slecht starten/compressie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2002 16:16 #56240 door
slecht starten/compressie is gemaakt door
Mijn P1800E wil bij een koude start maar niet makkelijk aanblijven.Wel start de moor meteen aan.Alles staat goed afgesteld en elektrische componenten werken zoals dat moet.Nu heb ik een compressiemeter gekocht en de compressie gemeten.Cil 1: 14 bar/200 PsiCil 2: 10.5 bar/151 PsiCil 3: 14 bar/200 PsiCil 4: 14 bar/200 PsiCilinder 2 geeft dus 25% minder compressie terwijl de andere cilinders vrij hoog zitten.Volgens manual is 170-200 psi normaal bij nieuwe motor. Mijn motor slaat wel gelijk aan maar draait dan niet vloeiend rond en lijkt soms te wankelen tussen doordraaien en afslaan.Soms is dan een backfire plofje te horen.Is mijn veronderstelling juist dat er tijdensde compressie slag benzinedamp mengsel terug perst in het inlaatspruitstuk en dat dit mischien de backfire plofje veroorzaakt?Als de motor op temperatuur is loopt de motor als het spreekwoordelijke naaimachientje.Ik ga de compressie ook nog een keer meten bij koude motor.Zou er een klep niet goed sluiten?Wellicht zit ik er helemaal naast maar dat wil ik dan wel graag horen.Groeten Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2002 20:14 #62809 door
Beantwoord door in topic slecht starten/compressie
Laurent,De Bosch injectie is een systeem dat zich aangepast aan de omstandigheden.Er zijn sensoren, kabels en de controle unit, inmiddels zo'n 32 jaar oud....Een probleem zoals dit moet je systematisch aanpakken, de fa. Bosch heeft hier ook de mogelijkheden voor geboden....Ten eerste zou ik "aan de kast" gaan, hiermee bedoel ik de regelkast die alle delen van het systeem doormeet.M.n. de weerstanden, dit kan b.v bij de afsteldag van het 1800 Register.(ben je al lid ?)Je vertelde dat "alles goed staat", hoe weet je dit ?. Van welke basis instelling ga je uit ? wat is het brandstofverbruik ? wat is de benzine druk ? olieverbruik ? Ten tweede wat is de toestand van de motor en brandstofsysteem, is er al eens gereviseerd ? Een of twee maal overmaat cylinders heeft invloed op de afstelling.Zijn de onderdelen allemaal origineel en juist voor dit type, de bougies & controle unit zijn bv anders dan van de F motor. Het is een hele uitzoekerij om alle nummers te checken, je mag me contacten als je hier niet uitkomt (via webmaster).Mij '71 E heeft ook een vervelend startprobleem, de brandstof druk lekt weg bij lang stilstaan en ik moet een aantal keren de pomp laten draaien en dan gaat het wel. Het lek heb ik na 8 jaar nog niet boven....eenmaal warm loopt-ie fantastisch.Ten slotte; wellicht is jouw theorie juist, backfire zou kunnen komen door lekke kleppen (ongelode benzine en/of verbrande klep)ik gok op de kleppen van kamer 2.Maar een systematische aanpak is aan te raden om het euvel te duiden.Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2002 10:08 #62808 door
Beantwoord door in topic slecht starten/compressie
Toch vind ik de motor redelijk eenvoudig van opzet.De weerstanden zijn allemaal door te meten met een eenvoudige multimeter.Ook kan je bijv. tijdelijk een grotere weerstand plaatsen om te kijken of de motor hier op reageert.(koude lucht/koelwater sensor)Alle electrische componenten zijn vervangen door origineel Bosch.Ook omdat de motor wel goed loopt als ie warm is en keurig het toerental regelt bij stationair zegt mij dat de computer het goed doet. Ook de benzine druk is eenvoudig te meten door een manometertje tijdelijk in de benzine leiding te plaatsen.Heb jij dit niet gedaan? Je kan dan slangenafknellen en checken waar het lek zit.Naar mijn idee lekt er druk weg bij je retour naar de tank.Het lijkt mij voor de hand liggend dat als het verschil in compressie te groot is,(ik heb wel eens gehoort dat er onderling tussen de cilinders niet meer dan 1,5 bar verschil mag zijn)dat de motor niet soepel ronddraait.Uiteraard blijft het inwendige van de motor voor mij ook verborgen omdat ik er de laatste 31 jaar ook niet bij geweest ben bij het onderhoud. Revisie zit wel in de planning, maar als je dan weer de compressie ziet dat er niet slecht uit.Het olie verbruik is nihil behalve aan de onderkant dan.Overigens is er al een afspraak gemaakt met Ooms uit Monster.Groeten Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2002 10:25 #62807 door
