visie motorrevisie

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2005 09:19 #52809 door
visie motorrevisie is gemaakt door
In ons laatste clubblad, Volvoclassic Magazine, staat een artikeltje over een bedrijf dat motorrevisies doet. Het moet mij van het hart dat daar nogal wat uitspraken in staan die volgens mij schromelijk overdreven zijn. Zo wordt er gesteld dat je voor 1500 euro geen gereviseerde motor koopt maar dat je daar "niet veel meer dan een goed schoongemaakt blok voor koopt". Nou steek dat maar in je zak: ScandCar, NordiCar, VeteranCar en TransOcar! Mijn eigen blok heb ik laten reviseren bij motorenfabriek De Sutter volgens BOVAG specificaties inclusief BOVAG garantie bewijs. Kosten 1500 euro excl. btw. Het uitbalanceren van vliegwiel en drukgroep is niet gedaan want die had ik er niet bijgeleverd, maar verder wel alle dingen die er worden opgesomd.Trouwens een uitgebalanceerde drukgroep is mooi maar zo gauw je nieuwe koppelingsplaten monteert is het effect (als er al veel effect is) weg. Verder staat er nog iets in over loodvrije koppen waarmee je geen euro 95 kunt tanken. Doe je dat wel "dan ontstaat detonatie wegsmeltende zuigers enz." Kom nou toch! Het bedrijf waar het artikel over gaat zal best goed zijn, ik twijfel er zelfs niet aan, maar de onderbouwing van hun prijzen (2 tot 3000 euro!!!) kan ik niet volgen. Verder wil ik nog kwijt dat garantie van een jaar eigenlijk niks voorstelt. Dat jaar is zo om en ik durf te wedden dat de meeste mensen in dat eerste jaar nauwelijks de kans hebben het blok uit te proberen omdat ze in een restauratieproces zitten. Meer indruk zou maken een garantie op de eerste 100000 kilometer in een periode van maximaal 3 jaar of zoiets. Een goed gereviseerd blok mag dan m.i. geen enkel euvel vertonen meer dan de normale slijtage. Bang zijn voor gezeur om kleinigheden hoeft men niet te zijn want ik neem aan dat de garantie niet inhoudt dat het blok ook voor je wordt uitgebouwd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2005 10:24 #77607 door
Beantwoord door in topic visie motorrevisie
Han, er stonde inderdaad een aantal boude uitspraken in dat artikel, maar die gaan mijn kennis te boven.Vwb revisiemotoren kan je denk ik de blokken die door de door jou genoemde (prima) bedrijven aangeboden worden niet helemaal vergelijken met een revisie van je eigen blok op basis van klantspecificatie. In het ene geval gaat het om semi- seriematig werk, en in het andere geval om een individueel project, en daar zit nu eenmaal een groot prijsverschil tussen. Overigens kan je met de "seriematige" revisie blokken ook pech hebben - zoek maar naar een recent berichtje van Ben Flierman over de nokkenas van zijn revisieblok......... V.w.b. de garantie heb je volkomen gelijk. Pas keek ik nog op een VW site ( www.luchtgekoeld.nl ) en daar boden ze gereviseerde keverblokken aan met 2 jaar garantie / 100.000 km - zo hoort dat ook. Let wel : die keverblokjes kosten dus wel 2.695,= (en dan was het mij nog niet duidelijk of dit in- of exclusief BTW is.....)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2005 11:26 #77606 door
Het aspekt "klantspecifiek" is mij niet opgevallen in het artikel. Maar vanzelfsprekend betaal je dan extra, dat begrijp ik.
Wat mij stoort is de indirecte verwijzing via het noemen van 1500 euro naar talloze aanbieders die m.i. min of meer hetzelfde produkt leveren.
Ik denk ook dat zeer veel klassieke Volvo rijders rondrijden met motorblokken van rond de 1500 euro (excl. btw) uit die 'schoonmaakbedrijven" en daar tot grote tevredenheid vele honderduizenden kilometers mee maken.
Het berichtje van Ben Flierman kan ik helaas (door de beperkte zoekfunctie van het forum) niet vinden dus ik kan er niets over zeggen.
Wat ik wel weet is dat bedrijven als NordiCar en Scandcar een reputatie te verliezen hebben en goed materiaal verkopen.
Ik heb even gekeken op de site www.luchtgekoeld.nl en daar staat inderdaad een blok aangeboden voor 2695 euro maar dat blok is helemaal opgebouwd. Ik zie zo al een nieuwe carburateur,spruitstuk, uitlaat en dynamo. Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.
De blokken die gereviseerd worden bij de door mij genoemde bedrijven zijn standaard kaal. Wil je alles wat erop moet zitten ook nieuw of gereviseerd dan is 2695 euro zelfs goedkoop.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2005 11:51 #77605 door
Ik ben zelf mijn blok aan het reviseren (zaterdag hoop ik het blok weer in mijn Amazon te hangen) Voor minder dan 1200 Euro inclusief BTW, is alles maar dan ook alles vernieuwd. En inderdaad lijnboren van de kukaslagering en nokkenas alsook het uitbalanceren van krukas, vliegwiel etc. is heel leuk voor motoren van Formule 1 wagens, mar absoluut niet nodig voor een Volvoblok dat minder dan 6000 toeren maakt. De verdiensten van een revisiebedrijf zitten in de winst op de materialen, en voor sommige bedrijven in extra onnodige bewerkingen al dan niet uitgevoerd.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2005 12:00 #77604 door
mannen jullie maken me verdomme helemaal zenuwachtig joh !!! ik heb vorige week een revisieblok op ruilbasis opgehaald bij scandcar en ga die vanmiddag/morgen in mn amazone hangen. Als arme student een flinke investering voor mijn grote liefde 123GT (gellukig helpt pa een beetje mee want die is stiekem ook wel een beetje verliefd op mijn groene tank en moet zelf een Yaris rijden van ma haha) maar als ik zo al die spookverhalen lees over revisieblokken die slechts opgebouwd zijn uit opgepoetste onderdelen vraag ik me af waar die informatie vandaan komt.... Je betaald toch niet voor niks zoveel geld en inderdaad, die bedrijven hebben een naam hoog te houden...

Of zie ik echt spoken

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2005 12:57 #77603 door
Bart,
Maak je geen zorgen, Scandcar is een betrouwbaar bedrijf en je krijgt een goed gereviseerd blok. Mijn reaktie was mbt de hele dure revisies van rond de 3000 euro.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2005 12:59 #77602 door
Ach, ik rij momenteel naar tevredenheid rond met een gewoon revisieblok van Scandcar, maar verlang diep in mijn hart wel naar een geoptimaliseerd blok. Een "geblueprint" blok hoort minder inwendige weerstand te hebben, loopt daardoor mooier en met minder slijtage. Laten we zeggen dat ik nu genoegen heb genomen met de fabrieksstandaard, zeg 95% van wat optimaal is, voor die extra 5% betaal je inderdaad veel meer, maar daar is ook meer werk voor verricht. Ook mag je niet uit het oog verliezen dat de genoemde onderdelen echt topklasse heten te zijn, dus ook duurder zijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2005 13:36 #77601 door
Géén paniek Bart, heb maar vertrouwen in die motor.
De genoemde bedrijven gaan jou echt geen slecht of slechts schoongemaakt blok verkopen en zo hun reputatie naar de knoppen helpen.
Ik heb net een blok terug gekregen van een revisiebedrijf bij mij in de buurt(Zuid-Limburg), Bovag plus garantie.
Ik ben niet bij bijv. Scandcar geweest, alleen omdat ik daar 150 km vanaf woon en ik tussentijds nog even mijn neus er in wilde steken.
Na demontage eerst samen met mij bestandsopname zodat ik zelf kon zien hoe e.e.a. was.
Nokkenasset compleet vernieuwd, Mahle zuigers en Elring pakkingen, alle lagers vernieuwd, distributie tandwielen van aluminium (nieuwste trend), beide einddeksels voorzien van keerringen en ook nieuwe olie- en water pomp. Uiteraard de cilinderkop volledig gereviseerd en loodvrij gemaakt. Alles incl. het nodige boren, honen, slijpen en vlakken. (Misschien vergeet ik nier nog iets te noemen.)
Blok ook weer mooi Volvo rood gemaakt en het hele spul eerst thuis afgehaald en na gedane arbeid weer teruggebracht. Dit alles samen voor de som van 1500 euro excl.BTW. Van tevoren vaste prijs en levertijd afspraken gemaakt. Hier ook niet van afgeweken.
In een goede motor heb ik nu het volste vertrouwen, hij moet nog ingebouwd worden.
CONCLUSIE: HET KAN DUS WEL DEGELIJK!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2005 13:54 #77600 door
Je maakt je onnodig ongerust. Verreweg het merendeel van de revisies de laatste jaren( via de club zijn er helaas al een jaar of tien geen VOLVO-revisies meer leverbaar)zijn naar volle tevredenheid uitgevoerd via de genoemde kanalen tegen de genoemde prijzen en draaien daarna weer de nodige 100.000-den kmtrs.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2005 17:29 #77599 door
Han, ik sloeg de plank inderdaad een beetje mis: a) als al die spulletjes op de foto van luchtgekoeld.nl er bij zitten, is dat inderdaad nog goedkoop, b)mijn verwijzing naar het berichtje van Ben Flierman over de nokkenas "van zijn revisieblok" was niet helemaal correct (zie zijn reactie op "nokkenas klepstoters" van Joep, op 24.10.2005) : hij had alleen de nokkenas vervangen. Voor de goede orde : ik heb prima ervaringen met het door hem genoemde bedrijf en zou daar ook rustig een revisiemotor kopen. Dat wil echter nog niet zeggen dat het niet een keer tegen kan zitten (maar daarom geen paniek Bart5), c) ik denk dat het "95%" verhaal van Siang de spijker aardig op de kop slaat - en 95% is voor de meeste stervelingen onder ons (incl mijzelf) perfekt.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD