De veteraan - LPG, SU's,...

Lees meer
26-03-2014 23:56 - 29-08-2014 12:08 #139101 door T. Sertons (GAST)
De veteraan - LPG, SU's,... is gemaakt door T. Sertons (GAST)
Hallo mensen,

Ik heb me netjes voorgesteld maar aangezien dit toch een project gaat worden ga ik hier verder.
Mijn auto is dus een Amazon 123GT uit 1967. Wit van kleur en zwart interieur dat eigenlijk beige hoort te zijn.

In een notendop is mijn plan met de auto als volgt. Nu eerst conserveren zodat ik er een aantal jaren plezier van kan hebben. Dan uiteindelijk restaureren, maar dat kan zomaar nog 10 jaar duren. Eerst genieten.

Het gaat dus om deze auto en in dit draadje zal ik proberen zo goed mogelijk bij te houden wat mijn werkzaamheden aan de auto zijn. Ik heb al een paar kleine dingetjes gedaan sinds ik de auto heb (1,5 week), maar ik begin vanavond pas met fotograferen en documenteren..



Waarom "de veteraan"? Een goede vriend van me heeft de leuke eigenschap om altijd direct verschillende passende namen en omschrijvingen te verzinnen bij mensen, dieren, objecten, alles eigenlijk. Mijn 850R was "de bodemloze put", mijn S70 was "de blue comet" en deze Amazon was direct "de veteraan". Ik vind het altijd wel grappig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2014 00:06 #139102 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Vanavond ben ik even met de bestuurdersstoel bezig geweest. Er zat een scheur in de bekleding.



Dus, zitting van de stoel dmv 6 drukknoopjes, en vulling uit de bekleding. 4 krammen los en nog 3 krammen die in de zitting verstopt zitten. Bekleding binnenste buiten en dan is er makkelijk bij de "scheur" te komen.



Na een uurtje of wat met naald en draad (ik mag de naaimachine van ma niet meer lenen want die heb ik al twee keer gesloopt) ziet het er alweer heel anders uit. Let wel, ik had gelukkig slechts een draad die gebroken was waardoor het skai nog intact was. Als het skai gescheurd is is dit niet zo mooi te repareren. Iigeval niet door mij zelf.



Natuurlijk was de stoelband compleet uitgedroogd en doorgezakt.



Maar.. we zijn niet voor 1 gat te vangen. Ik leef een beetje met het motto, koop niet wat je zelf ook kunt maken. Het gaat niet altijd direct goed, maar meestal weet ik wel met een werkende oplossing te komen uiteindelijk. Ik weet dat deze banden €12 kosten, maar dan had ik hem niet vanavond gehad. Een stukje spanband had ik nog wel liggen en ik was toch al de hele avond met naald en draad bezig geweest. Dit kon er nog wel bij. Na nog een uurtje had ik dit.



En toen was het uiteindelijke resultaat best wel top. Een heerlijke niet doorzakkende stoel zonder gaten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2014 12:50 #139109 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic De veteraan - LPG, SU's,...
En wat leuk als je oplossing werkt he! Ik blijf je volgen hoor en veel plezier gewenst!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2014 13:05 #139110 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Ja, dat is altijd wel een lekker momentje! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2014 22:04 #139123 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Ik heb vandaag geprobeerd het stuur er af te pakken. Nou dat zat dus VAST!
Morgen maar even kijken of ik iets kan maken (soort poelietrekker) om het stuur er af te halen. Ik wil bij de richtingaanwijzer om het nokje te polijsten. Ergens heb ik gelezen dat dit er voor zorgt dat de richtingaanwijzer weer in zijn "aan" posities blijft staan. Ook wil ik het hart van het stuur deels lijmen want het is gescheurd.
Volgende week afspraak RDW! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
01-04-2014 08:58 #139264 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Nog even over de juiste lak: ik heb al vele Amazons versleten in de onderste prijscategorie ;) Maar ik moest dan ook vaak roest weg werken. Mijn plaatselijke verfwinkel in Ridderkerk had nog een oude kleurenkaart uit de jaren 60-70 met zo'n rond gat er in en dan kon je de kleur perfect matchen. die oude code kon die dan via de computer doorvertalen daar de nieuwe moderne. mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel, maar mijn kleuren kwamen goed overeen.

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2014 09:29 #139265 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Ja, op zich zou dat wel interessant zijn Luuk, maar de echte kleur bepalen kan natuurlijk alleen maar met de auto er bij lijkt me. Iedere auto verkleurt weer anders gedurende de jaren lijkt me.

Afgelopen weekend heb ik het stuur er nog af gehaald. Eerst even de schroefdraad in het stuur netjes gemaakt door er een tap doorheen te halen.



Zelfgemaakte poelietrekker er op. Op de eerste foto kun je ook goed zien dat de rand beschadigd is. Een van de vorige eigenaren heeft overduidelijk geprobeerd om de claxon knop er uit te halen door met een schroevendraaier langs de rand te poeren. En dat terwijl er zo'n mooi gat in zit waardoor je via de achterkant zonder moeite de knop er uit kunt drukken.





En dan is het stuur er af



Even het palletje goed schoongemaakt en ingevet. Heeft uiteindelijk niets geholpen. :lol:
Als ik bij de RDW geweest ben ga ik er nog maar even wat meer tijd aan spenderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2014 23:49 #139345 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Vandaag ben ik naar de RDW geweest om de auto in te voeren. Alles was OK, volgende week heb ik een kenteken. :mrgreen:

Het eerste lange ritje is zonder veel problemen verlopen. Probleemloos eigenlijk!



Wachten duurde heel erg lang. Maar uiteindelijk was het mijn beurt.







Terugrit ook probleemloos verlopen. En nu kon ik los gaan. Meteen maar het gat aan de A-stijl aanpakken.... :o



Deze krokante bende moet er uit.



Zo stond hij vanmiddag nog te shinen in het zonnetje. Nu staat hij er zo bij!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2014 09:59 #139377 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Gisteravond lekker aan het hakken geweest!



En het beugeltje van de ruitenvloeistof zag er ook niet zo netjes uit, daar moet ook even een nieuw laagje verf overheen.
Dus eerst gestraald, en dan weer kleurtje geven.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2014 14:37 #139380 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic De veteraan - LPG, SU's,...
Je houdt niet van stil zitten ;) , dat zien we graag.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.