Volvo Amazon P1200 - Vervangen van het front

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
28-02-2022 14:56 - 28-02-2022 14:58 #198006 door Frans Boeijen
Volvo Amazon P1200 - Vervangen van het front is gemaakt door Frans Boeijen
Hoi, ik heb deze P1200 Amazon uit jan. 1960 reeds sinds 1985. Helaas zit er geen origineel front in, dus het wordt tijd om dit te gaan vervangen. Hier zie je het huidige front met de grills uit 1961-1964 model:
 
Ook mooi, maar dus niet origineel. Nu heb ik het geluk dat ik een oud P1200 front heb aan kunnen komen, inclusief de oude grills met de brede aluminium randen. Op onderstaande foto kan je goed zien dat de oude grills een stuk kleiner zijn dan het latere model (vanaf 1961). Het verhaal gaat dat de gaten in het front groter moesten worden om meer koeling te krijgen voor de zwaardere B18 motor.

Deze moeten er in komen:
 
Dus eerst moet het front worden verwijderd:
 

Wordt vervolgd...

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2022 20:00 #198011 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Volvo Amazon P1200 - Vervangen van het front
Hallo Frans,
Misschien wel een voorbarige en brutale vraag, maar wat is je plan met de '61 -'64 grills?
Groet, Koen
 

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
06-03-2022 16:02 #198085 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Volvo Amazon P1200 - Vervangen van het front
Nu het voorfront is gedemonteerd, kan de B16B motor er ook gemakkelijk uit. Bij het aftappen van de koelvloeistof blijkt er nogal wat smurrie in te zitten: duidelijk dat er olie in zit! Dat is niet zo mooi en voldoende reden om de motor van binnen te inspecteren. Ik wil toch al de pakkingen vervangen, want de motor "zweet" teveel olie en er liggen regelmatig druppels onder. Dat moet niet.
 
 
Nu is sleutelen gemakkelijk, met zo'n motorsteun. De kop gaat er gemakkelijk af:
 
Er zit inderdaad ook smurrie op de kopbouten, dat hoort niet. Mijn vermoeden is dat er olie lekt door de koppakking. Volgende stap is daarom de kop laten vlakken.
Btw ik heb nog geen besluit genomen over het voorfront en de grills.
Wordt vervolgd...

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
15-09-2022 13:43 #200210 door Frans Boeijen
Het heeft even geduurd door vakantie en andere zaken die aandacht nodig hadden. Maar gelukkig weer tijd gevonden om verder te gaan met mijn project. Eerst de B16B motor in orde maken. Hier wat foto's van de (de)montage. De cilinderkop heeft wel wat aandacht nodig: de compressie was niet zo best dus die heb ik laten vlakken en de kleppen controleren:
 
De 4e zuiger heb ik gedemonteerd, maar daar was niks mis mee, dus deze maar weer terug gezet. Na ca. 10.000 km vind ik het niet de kosten waard om nieuwe onderdelen te monteren. De overige daarom laten zitten.
 
Een mooie nieuwe koppakking moet genoeg zijn:
 
Na montage van nieuwe pakkingen kan de B16B er weer in:
 
 
 
Nu afstellen en kijken of ie weer wil lopen...
 

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2022 14:08 #200211 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo Amazon P1200 - Vervangen van het front en B16B reparatie
Mooi he zo'n koperen koppakking.... succes,je hebt een pb
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
21-07-2023 15:00 #203896 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Volvo Amazon P1200 - Vervangen van het front
Eindelijk weer eens tijd voor een vervolg, het heeft even geduurd voordat het front helemaal klaar was om te monteren. Hieronder zie je de montage van het front, oud model. Het past mooi!
 

En na afstelling van de sluiting kan de motorkap ook weer dicht. Deze sluit mooi aan. Wordt vervolgd!
 

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.