kleppen stellen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2001 11:23 #57329 door
kleppen stellen is gemaakt door
Ik moet m'n kleppen gaan stellen (B20A '69, LPG), maar begrijp uit de Regio Midden-tips dat het verstandig is het de eerste keer 'onder begeleiding' van een ervaren sleutelaar te doen. Wie in de regio Den Bosch kan/wil er eens een uurtje investeren in kennis-overdracht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-12-2001 20:13 #59193 door
Beantwoord door in topic kleppen stellen
De procedure is - ook voor een beginneling - simpel. Ik heb de kleppen de eerste keer ook zonder problemen zonder begeleiding (alleen de handleiding) kunnen stellen. Het enige gereedschap dat je nodig hebt is een dikke kruiskopschroevendraaier (PH3) voor het kleppendeksel, een voelmaat-setje (20-bladig van 0,05 tot 1,00 mm), 1/2" ringsleutel en een platte schroevendraaier.De handleidingen spreken over ontsteekvolgorde en welke kleppen wanneer gesteld moeten worden. Dan kan de prullenbak in, wanneer je kleppen kunt stellen kun je heel gemakkelijk zien/voelen. Je draait nl. aan de krukas met ratel en dop of gewoon aan de ventilator (gaat gemakkelijker als je de bougies eerst verwijdert) totdat de kleppen van één cilinder 'op tuimelen staan'. Daarmee wordt bedoeld als je een klein beetje draait aan de krukas dat bij één cilinder de inlaatklep sluit terwijl de uitlaatklep net begint te openen en vice versa bij een klein beetje terug draaien. Bij twee van de andere cilinders zie je aleen één van de twee kleppen bewegen. Bij één cilinder zie je dus geen enkele beweging, die moet je dan gaan stellen. Voor de zekerheid kun je met je vingers de tuimelaars wat op en neer duwen bij die cilinder. Als er bij beide kleppen een kleine speling voelbaar is, dan weet je zeker dat je die kunt gaan stellen. Bij de B20 is de klepspeling van de inlaat- en uitlaatklep gelijk, je hoeft dus niet op te letten of je de inlaat- danwel de uitlaatklep aan het stellen bent. Het stellen gaat als volgt: meet eerst de huidige speling met een voelmaat en noteer die waarde. Het blaadje van de voelmaat dat er niet al te stroef tussen past is de waarde. Klopt die waarde niet met wat Volvo voorschrijft, draai dan de borgmoer een klein beetje los terwijl je met een schroevendraaier de borgmoer stationair houdt. Deze moer en schroef kun je niet missen, die zitten duidelijk in het zicht. Vervolgens draai je de stelschroef een klein beetje waarna je de borgmoer weer vastdraait. Dan meet je weer met de voelmaat de speling. Blijf dit herhalen totdat het 0,45 mm blaadje er net tussen past maar het 0,50 mm blaadje niet meer. Op dezelfde manier stel je ook de andere klep van deze cilinder. Zijn beide kleppen gedaan, dan draai je weer de krukas een stukje totdat bij een andere cilinder de kleppen op tuimelen staan. Zoek dan weer de cilinder waarbij geen van beide kleppen beweegt. Herhaal het verhaal totdat je alle cilinders hebt gehad. Als je niet zeker bent van de zaak kun je het altijd nog eens nameten.De waarden die je vóór het stellen genoteerd hebt kun je bewaren op het verloop van de slijtage in de gaten te houden. Zeker als je geen geharde klepzittingen hebt, is dat aan te bevelen. In dat geval moet je ook om de 5.000 km stellen i.p.v. om de 10.000 km. Ik heb nog een paar tips: schaf vóór het verwijderen van het kleppendeksel een nieuwe pakking aan want als de oude niet zo best meer is, is de kans groot dan het zaakje gaat lekken als je hem opnieuw gebruikt. En duur is zo'n ding niet. De voelmaat is ook niet duur, ik heb er een van f 11,35. Gebruik voor de borgmoer geen andere sleutel dan een 1/2" ring- of steeksleutel. Je wilt immers niet met een 13 mm sleutel de moer afronden. Oh ja, voordat ik het vergeet: stellen moet bij een koude motor. Mocht je ondanks bovenstaande uitleg liever begeleiding hebben, dan wil ik wel een keer op een zaterdag. komen. Ik woon in de omgeving van Eindhoven, dus dat is wel te doen. Mijn e-mail-adres is lweekers@yahoo.com.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.