B30E met koelvloeistof als chocolade
- Ed van der Zee
-
- Platinum lid
-
De wagen rijdt prima, echter hij verliest koelvloeistof door meerdere lekkages, ook olie komt in het koelsysteem
We zijn begonnen met de waterpomp en de rubber seals van het koelsysteem/ slangen te vervangen.
Thermostaatrubber vervangen, koelsysteem geflushed en olie ververst.
Op zich raakt de motor niet oververhit en loopt zonder problemen 160, draait mooi regelmatig en start goed.
Binnen de kortste keren is de olie zwart en de koelvloeistof een soor chocolademelk. Eerst werd de wagen voor korte stukjes ingezet, maar langere autosnelweg kilometers maakt geen verschil.
Volgens mij zijn er drie manieren waarop er olie in de koelvloeistof komt
1. lekke koppakkíng
2. Oliekoeler lamellen stuk, de B30E heeft zo'n ronde oliekoeler onder het oliefilter zitten, met een circulatiesysteem.
3. scheur in het blok/cylinderwand/kop
Vandaag begonnen met het uit elkaar halen van de bevestigingen van de kop, alles draait gemakkelijk los (dat dan weer wel)
Ook de oliekoeler gaan we demonteren en op druk brengen om te zien of deze lek is, heeft ooit iemand dit mee gemaakt ?
Ik aarzel nog om de kop er af te trekken, dacht het eerst maar eens op het forum te proberen.
Komt dit iemand bekend voor ?
Dan vraag twee: Ik wil een extra oliekoeler gaan gebruiken en zat te denken om een B30 automaat radiator hier voor te nemen, die heeft in het onderste deel een apart reservoir voor de automaat.
Ik heb nog zo'n radiator liggen
Dit kan ook prima voor olie worden gebruikt, denk ik dan maar....iemand dit al eens geprobeerd, is het koelend vermogen vergelijkbaar met de oliekoeler achter het oliefilter ?.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een oliekoeler naast de radiator plaatsen, zoals in de 240 turbo, maar dat is weer meer werk en duurder.
Ga er nog een nachtje over slapen, ben benieuwd naar jullie reacties.
Prettige feestdagen !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Kan je niet tijdelijk de oliekoeler verwijderen? Met dit weer loopt een blok echt niet zo snel heet. Je kan dan mooi uitsluiten of het hier in zit.
Ik heb het overigens altijd een rare constructie gevonden, de olie koelen door er 80C koelwater langs te pompen.
Een externe koeler plaatsen lijkt me een goed idee.
Er bestaan drukpompen die je op het reservoir van het expansievat zet. Dan kan je eventuele externe lekkages ontdekken (van bijvoorbeeld de oliekoeler.)
Anders zou ik toch maar eens de kop gaan lichten..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dus dat is de eerste verdachte.
Klopt het dat lang niet alle B30's een oliekoeler hebben?
Zo ja, dan zou ik zeggen dat alle extra koeling mooi meegenomen is en een automaat radiator een prima oplossing is.
Heb je een getunde motor of vraag je er veel van? Dan zou ik een externe olie-radiator plaatsen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
- Berichten: 392
Deze oliekoelers hebben de reputatie om te lekken waardoor er koelvloeistof in de olie terecht komt.
De oplossing is simpel, verwijder de oliekoeler, een B30 zowel de carburateur versie als de injectie versie kunnen deze koelers prima missen. Ik zelf heb jaren in een 164 gereden eerst in een carburateur versie, dit is alweer zo,n 25 jaar geleden, toen in een injectie versie, bij beide motoren heb ik de oliekoeler verwijderd en vele duizende kilometers mee gereden zonder problemen met de koeling van de motor.
Als je van plan bent om met deze auto te gaan racen dan wordt het verhaal anders, maar bij normaal gebruik is er niets aan de hand en heb je veel ellende minder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dus olie naar de koelvloeistof en niet andersom, heb een probleem om het oliefilter eraf te krijgen.
Nu de kop eraf is kan ik er beter bij en ga vanavond verder, ik heb de zaak gefotografeerd en meld me hier terug.
Overigens vind ik het een heel gedoe om de pics te verkleinen, op onze -verbeterde- website kun je gewoon iedere foto downloaden en deze wordt automatisch in het juiste formaat geplaatste.....belangestelling heren moderators ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Draait die dan ook op Phpbb?"Ed van der Zee" schreef:
wordt automatisch in het juiste formaat geplaatste.....belangestelling heren moderators ?
Het forum wel namelijk.
Ik zal eens op zoek gaan naar een geschikte plugin en die aan de techniek voorleggen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Is dit niet wat?
Een adapter om een oliekoeler aan te sluiten. Dit vergroot je olie circuit en er komt geen koelvloeistof aan te pas.
Voor 25,90 op eBay, zie
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zelf heb ik een set van Racimex.
Die ziet er vergelijkbaar uit, maar zal dan iets anders ontworpen zijn waardoor de druk van de oliepomp erop staat.
Dat is variant 1 op www.racimex.de/content/de/auto/r ... saetze.php
Dus
Ook beschikbaar voor de B30 / 164 (en ook B18, B20 etc, alles met hetzelfde oliefilter)
Ik heb de 50056TH , kost dan wel 150 euro ex. verzenden.
Zie ook het totaaloverzicht voor Volvo
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Ik heb er afgelopen jaar alleen last van gehad tijdens het planken over Zandvoort. Na 30minuten in de range 4000-6500rpm, kwam de olietemperatuur flink omhoog, overigens nog niet in het rode gebied. Buitentemperatuur was denk ik rond de 18C
De 50056TH past op eigenlijk alle Volvo's. Misschien dus ook wel tweedehands aan te komen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.