klepstel bout afgebroken tijdens het kleppenstellen

• Bezoeker
  • Bezoeker
20-02-2011 14:06 #100701 door
Gisteren was ik mijn kleppen aan het stellen, want ik had weer 5000 km gereden met mijn Amazon ( 1965) . Toen ik de laatste kleppen aan het stellen was brak de klepstelbout af met de moer erop, precies ter hoogte van waar de moer zit. Balen natuurlijk, zeker omdat ik geen andere auto heb.

Mijn vraag: als ik de tuimelaaras eruit haal, volgens mij is dat niet heel erg ingewikkeld, kan ik dan door de klepstelbout en moer te vervangen dat oplossen? Want de het staafje, dat zit er toch los tegenaan? En belangrijker nog, voordat ik die nieuwe kan plaatsen, hoe krijg ik die oude moer eruit aangezien aan de bovenkant niet niks uitsteekt door het afbreken.

Bedankt alvast voor alle tips, Micky

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2011 15:47 #100706 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic klepstel bout afgebroken tijdens het kleppenstellen
Ik weet niet om welke klep het gaat,maar bij sommige kun je de tuimelaar tegen de veer op de tuimelaaras wegduwen,waarna je de tuimelaar kunt draaien en de afgebroken bout kunt verwijderen door eventueel met een tangetje aan het bolletje van de bout kunt draaien.Bij sommige kleppen lukt dit niet en dan moet je de tuimelaaras losnemen.Pas hierbij goed op,dat de stoterstangen blijven zitten,want de nokvolger wil nog wel eens aan de stoterstang blijven hangen met het gevolg,dat de nokvolger er uit komt en die krijg je niet terug zonder de kop te verwijderen(of je moet heel lang staan te pieren en veel geluk hebben).Ik raad altijd iedereen aan, niet aan kleppen stellen te beginnen zonder een reserve bouje met moer bij de hand te hebben.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2011 15:55 #100707 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic klepstel bout afgebroken tijdens het kleppenstellen
Hoi Micky,

Is inderdaad heel simpel. Je haalt de 4 bouten van de tuimelaaras los en het hele handeltje komt omhoog. Het is wel heel belangrijk dat je de 4 bouten steeds een klein stukje los draaid zodat de spanning op de as gelijkmatig vedeeld blijft. Doe je dit niet dan heb je de kans dat er een bout afbreekt. Terug zetten gaat het zelfde maar dan in omgekeerde volgorde. De gebroken stelschroef pak je gewoon vast met een tang om het bol einde en draaid het zo eruit, misschien kun je het gebroken vlak even kontroleren op scherpe stukjes die het schoefdraad in de tuimelaar kunnen beschadigen. Een vijltje doet dan wonderen.

Succes ermee, gaat je zeker lukken

Groeten, Rob

• Bezoeker
  • Bezoeker
20-02-2011 17:38 #100713 door
Bedankt! Goed dit te weten voor ik eraan begin, ik ga even wat bouten een moeren bestellen bij het onderdelen depot, zodat ik inderdaad altijd reserve heb mocht zoiets nogmaals gebeuren en ga het van de week proberen.

Veel groeten! Micky

• Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-11-2013 12:45 #134031 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic klepstel bout afgebroken tijdens het kleppenstellen
Bovenstaande is bij mij net ook gebeurd...ik neem aan dat er zo niet met de auto gereden kan worden?

Het is de 7de bout die is afgebroken zoals de foto laat zien.

Bijlagen:

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2013 12:51 #134032 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic klepstel bout afgebroken tijdens het kleppenstellen
Zou ik inderdaad niet doen nee. De moraal: altijd reserve-boutjes hebben voordat je begint met kleppenstellen... ;)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-11-2013 12:56 #134033 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic klepstel bout afgebroken tijdens het kleppenstellen
Ik had dit topic inderdaad eerder moeten lezen...

Maar kan de tuimelaar nu losschieten als je ermee rijd?

Een andere stelmoer en bout zullen pas op zijn vroegst dinsdag binnen zijn lijkt mij...

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2013 13:34 #134036 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic klepstel bout afgebroken tijdens het kleppenstellen
De stelbout kan nu zelf draaien, waardoor de speling verandert en de bout er misschien zelfs uit kan?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-11-2013 13:56 #134038 door Jeroen Reuvers
balen...

nieuwe bout en moer besteld. Hoop dat ze maandag binnen zijn, en dat het vervangen een beetje vlot gaat.

bedankt

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2013 16:38 #134041 door Tom Steverink
Ik zit te ver weg, maar er zal toch wel een clublid in je buurt zitten die een tuimelas met boutjes heeft ligen (zoals ik..)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD