kopbouten warm of koud aantrekken?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 14:35 #53957 door
Hi!

onlangs heb ik de koppakking van mijn B20F vervangen (met deskundige assistentie :).
Nou moeten de kopbouten alleen nog ff een keer extra aangedraaid worden.
Mijn vraag is: kan ik dit het beste bij koude of bij warme motor doen?
Dit ivm de intredende koude (koude motor is wel heel erg koud... brrr :). Ik ben natuurlijk als de dood dat ze afbreken.

Hebben jullie nog andere tips voor me?

Alvast bedankt!
Mvgr, Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 19:57 #72060 door
Beantwoord door in topic kopbouten warm of koud aantrekken?
Motor moet beslist koud zijn!!Eerst in de bekende volgorde een kopbout een kwartslag losdraaien en dan meteen met de moment sleutel weer vastdraaien.Totdat je ze allemaal hebt gehad.Dan opnieuw kleppen stellen,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2004 09:24 #72059 door
Beantwoord door in topic kopbouten warm of koud aantrekken?
Hi! Niek, bedankt voor je antwoord. Ik ga er deze week nog (morgen of vrijdag) mee aan de slag. Ik zal je laten weten hoeveel bouten ik heb afgebroken, haha :).

Ik heb nog een vraagje: in verschillende boeken lees ik verschillende krachten voor de momentsleutel. Van 8-9kg/m in Olyslager via 8.5-9.5 in Haynes tot zelfs 10kg/m in weer een ander boek. Dit alles voor dezelfde B20F motor (in m'n gouwe 144GL '72; we hebben elkaar al eens ontmoet in Moergestel).
Ik ga er maar tussenin zitten rond 9kg/m.
Overigens zegt Olyslager dat natrekken helemaal niet nodig is. Heb je enig idee waar dit vandaan komt? Of kan ik Olyslager maar beter naar het oud papier doorverwijzen?

Thanks! Mvgr, Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2004 16:08 #72058 door
Beantwoord door in topic kopbouten warm of koud aantrekken?
Trek ze warm aan en kijk dan eens hoeveel er dan afbreken (ik vrees van veel meer)
Slechts eenmaal aantrekken ,je zou als je het vaker doet je pakking kompleet plat kunnen trekken. 9kg/m is voldoende ,het gaat er meer om dat alle bouten even vast getrokken zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2004 22:22 #72057 door
Beantwoord door in topic kopbouten warm of koud aantrekken?
Als de boeten niet zijn versleten (draad uigerekt:controleren door de draad van een nieuwe in een gebruikte te leggen ) en geen pitroest op het blinde stuk hebben en de boutgaten zijn goed gereinigd zullen ze niet afbreken!Ik heb er bij het natrekken nog nooit één afgebroken.Maar helaas wel bij het losmaken .Rommel die 35 jaar geleden zonder vet is gemonteerd.Dat werd dan uitboren en helicoil plaatsen.Als een bout bij het natrekken afbreekt,is hij makkelijk weer ,na demontage van d kop uit het blok te halen.Immers hij zit daar niet in vastgeroest.Ik trek de b20 na op 10 en de b18 op 9.5.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2004 09:44 #72056 door
Beantwoord door in topic kopbouten warm of koud aantrekken?
Voor de specialisten onder ons (waartoe ik niet behoor): ivm cil.kop bouten aanhalen bij warme of koude motor beschik ik over volgend (9 pags lang) document (in nederlands), afkomstig van (iemand van "Design" van) Volvo zelf.

Bij de rubriek "Aanhaalmomenten" staat 9.0 kgm voor cilinderkop, met
daarbij de - volgens mij heel interessante - voetnota:

"Aanhalen in drie fasen:

1 = 40 Nm (4.0 kgm)

2 = 80 Nm (8.0 kgm)

3 = 90 Nm (9.0 kgm) na 10 minuten warmdraaien"

Voor wie dit document wil identificeren: op elk blad staat de hoofding
"240-03 Specificaties - Hoofdgroep 2 Motor B20". Ik vond het zelf nog niet
terug in de VOD CD. In de rubriek "Groep 23 Brandstofsystemen" staat verder een
verwijzing naar "Modeljaar 1975" en "1976". Vermoedelijk betreft het dus
een document over B20 motor in 240 of 140. Kan het zijn dat het aanraden van aanhalen in 3 fasen het resultaat is van theoretische overwegingen en van proefondervindelijke ervaringen in de loop der jaren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2004 12:18 #72055 door
Beantwoord door in topic kopbouten warm of koud aantrekken?
de 1ste vraag is of de kopbouten nog opnieuw moeten aangedraaid worden. In de originele Volvo handleidingen - de "servicemanual"s - vind ik op dit ogenblik daar slechts volgende over terug (in de engelstalige manual versie voor B18A, staat niet op CD van VOD): "...3. Screw the cylinder head bolts lightly ... Tighten the bolts in the correct order and the correct torque.
4... 5. Run the car for a short distance. Check that the engine is running well and adjust the valve clearances. It is not necessary to re-tighten the cylinder head."
Vooral deze laatste zin is hier van belang.

In andere beschrijvingen daarentegen spreekt men dan wel van opnieuw aanspannen. In het franstalig "L'expert automobile", no 71 (nov 1971)(aangeschaft in Zwitserland) lees ik bvb dan volgende over B20 in 142-144-145 (vertaald in nl): - maak een proefrit met de wagen over een korte afstand - verifieer of de motor goed draait, en span de cilinderkop
terug aan. Regel ook de klespeling opnieuw." Volgens mijn interpretatie van deze beschrijving van aanspannen, moet opnieuw aanspannen gebeuren bij WARME motor. Mijn vermoeden is dan ook dat veel van die andere beschrijvingen niet steeds gebaseerd zijn op 100% correcte vertalingen. Maar: ook ik heb ooit opnieuw aangespannen, weet echter niet meer of dit echt iets uitmaakte...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2004 14:37 #72054 door
Beantwoord door in topic kopbouten warm of koud aantrekken?
Het in verschillene fasen aandraaien slaat op de eerste keer. (dus niet op het 'natrekken') Om de pakking gelijkmatig te pletten en je kop niet rond te trekken moet je gelijkmatig de druk opvoeren. Altijd van 'binnenuit' beginnen en naar buiten toe werken. dit geld voor elke motor of dergelijke constructie.<br>
Natrekken doe ik meestal met lauwe motor. Niet echt een filosofie ofzo, meer een gevoel. Ik rij eerst zo'n 100 km en trek ze dan nog een keer na. Ik heb nooit veel hoeven te corrigeren, nog nooit een bout afgebroken, en nog nooit nieuwe kopbouten gebruikt. Zorg voor schone schroefdraden en check de bouten voordat je ze monteert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2004 15:39 #72053 door
Beantwoord door in topic kopbouten warm of koud aantrekken?
Ik heb de laatste keer ook het advies uit een engelstalig handboek overgenomen, en een blokje omgereden voor ik de kop natrok. Eerst een kwartslag los, en dan met 9 aantrekken sprak het boek. De plaatselijke garage sprak echter net als Niek over koud natrekken. Niek, hoe kijk jij hier met al je ervaring tegenaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2004 17:17 #72052 door
Beantwoord door in topic kopbouten warm of koud aantrekken?
Ik denk dat jouw werkwijze dus het best de Volvo service manuals voorschriften bendadert.
Zou ik nog eens een cil.kop moeten vervangen, dan zeker volgens
de 3 beschreven stappen aangeraden door Volvo's"Design Engineers". Overigens denk ik niet dat de op het forum beschreven alternatieven veel minder goed zijn:
hoeveel kg (enkele tons?) kan wel aan 1 zo'n bout opgehangen worden?, en er zijn er 10! Belangrijkst is wel gelijkmatig aanspannen, zie bericht Jojo.
Nogmaals: worden de Volvo manuals (+ het onderhoudsboekje)
gevolgd, dan kan er kan weinig verkeerd gaan met onze PVs, AMs, P1800s, etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.