oliedruk lampje
- Wim Rijlaarsdam
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2010 20:37 #96755
door Wim Rijlaarsdam
oliedruk lampje is gemaakt door Wim Rijlaarsdam
Als ik met mijn 122S (1966 B18 2xSU) 20 minuten rijd en de motor is op temperatuur, gaat het oliedruk lampje branden, eerst bij lage toerentallen, later brandt het constant. Het viel mij op dat de oliestand (10W40) boven het maximum staat.
De motor start vlot en loopt prima zonder bijgeluiden, alleen hoor ik ploffen (niet erg hard) in de uitlaat als ik het gas loslaat.
Ik heb de kabel van de drukopnemer al bekeken, maar zie niets bijzonders
Wat kan ik het beste doen?
De motor start vlot en loopt prima zonder bijgeluiden, alleen hoor ik ploffen (niet erg hard) in de uitlaat als ik het gas loslaat.
Ik heb de kabel van de drukopnemer al bekeken, maar zie niets bijzonders
Wat kan ik het beste doen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-10-2010 20:43 #96756
door Danny Meeuwessen (GAST)
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic oliedruk lampje
Mijn eerste gedachte is dat de oliepomp niet meer in orde is. Zodra de olie warmer en dus dunner wordt, kan hij niet genoeg druk meer opbouwen. Dat zie je eerst bij de lagere toerentallen als de pomp dus ook langzamer draait. Wellicht helpt het als je 20W50 olie gebruikt aangezien die dikker is.
10-10-2010 09:17 #96762
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic oliedruk lampje
Ook overvullen is slecht, zou in ieder geval de diokkere olie maar vullen tot ca midden op de peilstok, mogelijk is het inderdaad je oliepomp.
Wat wel vaak gebeurt is dat het iets oplicht in stationait maar dan bij optrekken uit gaat.
In ieder geval is mijn advies hier niet te lang mee doorrijden, bv als de smering van je krukasschalen minder wordt, kan je blok niet goed tegen
Wat wel vaak gebeurt is dat het iets oplicht in stationait maar dan bij optrekken uit gaat.
In ieder geval is mijn advies hier niet te lang mee doorrijden, bv als de smering van je krukasschalen minder wordt, kan je blok niet goed tegen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-10-2010 11:48 #96766
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic oliedruk lampje
10w40 en een matige oliepomp kan inderdaad een lage oliedruk opleveren, overgaan op bijvoorbeeld millers classic 20w50 kan verbetering opleveren bij een lage oliedruk stationair , een oliedruklampje wat constant gaat branden is ernstig , dan zou ik willen weten wat er aan de hand is want dan verliest de motor ergens druk door bijvoorbeeld ruimte in een lager(schaal).
motorschade bij een constante lage of geen druk is gegarandeerd.
een nieuw oliefilter en 20w50 is te proberen , anders moet het blok eruit om dit geheel na te zien.
wat is het olieverbruik , vermogen , heeft de motor nog voldoende kracht ??
motorschade bij een constante lage of geen druk is gegarandeerd.
een nieuw oliefilter en 20w50 is te proberen , anders moet het blok eruit om dit geheel na te zien.
wat is het olieverbruik , vermogen , heeft de motor nog voldoende kracht ??
- Wim Rijlaarsdam
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2010 17:24 #96787
door Wim Rijlaarsdam
Beantwoord door Wim Rijlaarsdam in topic oliedruk lampje
Bedankt voor de tips zover!
De motor loopt prima en heeft nog steeds voldoende vermogen.
Het olieverbruik is niet bekend, daarvoor maak ik niet genoeg kilometers.
Ik heb 20W/50 olie, een oliefilter en een oliedrukzender besteld en laat het resultaat weten.
De motor loopt prima en heeft nog steeds voldoende vermogen.
Het olieverbruik is niet bekend, daarvoor maak ik niet genoeg kilometers.
Ik heb 20W/50 olie, een oliefilter en een oliedrukzender besteld en laat het resultaat weten.