Beantwoord door in topic slecht starten/compressie
De motor is inderdaad simpel van opzet en alle weerstanden eenvoudig te meten,de Bosch kast (Jan heeft er een!)heeft een standaard programma en ben je zo klaar.Ook klopt het dat de cylinders gelijkmatige compressie moeten hebben.Er is dus wel iets loos in "2", als je olie verbruik hebt dan kan een zuigerveer defect zijn. Wat heeft het blok gelopen ?Overigens Jan heeft ooit mijn "E" afgesteld en de verkeerde ontstekingstijd gezet.Dit moet zijn 10 graden voor btdc.Kleppen 0,4 -0,45 mm in & uitlaat.Stationairloop 800 rpm (of in mijn geval 900 met automaat), CO 1-2%.Check gelijk even of je koude start ventiel werkt, bij koude start loopt de wagen ca. 10 sec hoger stationair en valt dan terug.Meldt voor ons allen even terug of het euvel verholpen wordtEd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2002 11:07 #62806 door
Beantwoord door in topic slecht starten/compressie
Het koude startventiel?De auto injecteert extra benzine als de startmotor relais is bekrachtigd ook de luchtschuif voor op de motor blok werkt.Bij koude motor is de schuif open bij warm dicht.Ik heb zelf een ontstekings afstellamp en ik denk dat iedere klassieker liefhebber er eigenlijk eentje moet hebben. ze zijn echt niet duur en je hebt er veel lol/profijt van.Niks is zo leuk dan te weten dat je motor perfect staat afgesteld.Ik zal jullie allen op de hoogte brengen als het euvel verholpen is en wat daar dan de oorzaak van is geweest. Dit wordt week 2.Ed bedankt voor de tips.Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2002 13:04 #62805 door
Beantwoord door in topic slecht starten/compressie
Okay, we gaan het horen...Tot slot, bij een overmaat zuiger veradnert de compressie/cylinder inhoud en dit heeft gevolgen voor het ontstekingstijdstip.Een kwestie van uitproberen "aan de kast" gevolgd door een proefrit.Ik tank uitsluitend 98 mlv en voeg af en toe een schoonmaak/smeermiddel (benzinepomp!)toe.Als de zaak eenmaal goed staat dan heb je jaren geen problemen.Soms is een dergelijk probleem electrisch en zit het probleem in je kabelboom van het injectiesysteem (draadbreuken en lekstroom).Dit is het laatste wat ik dit jaar nog aan mijn wagen ga vervangen .Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2002 16:38 #62804 door
Beantwoord door in topic slecht starten/compressie
een simpele manier om erachter te komen of de kleppen of de zuigerveren de oorzaak zijn van het compressieverlies is, is om wat motorolie in de betreffende cylinder te gieten.Daarna nogmaals de compressie te meten.Is deze dan veel hoger zijn het helaas de zuigerveren zo niet zijn het de kleppen.groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2002 18:09 #62803 door
Beantwoord door in topic slecht starten/compressie
Dit ga ik morgen meteen uitproberen!Ziehier het nut van dit forum.resultaat staat morgen hier op dit forum.Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2002 12:40 #62802 door
Beantwoord door in topic slecht starten/compressie
Compressie gemeten van cilinder 2:Voordat ik er wat olie in gedaan had kreeg ik een compressie van 10,5 bar.Nadat ik er wat olie in gedaan had kreeg ik een compressie van 11,5 bar. het scheelt dus 1 bar maar echt overtuigend is dit testje niet. ik denk toch de kleppen.Cilinderkop moet er maar eens afgehaald worden om de zaak te inspecteren.Groeten Laurent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2002 14:34 #62801 door
Beantwoord door in topic slecht starten/compressie
heb je ook de collega-cylinders gemeten? als je daar ook ± 1 bar verschil met en zonder olie meet, heb je wat meer zekerheid. let wel, vertrouw niet te veel op de absolute waarde van de compressiemeter. de ene meter, is de andere niet. uiteraard geeft meting wel een goede indicatie tav het onderlinge verschil en bij jou is dat toch wat te veel voor het mooi. klep(pen)zetel(s) zou(den) wel eens ingeslagen kunnen zijn (na wellicht een aantal jaren loodvrij). tijd om binnenin te kijken. succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.