b20b perikelen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2005 11:55 #53314 door
b20b perikelen is gemaakt door
Ok ik heb mijn vragen al eens eerder gepost hier.
Momenteel is de stand van zaken de volgende: Mijn B20B motor gebruikt VEEL olie... hoeveel weet ik niet precies maar laten we zeggen een liter per week en ik rij ongeveer 400 km per week. Best veel dus. Wat heb ik gedaan... Carterontluchting zat verstopt. Dus schoongemaakt, Piefje op spruitstuk waar de carterontluchting aan vast zit zat verstopt... Schoongemaakt, Bijna alle ontluchtingsslangen zaten dicht met sludge... schoongemaakt... Compressie is overal 12 op cilinder 3 na, die is dacht ik 11.5 of ietsje meer. Er zit een nieuwe cilinderkop op sinds 2 maanden. Dit hielp niks....
Goede compressie.. nieuwe krukaskeering, geen lekkende carterdeksel, schone slangen, schone ontluchting... wel wat roet in de uitlaat en een wolkje zwart als ik koud start....
WAT WAT WAT ik wordt gek van die ouwe (maar vreselijk mooie) stinkbak van me

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2005 12:06 #75299 door
Beantwoord door in topic b20b perikelen
Is het blok recent gereviseerd? Ik heb eens een blok gezien bij een garage dat te grof was gehoond. Hierdoor bleef het ding ook na de inrijperiode teveel olie verbruiken en moest uiteindelijk retour revisiebedrijf.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2005 12:34 #75298 door
zou de mogelijkheid geopperd door Bernard het geval zijn, dan kan je ev. proberen grafiet (bvb. "Marly M", te koop bij Makro; M staat hier voor "Motor", er bestaat ook "Marly C", C=carburant, voor in benzine) aan de olie toe te voegen. Het grafiet vult nl., na enkele duizenden kms, de oneffenheden in de cilinders op, en zorgt bovendien voor een extra smering. Marly's reclame is dat je je motor zelfs zonder olie probleem- en risicoloos kan laten lopen (zag dit ooit geillustreerd met 50cc motortje op beurs). Succes!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2005 15:41 #75297 door
Nee de motor is niet gereviseerd.. historie is ook onbekend. Wel nieuwe kop en distributie.
We kwamen met aftappen van de olie 4 stukjes metaal tegen in de oude olie. 3 stukjes zwart poreus en keihard metaal. En een stukje bros buigbaar spul ter groote van een dubbeltje. Ik vrees het ergste

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2005 15:56 #75296 door
Als de olie niet uit het blok loopt, kan het alleen nog maar verbranden. Het slecht gehoonde blok wat ik beschreef is een uitzondering en komt niet veel voor. De compressie lijkt goed. Blaast de motor erg als je de olievuldop eraf haalt met lopende motor? Een beetje is normaal. De enige andere manier waardoor olie in de cylinders kan komen is via de klepstelen. Het is mogelijk dat er tijdens de revisie van de kop iets is misgegaan waardoor de afdichting slecht is en de olie langs daar op de zuigers lekt. Neem de stukjes uit het blok eens mee naar een garage/revisiebedrijf. Zij kunnen je misschien zeggen wat het is.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2005 17:45 #75295 door
Sja... het blok is vet an de onderkant, alleen volgens de garage niet abnormaal. Duid nergens op overmatige lekkage.
Hij heeft vooral kleine pulserende rookpluimpjes uit de slang van de carterontluchting aan de zijkant van het blok. De motor gaat iets anders lopen als ik de vuldop er af haal...
Voorlopig heb ik nog niet genoeg kilometers gereden om te zien of het olieverbruik dusdanig gedaald is.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2005 22:14 #75294 door
Die stukjes metaal zouden op de oorzaak kunnen duiden, olieschraapveer in cylinder 3 gebroken ?
Zoals eerder opgemerkt kan een blok nog goed lopen terwijl er veel slijtage is....

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2005 23:24 #75293 door
sja.. ik heb inmiddels diverse adresjes voor ruilmotoren. Scandcar lijkt mij de goedkoopste en meest betrouwbare ? Wat zijn jullie ideeen ?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 11:47 #75292 door
Voordat je overgaat op de aanschaf van een ruilblok zou ik toch je huidige blok eens grondig inspecteren, en i.i.g. de zuigers demonteren, en controleren op vastzittende, en/of gebroken zuigerveren m.n. de olieschraapveren.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2005 13:06 #75291 door
Sja ik denk als de problemen nu blijven qua olieverbruik ik toch maar voor het ruilblok ga. Ik heb de wagen nodig voor mijn werk en wil wat zekerheid hebben. Met nieuw blok zou ik als het goed is (hopelijk) de komende tijd met wat minder kosten ingaan... leuk he oude wagens rijden ;-)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD