help, hij houdt er soms mee op

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2005 13:31 #52970 door
Wie kan mij helpen, sinds een paar weken valt soms de motor voor 1 of 2 seconden helemaal uit. Ik heb al 1 keer helemaal stil gestaan, waarna hij na heel veel geklooi aan de ontsteking/bougiekabels etc weer wilde starten. Het probleem is zeer waarschijnlijk dat de ontsteking uitvalt, want als hij uitvalt op gas, helpt overschakelen op benzine ook niet. (Alls hij loopt, dan loopt hij goed op gas en benzine) De startmotor draait wel gewoon rond tijdens het uitvallen.
Er zitten sinds de oldtimerbeurs nieuwe bougies, nieuwe kontaktpunten, en een nieuwe verdelerkap en rotor in. De bougiekabels zien er nog vrij nieuw uit.

Mvr gr, Toon

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2005 13:37 #76806 door
Beantwoord door in topic help, hij houdt er soms mee op
Het klinkt raar, maar het zou best aan je bougiekabels kunnen liggen, hoe nieuw die ook lijken. Als je kabels met koolstof kern hebt (in de dop zie je dan een zwarte kern uit de kabel komen) dan kunnen die zo`n hoge weerstand hebben, dat 1 of meer cilinders niet draaien. <br> Je zou het nooit als eerste zoeken in de kabels, maar koop eens een set met RVS kern, die gaan minstens nog 30 mee, en krijgen geen weerstand als ze te warm worden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2005 13:55 #76805 door
Hallo Thomas,

Het zijn volgens mij moderne kabels (geel van kleur) maar een nieuwe set kost ook niet de hoofdprijs. Zal ze wel vervangen. Het rare is dat het meestal 1 of twee keer gebeurt dat hij even wegvalt en bijna meteen weer aanpakt. Gisteren ben ik van Eindhoven naar Den Bosch gereden, en bijna in Den Bosch aangekomen viel hij (op de snelweg) even 1 seconde uit. Twee minuten later viel hij weer uit, maar nu iets langer. Net toen ik dacht ik moet hem op de vluchtstrook gaan parkeren pakte hij weer op. Daarna heeft hij niet meer moeilijk gedaan, ook niet op de terugweg naar Eindhoven.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2005 14:02 #76804 door
Ja, het klinkt mij toch echt als een storing in de ontsteking. Dan moet je dus weg gaan strepen, wat heb je al vervangen, nog nieuwe bougiekabels erop, en wat hou je dan nog oud over. Hoe zit het met de bekabeling tussen de bobine/verdeler/safety relais van LPG (vooral bij de losse bobine wordt hier nogal in gehobby-knoeit). Condensator zou nog een boosdoener kunnen zijn, en hoe is je afstelling? Met echt een hele slechte afstelling (van onsteking) loopt de motor wel, maar slaat de motor wel eens een rondje over (valt dus even uit). Condensator laat vaak van zich horen als ie warmer geworden is, en met een beetje afkoelen zou die het ook zo weer kunnen doen. Maar Eindhoven-Den Bosch, en maar 1 seconde afslaan lijkt mij niet echt waarschijnlijk. De buitenkant van de bougiekabels zegt niks, je moet even binnenin kijken, zie je een zwarte dikke kern, of een ijzerdraadje (dun) uit de kabel komen. Die dikke moet je vervangen, met die dunne ijzerkern zit je practisch goed.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2005 14:06 #76803 door
Ik zou je contacten eens nakijken. En dan wel bij:
<ul>
<li>accuklemmen</li>
<li>massa accu</li>
<li>massa verdeler
(schroefje
aan onderkant)</li>
<li>spanning op
schakelaar benzine
/ gas</li>
<li>alle contacten
van zekeringenkastje</li>
<li>contactslot</li>
<li>etc.</li>
<li>Zwarte draadje
van bobine naar
verdeler</li>
</ul>
<p>Omdat je zegt
dat het ook op
autosnelweg gebeurd,
denk ik niet aan
bougiekabels.
Volgens mij zou
je het dan niet
zo merken als
je even met 3
of 2 cilinder
rijdt</p>
<p>Misschien ook
even in verdeler
kijken naar contactpuntjes
en armpje van
de verdeler. </p>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2005 14:15 #76802 door
Stefan,

Hij rijdt niet even op 2 of 3 cilinders hij valt echt helemaal uit. Thomas heeft misschien een punt met het safety relais van de LPG installatie. Ik heb gemerkt dat dit niet echt vast tegen het schutboard zit. Als ik er dan mee beweeg hoor ik soms een duidelijke klik. Misschien moet dit relais aan massa liggen en veroorzaakt dit de problemen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2005 14:20 #76801 door
Stefan,

Het is 1 keer gebeurd dat ik helemaal stilviel, en bij het proberen opnieuw te starten wordt de startmotor wel gewoon rondgegooid. Dus volgens mij vallen accuklemmen en massa accu af als mogelijke oorzaak. Andere punten zal ik inderdaad ff checken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2005 19:16 #76800 door
Controleer of beter nog vervang het halve zekeringetje in het zekeringkastje. Bij mij was dat steevast het probleem.
groeten Ronald

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2005 22:42 #76799 door
Mijn P1800S had hetzelfde. Bleek het zekeringskastje te zijn. Heb met een freesje op een flexibele as alle contacten van het zekeringskastje blank geslepen. Probleem over.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 20:15 #76798 door
Hoi Toon,

Heb je ook al eens gekeken of je zekeringen niet zijn ingebrand? Dit kan ook dit soort elektrieke storingen veroorzaken. (Heb ik zelf ook gehad.)

Groeten

Wim

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD