zwaar draaiende startmotor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-10-2003 13:38 #55409 door
zwaar draaiende startmotor is gemaakt door
In een andere discussie over dit zelfde onderwerp heb ik het verlossende antwoord niet gelezen, terwijl me dat wel prettig leek omdat ik het zelfde probleem heb. Misschien kunnen we de discussie hier voortzetten zonder in 0=0 amp-wet van Molotov Kosakov te verzanden ;-)<BR><BR>Sinds eergisteren draait de startmotor dus zwaar/langzaam. De accu is prima, de verbindingen lijken goed. Hij start zoals gebruikelijk op de 4e slag (gas) alleen duurt het wel lang voordat die 4e slag is bereikt, de accu laadt goed.<BR><BR>Bij een test met het plavondlampje aan viel het me op dat deze minders sterk brandt tijdens het starten, of is dat normaal?<BR><BR>In tegenstelling met de vorige discussie over dit zelfde symptoom heb ik geen rookgordijn rond mijn startmotor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-10-2003 14:14 #65946 door
Beantwoord door in topic zwaar draaiende startmotor
Als de motor loopt hoor je dan geen vreemde geluiden? P.s.is je auto een zogenaamde "buitenslaper"? temperatuur is gezakt(accucapaciteit neemt af) ,je olie wat dikker,dus minder soepel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-10-2003 14:51 #65945 door
Beantwoord door in topic zwaar draaiende startmotor
Dag Jojo, De motor maakt geen andere rare geluiden dan anders en loopt prima als hij eenmaal start. Ik heb nadat dit probleem zich voor het eerst voordeed een rit v an c.a 125 km gemaakt en dat ging probleemloos. <BR><BR>Het is inderdaad een buitenslaper maar heeft ook moeite om de startmotor rond te draaien als hij een paar uur heeft stilgestaan terwijl de motor nog wel warm is. Bij een goeie warme motor start hij bij de eerste slag, maar zelfs dan is het een vrij zware slag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-10-2003 15:47 #65944 door
Beantwoord door in topic zwaar draaiende startmotor
Het is redelijk normaal dat andere electrisch "gebruikers" in kracht afnemen tijdens het starten. Dit tekt namelijk erg veel energie. ALs ik jou was zou ik toch de accu kabel eens controleren. Die leek bij mijn auto ook in goede staat, maar op een gegeven ogenblik gebeurde er niets meer. De verbinding tuusen de kabel en de accu aansluiting gebroken en voorzien van een hoop corrossie, wat van de buitenkant (mooi rood opgepoetste kabel) er niet van af te zien was. Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-10-2003 16:18 #65943 door
Beantwoord door in topic zwaar draaiende startmotor
Ik zal eens kijken. Ik had al de massa verdubbeld door een startkabel van de massa naar het motorblok te voeren, misschien de andere pool ook zo maar proberen, dat zou het dan wel moeten vertellen denk ik...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-10-2003 17:03 #65942 door
Beantwoord door in topic zwaar draaiende startmotor
Als je een startkabel gebruikt, dan wel een met een 6mm2 kern erin, die goeikope van bij de gamma enzo kunnen vaak veel te weing hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2003 00:15 #65941 door
Beantwoord door in topic zwaar draaiende startmotor
Bij mij kwam die rook voor. Ik kwam de schroef waarmee de massakabel aan het frame hoorde te zitten tegen toen we de auto naar buiten drukten. Toen deze weer vast zat was het probleem verholpen, ik heb gewoon geluk gehad dat de schroef er in de garage afgevallen is. Het is bij mij ook zo dat het plavondlampje gaat knipperen tijdens het starten maar dat lijkt me normaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2003 18:20 #65940 door
Beantwoord door in topic zwaar draaiende startmotor
Dat de lampen zwakker worden tijdens het draaien van de startmotor is normaal. Dit komt door de hoge stroomopname hiervan. Als je in Haynes het vermogen opzoekt van de startmotor, dan staat daar approx. 1 HP. Omgerekend in Watt is dat ongeveer 730. Tijdens het starten trekt de startmotor dus een behoorlijke stroom. Bij dat vermogen en 12 V ruim 60 A (I=P/U). Door de interne weerstand van de accu, en de weerstand van de bedrading en contactovergangen ontstaat er dus een spanningsval. En over elke weerstand in het pad van en naar de accu onstaat er dus verlies aan spanning (wordt omgezet in warmte). Het is dus zaak om alle contacten (bijv. accupoolklemmen) brandschoon te houden. Om je een idee te geven hoeveel vermogen er verloren gaat: bij een stroom van 60 A gaat er in een weerstand van 0,1 ohm maar liefst 360 W energie verloren in warmte (P=I^2*R)!<p>Maar een stilstaande startmotor is een bijna-kortsluiting die tijdens het inschakelen een veel hogere stroompiek genereert dan de nominale opgenomen stroom. Ik heb met een stroomtang bij mijn Ama een max. piek van ongeveer 200 A kunnen meten. Maar het kan door de reactietraagheid van de meter best (kortstondig) nog veel hoger zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2003 23:26 #65939 door
Beantwoord door in topic zwaar draaiende startmotor
probeer eens het volgende, pak een startkabel en plaats de ene klem rechts streeks op het blok en de andere rechtsstreeks op de min pool van de accu.Als de startmoter nu wel goed draait is de massa kabel tussen het moterblok en het chassis de veroorzaker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-10-2003 15:36 #65938 door
Beantwoord door in topic zwaar draaiende startmotor
Beste mede-volvominnaars. Het probleem is opgelost. Het bleek dat de startmotor (die ooit een flinke opdonder heeft gehad omdat hij er blijkbaar een keer onder vandaan is gevallen van binnen zo krom was dat het pastic omhulsel van de spoel begon weg te slijten. Het gevolg was steeds meer weerstand en uiteindelijk kortsluiting. Een nieuwe startmotor gehaald en hij start weer als een tierelier. Wel bedankt voor jullie reacties

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.