kopbouten warm of koud aantrekken?
- Bezoeker
onlangs heb ik de koppakking van mijn B20F vervangen (met deskundige assistentie .
Nou moeten de kopbouten alleen nog ff een keer extra aangedraaid worden.
Mijn vraag is: kan ik dit het beste bij koude of bij warme motor doen?
Dit ivm de intredende koude (koude motor is wel heel erg koud... brrr . Ik ben natuurlijk als de dood dat ze afbreken.
Hebben jullie nog andere tips voor me?
Alvast bedankt!
Mvgr, Michiel
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Ik heb nog een vraagje: in verschillende boeken lees ik verschillende krachten voor de momentsleutel. Van 8-9kg/m in Olyslager via 8.5-9.5 in Haynes tot zelfs 10kg/m in weer een ander boek. Dit alles voor dezelfde B20F motor (in m'n gouwe 144GL '72; we hebben elkaar al eens ontmoet in Moergestel).
Ik ga er maar tussenin zitten rond 9kg/m.
Overigens zegt Olyslager dat natrekken helemaal niet nodig is. Heb je enig idee waar dit vandaan komt? Of kan ik Olyslager maar beter naar het oud papier doorverwijzen?
Thanks! Mvgr, Michiel
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Slechts eenmaal aantrekken ,je zou als je het vaker doet je pakking kompleet plat kunnen trekken. 9kg/m is voldoende ,het gaat er meer om dat alle bouten even vast getrokken zijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Bij de rubriek "Aanhaalmomenten" staat 9.0 kgm voor cilinderkop, met
daarbij de - volgens mij heel interessante - voetnota:
"Aanhalen in drie fasen:
1 = 40 Nm (4.0 kgm)
2 = 80 Nm (8.0 kgm)
3 = 90 Nm (9.0 kgm) na 10 minuten warmdraaien"
Voor wie dit document wil identificeren: op elk blad staat de hoofding
"240-03 Specificaties - Hoofdgroep 2 Motor B20". Ik vond het zelf nog niet
terug in de VOD CD. In de rubriek "Groep 23 Brandstofsystemen" staat verder een
verwijzing naar "Modeljaar 1975" en "1976". Vermoedelijk betreft het dus
een document over B20 motor in 240 of 140. Kan het zijn dat het aanraden van aanhalen in 3 fasen het resultaat is van theoretische overwegingen en van proefondervindelijke ervaringen in de loop der jaren?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
4... 5. Run the car for a short distance. Check that the engine is running well and adjust the valve clearances. It is not necessary to re-tighten the cylinder head."
Vooral deze laatste zin is hier van belang.
In andere beschrijvingen daarentegen spreekt men dan wel van opnieuw aanspannen. In het franstalig "L'expert automobile", no 71 (nov 1971)(aangeschaft in Zwitserland) lees ik bvb dan volgende over B20 in 142-144-145 (vertaald in nl): - maak een proefrit met de wagen over een korte afstand - verifieer of de motor goed draait, en span de cilinderkop
terug aan. Regel ook de klespeling opnieuw." Volgens mijn interpretatie van deze beschrijving van aanspannen, moet opnieuw aanspannen gebeuren bij WARME motor. Mijn vermoeden is dan ook dat veel van die andere beschrijvingen niet steeds gebaseerd zijn op 100% correcte vertalingen. Maar: ook ik heb ooit opnieuw aangespannen, weet echter niet meer of dit echt iets uitmaakte...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Natrekken doe ik meestal met lauwe motor. Niet echt een filosofie ofzo, meer een gevoel. Ik rij eerst zo'n 100 km en trek ze dan nog een keer na. Ik heb nooit veel hoeven te corrigeren, nog nooit een bout afgebroken, en nog nooit nieuwe kopbouten gebruikt. Zorg voor schone schroefdraden en check de bouten voordat je ze monteert.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Zou ik nog eens een cil.kop moeten vervangen, dan zeker volgens
de 3 beschreven stappen aangeraden door Volvo's"Design Engineers". Overigens denk ik niet dat de op het forum beschreven alternatieven veel minder goed zijn:
hoeveel kg (enkele tons?) kan wel aan 1 zo'n bout opgehangen worden?, en er zijn er 10! Belangrijkst is wel gelijkmatig aanspannen, zie bericht Jojo.
Nogmaals: worden de Volvo manuals (+ het onderhoudsboekje)
gevolgd, dan kan er kan weinig verkeerd gaan met onze PVs, AMs, P1800s, etc.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.