compressie/gaskop

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2003 16:22 #56212 door
compressie/gaskop is gemaakt door
De compressie van mijn B20 is nogal laag; ca. 8. De B-20 loopt op LPG zonder gaskop. Als ik een gaskop in laat bouwen, heeft dit ook een positieve invloed op de compressie? Kortom, verhoogt dit de levensduur van de motor/cilinders?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2003 19:48 #62891 door
Beantwoord door in topic compressie/gaskop
Alleen als het blok en de zuigerveren nog in goede conditie zijn. Of het invloed op de levensduur van de zuigers/cilinders heeft vraag ik me af. Een motor kan op drie plekken compressie verliezen (ervan uitgaande dat er geen scheurtjes in het blok, de kop of de zuigers zitten): langs de zuigerveren, langs de kleppen en langs de koppakking. Dat laatste natuurlijk alleen als de koppakking zijn beste tijd gehad heeft of niet goed afsluit omdat de kop krom is getrokken. Om te bepalen of de motor compressie verliest langs de kleppen, danwel langs de zuigers kun je na de eerste test een kleine hoeveelheid olie door het bougiegat in de cilinder spuiten. Als de cilinder dan een duidelijk hogere compressie heeft hebben de zuigerveren en/of de cilinderwanden hun beste tijd gehad. Heeft het geen enkele invloed, dan zijn de kleppen de meest waarschijnlijke boosdoeners. Let bij het doen van een compressietest erop dat je het gaspedaal helemaal intrapt aangezien de waarden anders lager uitvallen dan ze moeten zijn terwijl er misschien niets aan de hand is. Of de kleppen ver zijn ingesleten kun je zien aan hoe ver ze zijn uitgesteld. De schroefdraad steekt dan verder boven de borgmoer uit dan bij de inlaatkleppen. Als dat nog niet het geval is, dan is er weinig reden om aan te nemen dat de kleppen te ver zijn ingesleten. Verbrande kleppen zijn een mogelijkheid, maar zelden bij alle vier de uitlaatkleppen, dus een groot verschil van één cilinder met de rest is een slecht teken (de regel is trouwens dat een motor best goed kan lopen op een niet al te veel lagere compressie zolang de waarden tussen de cilinders onderling niet meer dan 10% of 1 bar uit elkaar liggen).Er bestaat nog zoiets als een leakdown-test waarbij de cilinder via het boegiegat met perslucht gevuld wordt. De toevoer van perslucht wordt gestopt en wordt met een drukmeter gekeken hoe lang het duurt voordat de druk onder een bepaalde waarde is gezakt. Die methode wordt ergens op het internet in detail beschreven en levert naast de uitkomsten van de compressietest nog wat aanvullende gegevens op. Die is in dit forum al eens genoemd, dus als je zoekt op "leakdown" zou je betreffende artikelen en een link moeten kunnen vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-01-2003 07:27 #62890 door
Beantwoord door in topic compressie/gaskop
En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een nieuwe kop op een oud onderblok een scala aan externe olielekkages geeft die je niet echt voor mogelijk houdt omdat de opgebouwde druk in de verbrandingskamer de makkelijkste uitweg zoekt. Was dat voorheen de kop, dan zoekt dat nu andere wegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-01-2003 10:31 #62889 door
Beantwoord door in topic compressie/gaskop
henry heeft al 2 x een gereviseerde cyl. kop op een (nog) niet gereviseerd onderblok gezet met, anders dan Robert, toch wel goede ervaringen. de motor werd merkbaar stiller door de vernieuwde kleppen en klepstelen,tevens ging het olieverbruik omlaag agv minder lekkage langs de klepstelen. er was en is geen sprake van ontstane lekkage op andere plaatsen. als je geen bezwaar hebt tegen een paar uurtjes sleutelen (extra) kan je volgen mij(n ervaring) de montage van een gereviseerde kop best proberen. valt het resultaat tegen, dan kan je altijd het onderblok alsnog onder handen nemen en de gereviseerde kop overplaatsen. overigens is een compressie van '8' (voor alle cylinders ?) niet al te royaal zodat je je kan afvragen of je toch niet tegelijk het hele blok maar moet reviseren. dan ben je tenminste in een keer klaar ipv over 1 of 2 jaar, want die onderblokrevisie zit er gewoon aan te komen. keuze o.m. afhankelijk van het sleutelplezier, staat auto,kilometers/jaar,wil je nog lang blijven rijden en niet te vergeten, de portemonnee. succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.