- Wim Rijlaarsdam
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2010 19:27 #97455
door Wim Rijlaarsdam
Het oliefilter is 2 weken geleden vervangen en de motor is afgevuld met 20W/50 olie, maar het oliedruklampje brandde nog steeds. Omdat er benzine in de oude olie zat, heb ik de benzinepomp vervangen. Op het eerste gezicht heb ik geen beschadigingen aan het membraam in de oude pomp gezien. De olie dus maar in de gaten houden.
Op 23 oktober ben ik naar de afsteldag gegaan, wat erg leuk was. Gert heeft de afstelling van de ontsteking gecontroleerd, alles bleek in orde. Hij heeft het draadje van de oliedrukzender iets verlegd en het lampje heeft tot nu toe niet meer gebrand tijdens het rijden....... Natuurlijk had ik ook naar dit draadje gekeken en het wat verplaatst, maar blijkbaar was er toch een vakman nodig voor deze simpele reparatie, bedankt!
Op 23 oktober ben ik naar de afsteldag gegaan, wat erg leuk was. Gert heeft de afstelling van de ontsteking gecontroleerd, alles bleek in orde. Hij heeft het draadje van de oliedrukzender iets verlegd en het lampje heeft tot nu toe niet meer gebrand tijdens het rijden....... Natuurlijk had ik ook naar dit draadje gekeken en het wat verplaatst, maar blijkbaar was er toch een vakman nodig voor deze simpele reparatie, bedankt!
- Wim Rijlaarsdam
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2010 19:26 #97478
door Wim Rijlaarsdam
Hmmm... Te vroeg gejuigd? Op de terugweg van de Volvo klassiekerbeurs sprong het oliedruklampje weer aan en het bleef branden. Het oliepeil is in orde en aan het draadje van de oliedrukzender rammelen helpt niet. De motor loopt prima en levert het normale vermogen. Ik ga een nieuwe oliedrukzender monteren en hoop er het beste van.
31-10-2010 19:48 #97481
door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic oliedruk lampje
Erg vervelend! Ik zou zeggen: hou ons op de hoogte. Overigens zeg ik gevoelsmatig dat de dikkere olie iets geholpen heeft, maar dat de oliepomp toch niet meer in orde is. Maar het plaatsen van een nieuwe oliedrukzender lijkt me zeker het beste om eerst te proberen. Die pomp is natuurlijk lastiger te vervangen.
03-11-2010 15:46 #97577
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic oliedruk lampje
Als het lampje bij hogere toeren blijft branden, betekent dat bij een goed functionerende sensor: geen oliedruk.
Zolang er een oliestraal tegen de sensor wordt gespoten, gaat het lampje niet aan (hooguit héél flauw bij stationair en warme motor)
Als je daar dan een stuk mee doorrijdt, loopt het blok onherroepelijk vast.
Uit het feit dat jouw blok nog steeds loopt, leid ik dan maar af dat het hier om een kapotte sensor/draad gaat!?
Zolang er een oliestraal tegen de sensor wordt gespoten, gaat het lampje niet aan (hooguit héél flauw bij stationair en warme motor)
Als je daar dan een stuk mee doorrijdt, loopt het blok onherroepelijk vast.
Uit het feit dat jouw blok nog steeds loopt, leid ik dan maar af dat het hier om een kapotte sensor/draad gaat!?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-11-2010 17:42 #97578
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic oliedruk lampje
Bij mij is ook hetzelfde aan de hand. Ik heb toen mijn oliedrukzender vernieuwd en lampje bleef uit. Na een klein jaar ging het af en toe weer aan. Nu vrij frequent tot altijd. Ik had de goedkope versie van de oliedrukzender bij het VOD gekocht. Inmiddels de duurdere versie aangeschaft. Ik kan met de beste wil ter wereld geen verschil zien. Maar nog niet geplaatst omdat het handiger is om het oliefilter te verwijderen. Doe ik binnenkort. Dan zal het oliedruklampje hopelijk weer zijn uiteindelijke funktie krijgen. Tot die tijd rij ik heel rustig met een brandend oliedruklampje. Zonder oliedruk of met te weinig, rij je echt geen duizenden kilometers.