slepen en startmotor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2004 08:34 #54805 door
slepen en startmotor is gemaakt door
Twee vraagjes:<br>1) Waar kan ik nu het beste een sleepkabel bevestigen (gisteren startte mijn amazon combi '67 niet, ik knoop het touw om de torsiestang maar weet niet of dat wel de beste / een goede plek is).<br>2) Af en toe hapert de startmotor. D.w.z; hij draait dan niet, ik hoor alleen de 'klik' van het startrelais (solenoid). Volgens mij ligt het aan de kabels die aan het startrelais zitten; 1 (rood) van de accu en twee (zwart) andere. Ik heb nu de kabelschoentjes extra hard op de kabels geklemd, en volgens mij moet overal het contact goed zijn. Nu doet hij het weer, maar toch ook soms weer niet (en dan ga ik weer met de kabels frutten). Hoekanda? En waar moeten die andere kabels heenlopen?<br>Groet, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2004 10:24 #68203 door
Beantwoord door in topic slepen en startmotor
het originele amazon instructieboekje beschrijft dat je moet slepen doormiddel van de sleepkabel om beide bumpersteunen (ong. ter hoogte van de rosetten) moet leggen. Vorm een lus rond de bumpersteunen zeg maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2004 11:13 #68202 door
Beantwoord door in topic slepen en startmotor
nooit bij de hand gehad, maar ik meen dat de bumpersteun (achter de voorbumper) een van de meest aangewezen plaatsen is voor bevestiging van de sleepkabel.Van de startmotor lijkt de solenoid de boosdoener te zijn(alhoewel een slechte draadverbinding uiteraard nooit uitgesloten is). Bij een volgende hapering, moet je eens een forse tik met een hamer oid (ook weer niet te hard) op de solenoid geven bvk terwijl tegelijkertijd probeert te starten. Alle kans dat de startmoter dan begint te draaien en de oorzaak gelocaliseerd is. Waarschijnlijk kun je dan weer een paar maanden voort. Vervanging van de solenoid of startmoter zit er dan tzt wel aan te komen. Kabels: alleen de dikke (rode) kabel is van belang voor de stroomvoorziening naar de startmotor. Als de solenoid klikt, maar de motor draait niet, dan verbind de solenoid w.s. de stroom niet door naar de startmotor. de 'technische tik' activeert de solenoid. gr. Henry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2004 18:39 #68201 door
Beantwoord door in topic slepen en startmotor
Gesleept worden aan één bumpersteun kan misschien nog wel als je mazzel hebt, een betere optie is om een sleepoog te (laten) lassen midden aan de vooras. Bij slepen: daar is het imperatief om de lus te leggen om BEIDE bumpersteunen omdat je geheid de steun en twee bumperdelen uit vorm trekt. Je kan hier natuurlijk ook ergens een sleepoog aanbrengen. @ startmotor: klapje op de kop kan tijdelijk helpen, maar geeft toch aan dat hij aan revisie toe is. Mijn vriendelijke dealer heeft ooit een nieuwe startmotor gemonteerd, kleiner dus lichter edoch krachtiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2004 18:56 #68200 door
Beantwoord door in topic slepen en startmotor
Waarvoor dienen dan de beide zwarte kabels (iets dunner dan die van de accu) die op dezelfde plaats aan de startmotor geschroefd zitten? Als de startmotor verder alleen de rode plus van de accu nodig heeft? Ik ging er eigenlijk vanuit dat die ook nodig zijn. (het dunne kabeltje (groen bij mij) op een apart aansluitpuntje, naar ik aanneem om het relais te activeren, buiten beschouwing gelaten).<br>Groet, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2004 19:34 #68199 door
Beantwoord door in topic slepen en startmotor
Een tijdje geleden problemen gehad op benzine (toen het gas op was). Door de wegenwacht naar de tank gesleept met de kabel aan de rechter bumpersteun. Geen enkel probleem.Amazon in niet zo'n heel zware auto ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2004 19:58 #68198 door
Beantwoord door in topic slepen en startmotor
Eén 6 mm2 zwarte draad komt van de dynamo, de andere gaat naar het contacslot (zie elektrisch schema in Haynes/instructieboekje). Die terminal van de startmotor doet gewoon tevens dienst als aftakpunt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2004 22:15 #68197 door
Beantwoord door in topic slepen en startmotor
Pas wel op met het slepen via de bumpersteun. De kabel kan dan kapot schuren omdat hij langs de scherpe rand van de rozet kan schuren. Mij is dat laastst overkomen. Binnen enkele kilometers, met een aantal keren optrekken erbij natuurlijk was hij compleet door.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2004 23:03 #68196 door
Beantwoord door in topic slepen en startmotor
Nog een alternatief voor je startprobleem: het kan zijn dat je elektrische verbindingen niet helemaal perfect zijn, niet alleen op de startmotoraansluiting maar ook bij je contactslot bijvoorbeeld. Dat kan er voor zorgen dat spanning die je uiteindelijk op de solenoid zet niet voldoende is om de plunjer naar voren te trekken. Ik heb hetzelfde probleem, waarschijnlijk door de tussenschakeling van een contactonderbreker. Een klein tikje (met de steel van de hamer is voldoende) wil altijd wel helpen. Ik ben in het gelukkige bezit van een amperemeter in mijn dashboard, tijdens het bekrachtigen alleen wordt ongeveer 30A getrokken, een slecht contact heeft dan al snel een grote spanningsval tot gevolg. De startmotor zelf is een jaar geleden gereviseerd, en na controle bij AEP in Eindhoven bleek dat de solenoid zelf perfect in orde was. Je kan heel makkelijk uitsluitsel krijgen door het contact met de groene draad direct met de pluspool van de accu te verbinden, als de startmotor dan wel begint heb je het probleem gevonden, slecht contact. Het wil bij mij trouwens ook wel eens helpen om de lichten uit te doen tijdens het starten, geeft net weer wat extra spanning. Laatst was er ook iemand op het forum die een draadbreuk had in de draad van de accu naar de startmotor, dat kan ook dit soort symptomen veroorzaken. Succes. Wietse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-04-2004 10:09 #68195 door
Beantwoord door in topic slepen en startmotor
Dat groene draadje kun je ook meteen parralel voorzien van een permanente aansluiting naar de pluspool van de accu, onderbroken door een schakelaar. Kun je de motor onder de kap starten, makkelijk met afstellen.<BR>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.