersen

"Ed van der Zee" schreef:
wordt automatisch in het juiste formaat geplaatste.....belangestelling heren moderators ?

Draait die dan ook op Phpbb?
Het forum wel namelijk.
Ik zal eens op zoek gaan naar een geschikte plugin en die aan de techniek voorleggen.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2012 14:20 #109851 door Lars Rengersen
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieIn het kader van een beter alternatief voor een oliekoeler.
Is dit niet wat?

Een adapter om een oliekoeler aan te sluiten. Dit vergroot je olie circuit en er komt geen koelvloeistof aan te pas.
Voor 25,90 op eBay, zie

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2012 14:35 #109854 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic B30E met koelvloeistof als chocolade
Volgens mij werkt dit niet helemaal zoals je denkt Lars. Mijn Duits is niet fantastisch, maar ik heb het idee dat je hier een temperatuur en druk sensor e.d. aan kunt hangen, maar een koelcircuit gaat niet werken, aangezien er geen in en uitgang (met drukverschil) op zitten. Dan moet je dus gaan werken met een externe pomp e.d.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2012 14:46 #109855 door Lars Rengersen
Goed punt Daan! Had ik even niet aan gedacht.
Zelf heb ik een set van Racimex.
Die ziet er vergelijkbaar uit, maar zal dan iets anders ontworpen zijn waardoor de druk van de oliepomp erop staat.
Dat is variant 1 op www.racimex.de/content/de/auto/r ... saetze.php

Dus

Ook beschikbaar voor de B30 / 164 (en ook B18, B20 etc, alles met hetzelfde oliefilter)
Ik heb de 50056TH , kost dan wel 150 euro ex. verzenden.
Zie ook het totaaloverzicht voor Volvo

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2012 14:55 #109856 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B30E met koelvloeistof als chocolade
Maar dan moet je denk ik ook een sterkere oliepomp monteren?

Ik heb er afgelopen jaar alleen last van gehad tijdens het planken over Zandvoort. Na 30minuten in de range 4000-6500rpm, kwam de olietemperatuur flink omhoog, overigens nog niet in het rode gebied. Buitentemperatuur was denk ik rond de 18C

De 50056TH past op eigenlijk alle Volvo's. Misschien dus ook wel tweedehands aan te komen..

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD