Volvo Combi "Polis"

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
10-08-2020 19:49 - 10-08-2020 20:01 #189667 door Joep Keukens (GAST)
Volvo Combi "Polis" is gemaakt door Joep Keukens (GAST)

Je zou het niet zeggen, maar mijn combi was ooit af-fabriek een zweedse politie auto (1969)



Sinds kort mag ik mij de nieuwe eigenaar noemen van deze zweedse bolide.

Maarja, vaak begint de aanschaf met een hoop achterstallig onderhoud wegwerken.
Bij deze ook, maar gelukkig was dat in het budget meegenomen.

Om te beginnen ree de Combi als een zwangere eend over de weg; schokdempers op, speling op de wiellagers, versleten stuurhuis (wie o wie heeft er nog een?!? nieuw type deelbare stuurkolom).

Al het bovenstaande is inmiddels al opgelost, op het stuurhuis na.
Oja, de auto lekt als een malle, dus dat vergt ook nog wat aandacht.

Maar dan zijn we er nog niet; draadboom is om te janken. overal kroonsteentjes, split stekkers en rooie knijpstekkers. een grote spaghetti brei. dat ga ik over een week oplossen. (oude draadboom erbij, deels nette gebruikte erin, de rest ga ik nieuw maken met dubbele zekeringkast)

Als mooie bonus zat er naast en imperial ook een overdrive bij. helaas kapot gelopen, maar deze heb ik weten te reviseren.
Deze lag al een paar dagen te wachten om ingebouwd te worden, maar het hete weer he? Gisteren waren de weersvoorspelling voor vandaag iets gunstiger, dus om 7 uur 's ochtends begonnen met inbouwen.

Ik verdacht naast olie lekkage van de bak, ook een lekke krukas keering, maar na de koppeling verwijderd te hebben, bleek deze mooi droog en met een bonus; er zat al een keerring in ipv. een viltring met slingerplaat.


Net na het middag uur werd het toch wel war, ook onder de auto, maar gelukkig zat het karwei erop.



hopelijk komt er morgen een beetje optijd een pakket van het VKO binnen, want de carburateur ligt eraf (versleten....) ben natuurlijk reuze nieuwsgierig of de operatie geslaagd is.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
22-02-2021 11:17 - 22-02-2021 11:21 #192634 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Volvo Combi "Polis"
Paar maanden verder; de complete draadboom met uitzondering van het stuk wat over de hemel loopt vervangen, het is nu kroonsteen en gamma knijpstekker loos...



Omdat het dashboard nu toch los lag, een hard dashboardcover van IPD gemonteerd. Het cover is mooi, maar lastig te monteren.



Alhoewel ik de oude zenith carburateur had gereviseerd. (nieuwe vlinderklepas, nieuwe lagers gedraaid en gelijnboord) bleef hij niet lekker lopen. Ik kon een betaalbare weber kopen en die gemonteerd. en nu loopt hij perfect op benzine en gas.


Die groene bumpers en dikke 195 banden zagen er niet uit, dus ook die vervangen. wiellagers en stuurhuis afgesteld, en nu stuurt hij weer soepele en strak.
Ook alle kleppen en deuren afgesteld. Nu sluiten ze weer mooi.

Ik had een "nieuw" stuurhuis gekocht en deze gereviseerd, de oude lekte enorm. Maar wat leaklock in het stuurhuis gedaan en nu is hij lekvrij...


Paar extra metertjes gemonteerd voor de leuk. Alleen geeft de temperatuurmeter een te lage waarde aan. daar nog wat op vinden.



Mijn Volvo rijd heerlijk, dus behoorlijk wat mee gereden, na 5000km begon de ontsteking weer te haperen, punten weer versleten. Ik was er klaar mee; en een 123 ontsteking gekocht. Ik heb al heel wat puntjes versleten in mijn leven, maar ik ben om!
Oude bobine kapot geslepen en pas gemaakt voor de kleinere nieuwe bobine; Alleen nog vastlijmen en zwart spuiten.


Het interieur was ook bij elkaar geraapt zooitje, eigenlijk hoort er een fel rood interieur in, maar die kon ik niet vinden. Dus voor cognac gegaan. met hoofdsteunen. Hoezen laten repareren (losse stiknaden) en nieuwe banden erin.



Technisch ben ik aardig klaar met de Amazon. Het blijkt dat ik een P1800 / 123gt motor erin heb zitten, dus wil die PK's ook wel onder mijn rechter voet hebben. Dus ik denk dat ik tzt. een set SU's opzet.

In een partij onderdelen heb ik een J overdrive kunnen kopen, die zit er nu onder, maar deze valt uit na een kwartier, dus ik ga de bak eronder vandaan halen. Ik heb al een OD unit gereviseerd op de plank liggen. Nu de bak nog reviseren.
Moet er wel bijzeggen dat iedereen zo lyrisch is over een J overdrive, ik vind hem tegenvallen. een D vertraagd veel meer.

Er zit nog een beetje laswerk aan de voorruit / paravan, dat moet dit jaar aangepakt worden. Ik weet nog niet of ik dit ga uitbesteden of zelf doen. Ik heb niet zoveel ervaring met plaatwerk lassen.

Nu blijkt dat mijn Politie Amazon zeldzamer is dan een '67er GT. Dus dat kriebelt wel. Helaas kost dat wel serieus geld. Alleen voor de lampen ben ik al 1000 euro kwijt...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
22-02-2021 11:29 - 22-02-2021 12:00 #192636 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Volvo Combi "Polis"

Hier word je toch wel hebberig van...


Bijzondere oplossing... 2 ruitenwissers en door het glas!


Waar zouden deze lampen vanaf komen??


Tja, ga dit maar eens vinden....
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2021 14:59 #192643 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Volvo Combi "Polis"
Hallo,
kijk maar eens hierin wat er allemaal anders is aan een polisbil.
reservdelskatalog_polisbil
Helaas geen afbeelingen in deze catalogus, dus nog even een taalcursus doen en dan vergelijken met een normale uitvoering.
Ik heb originele instructieboekjes (niet te koop) van de polisbil amazon kombi en polisbil 145, en wat er daarin al aan afwijkends te zien is zal al heel moeilijk te vinden zijn. Waarvan weet je dat die van jou een polisbil was en wat is er nog van te zien?
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
22-02-2021 15:18 - 22-02-2021 15:38 #192646 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Volvo Combi "Polis"
Die onderdelenlijst had ik al gevonden en inmiddels helemaal doorgespit. Dus ik weet wat er op mijn Polisbil heeft gezeten.
Meeste dan wel niet alle Volvo politie auto's zijn terug gebouwd naar civiel, die van mij dus ook.
Ik heb wel het originele stuur met de symbolen en schakelaars.
Terugbouwen naar een polisbil is heel leuk en heel prijzig. Alleen de verlichtingsdelen kosten al €1000,= of meer.
Maarja, je weet nooit hoe een koe een haas vsngt, dus wie weet.
Het typeplaatje met de S code geeft aan dat het een politie auto is geweest en wat er zoal aan extra's op heeft gezeten.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2021 23:02 #192770 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo Combi "Polis"
De J-OD is een stuk sterker en zijn de onderdelen nog goed voor te  krijgen, de J-OD vertraagt minder maar zo groot is dit verschil niet...
Een aantal belangrijke onderdelen van de D zijn er niet meer, zoals de annulus, die drie sateliettandwielen, overmaat zuigers en wellicht meer.
Als je een goed functionerende D-OD hebt, wees er zuinig op...
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
04-03-2021 21:03 - 10-03-2021 21:53 #192837 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Volvo Combi "Polis"
Zou daar interesse in zijn, nieuwe D tandwielen en annulus?
mij lijkt dat wanneer je de overdrive kan uitkotteren, dat nieuwe overmaat zuigers een koud kunstje is om te draaien.

Maar goed, gister de bak gaan opbouwen. leuk schoonwerk. bak had ik er overigens binnen 45 min naast de auto staan.  Ik word er handig in...
 
Helaas kon ik de klus niet afmaken. De as van de tussenas met bijbehorende naaldlagers bleken af te wijken van std  m41. Het blijkt dat na 1970 dit veranderd is. Wist ik veel...
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
10-03-2021 12:36 - 10-03-2021 21:54 #192966 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Volvo Combi "Polis"
 
Het originele Polis stuur zit erin.

achter de symbolen zitten druk schakelaars.

De overdrive en bak zijn inmiddels geheel gereviseerd. Gelukkig werkt alles naar behoren.
 
Alleen nog een keer testrijden met een drukmeter om te kijken of alle waardes kloppen

Daarnaast de koelwater slangen op de juiste manier gemonteerd. ik dacht in eerste instantie dat mijn temperatuurmeter defect was. (Gaf te weinig aan). Ook de kachel deed weinig.
nu is het weer lekker sauna heet in de amazon te krijgen.
 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2021 13:05 #192970 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Volvo Combi "Polis"

JK schreef : Het originele Polis stuur zit erin.
achter de symbolen zitten druk schakelaars.

De overdrive en bak zijn inmiddels geheel gereviseerd. Gelukkig werkt alles naar behoren.
Alleen nog een keer testrijden met een drukmeter om te kijken of alle waardes kloppen

Daarnaast de koelwater slangen op de juiste manier gemonteerd. ik dacht in eerste instantie dat mijn temperatuurmeter defect was. (Gaf te weinig aan). Ook de kachel deed weinig.
nu is het weer lekker sauna heet in de amazon te krijgen.

 

Cool JK! Waar dienen de knoppen op het stuur voor? Linker lijkt voor een zoeklicht, maar die rechter? een bliksemschicht?

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joep Keukens (GAST)
  • Joep Keukens (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
10-03-2021 13:14 - 10-03-2021 21:54 #192973 door Joep Keukens (GAST)
Beantwoord door Joep Keukens (GAST) in topic Volvo Combi "Polis"
Ruitenwisser interval en microfoon bediening als ik me niet vergis.
foto van achterzijde van het stuur.
   
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.