Zo vader, zo zoon. (Volvo Amazon "69)

Lees meer
15-04-2013 20:48 #126109 door Jules Bastin
Zo vader, zo zoon. (Volvo Amazon "69) is gemaakt door Jules Bastin
Al enige tijd heeft mijn vader de hobby om Volvo Amazons te restaureren. Nu heeft dit virus ook op mij overgeslagen en kwam het idee in mij op om zelf een Volvo te gaan restaureren voor als ik dadelijk 18 ben.

Het idee is met behulp van ons pap een Amazon te restaureren.
Natuurlijk vind ik het leuk als deze auto een iets ander uiterlijk en iets meer power heeft dan de gebruikelijke Amazon.

Doordat mijn vader zelf een grote voorraad aan spullen heeft zal ik hier een deel uit mogen gebruiken. Ook had hij nog blauwe metallic lak. Deze heb ik ook gekregen

Volvo Amazon 2 Deurs uit '69 (restauratie)
Bezoek voor alle vooruitgangen en updates mijn site: www.julesbastin.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2013 20:49 #126110 door Jules Bastin
Beantwoord door Jules Bastin in topic Zo vader, zo zoon. (Volvo Amazon "69)
Mijn vader had zelf nog een belgische amazon in zijn bezit. Dankzij het behalen van mijn goede schoolpunten de laatste tijd heb ik deze gekregen. Het frontje en de 2 spatborden moeten eraf gehaald worden omdat ons pap deze nodig heeft in een ander project. Hier krijg ik anderen voor terug.

Volvo Amazon 2 Deurs uit '69 (restauratie)
Bezoek voor alle vooruitgangen en updates mijn site: www.julesbastin.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2013 20:49 #126111 door Jules Bastin
Beantwoord door Jules Bastin in topic Zo vader, zo zoon. (Volvo Amazon "69)
Met de materialen die ik al heb en wat onderzoek gedaan te hebben heb ik een wagen gevonden die veel lijk op hoe ik het ontwerp wil hebben. Het enigste verschil is dat ik totaal geen chromewerk erop laat zitten en een doorlopende grill zal maken.

De lak die ik al heb is net iets donkerder als dit, het is meer staalblauw/grijs achtig.

Volvo Amazon 2 Deurs uit '69 (restauratie)
Bezoek voor alle vooruitgangen en updates mijn site: www.julesbastin.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-04-2013 21:04 #126112 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Zo vader, zo zoon. (Volvo Amazon "69)
Hoe ver ben je nu al?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2013 11:48 #129400 door Jules Bastin
Beantwoord door Jules Bastin in topic Zo vader, zo zoon. (Volvo Amazon "69)
Lange tijd geleden dat ik een update heb geplaatst, inmiddels is er al wat werk verricht.
De wagen is al helemaal gedemonteerd (hier stond hij nog buiten inmiddels staat hij binnen):


Na enkele tijd stil te hebben gestaan door school (Drukke tijd, veel belangrijke proefwerken), is het toch weer tijd om iets te gaan doen.
Ik heb de hele bodemplaat schoongemaakt en alle dreunplaten verwijdert. Dit zodat alle roestplekken weggehaald konden worden en de binnenkant daarna in de epoxy:


Het weekend daarna moest de motor eruit. Deze zat niet eens meer vast maar rustte alleen nog op de motorsteunen.
Nadat we met de takel bezig zijn geweest was hij er dan uiteindelijk uit, op een kar gezet, ingepakt en daarna opgeslagen. We gaan samen nog een soort testbank maken om Volvo blokken op te kunnen testen en afstellen/tunen.
De motor eruit:


Verder heb ik enige wijzigingen in de plannen gemaakt. Ik kwam een design tegen wat ooit gemaakt is als inspiratie voor de Volvo VöX (sommigen onder ons zullen hem wel kennen). En ik was helemaal verkocht aan de koplampen, de uitgerolde spatborden en hoe laag de wagen was.


En dan als laatste voor deze update: Het kleurtje
We hebben als test de motorkap van de amazon even in het kleurtje gespoten. Het is wel een heel bijzondere kleur moet ik zeggen. In de zon lijkt hij heel grijs/blauw, maar als de zon er niet op schijnt of je bent binnen, dan lijkt hij opeens een paars tintje te hebben.
Maar wel een mooie kleur over het algemeen:

Volvo Amazon 2 Deurs uit '69 (restauratie)
Bezoek voor alle vooruitgangen en updates mijn site: www.julesbastin.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2013 12:23 #129405 door Jules Bastin
Beantwoord door Jules Bastin in topic Zo vader, zo zoon. (Volvo Amazon "69)
In de afgelopen dagen de hele binnekant van de auto roestvrij gemaakt (op 2 kleine rotte plekjes na).
Doei roest, hallo epoxy.

Na de auto helemaal roestvrij te hebben gemaakt en alles weggeslepen te hebben en de wagen helemaal schoon was, kon hij eindelijk in de epoxy en was ik zo goed als klaar met de binnenkant.



Nu dus maar verder met de motorruimte. Jammer genoeg dacht de vorige eigenaar dat je roest goed kon wegwerken met een flinke laag plamuur. Dus dat word alles weghalen en maar kijken wat slecht is. Maar het komt allemaal wel goed. Alle roest weghalen en alles schoonmaken. En dan is hopelijk voor de zomervakantie alle roest eruit, en kunnen we gaan lassen.

Volvo Amazon 2 Deurs uit '69 (restauratie)
Bezoek voor alle vooruitgangen en updates mijn site: www.julesbastin.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2013 21:28 #131447 door Jules Bastin
Beantwoord door Jules Bastin in topic Zo vader, zo zoon. (Volvo Amazon "69)
Lang geleden dat ik er iets aan heb gedaan maar het moet er toch echt van komen aangezien mijn 17de verjaardag snel nadert. En ik hem toch voor mijn 18de af wil hebben.

Dus nu de hele wagen maar roestvrij gemaakt. (op het slijp en las werk na dan)




Dat word dus de komende week het nodige plaatwerk kopen. En dan maar gaan bakken en braden.

Ik zal even een lijstje opnoemen van wat er zoal gelast moet worden.
- In de motorruimte aan de bestuurderskant zit een flink gat
- Bij de voetenruimte aan de bestuurders kant zit ook een gat en de kokerbalk daarvan is van binnen een beetje rot.
- De spatbord randen en ribbelplaten achter.
- De A-stijl aan de bijrijders kant moet wat aan gelast worden.
- het achterkantje bij de kofferbak en de reservewielbak.

En dat is wat we nu allemaal zijn tegengekomen. Hopelijk word het niet meer haha.

Tot een volgende update ;)

Volvo Amazon 2 Deurs uit '69 (restauratie)
Bezoek voor alle vooruitgangen en updates mijn site: www.julesbastin.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2013 21:43 #131450 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Zo vader, zo zoon. (Volvo Amazon "69)
Hoi Jules,

Je gaat lekker grondig te werk.
Laat ons lekker mee genieten van je werkzaamheden. :)

succes de komende tijd ;)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2013 23:11 #131500 door Jules Bastin
Beantwoord door Jules Bastin in topic Zo vader, zo zoon. (Volvo Amazon "69)

"Maikel Groener" schreef:
Hoi Jules,

Je gaat lekker grondig te werk.
Laat ons lekker mee genieten van je werkzaamheden. :)

succes de komende tijd ;)


Dat is natuurlijk ook de bedoeling, het moet een compleet restauratie worden zodat de wagen nog lekker lang rond zal blijven rijden. (en zodat ik er zelf natuurlijk lekker lang plezier van kan hebben)

Volvo Amazon 2 Deurs uit '69 (restauratie)
Bezoek voor alle vooruitgangen en updates mijn site: www.julesbastin.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2013 23:30 #131501 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Zo vader, zo zoon. (Volvo Amazon "69)
Mooi project!
Zelf heb ik in 1972 de Amazon van mijn vader overgenomen en in 1981 mijn huidige Amazon gekocht, mijn eigen kinderen hebben (nog) geen eigen Volvo, maar wel een eigen set sleutels van onze Mini Estate uit 1979.
Ik wijs je op de bijdrage van Rob Baeten in de discussie over dashboard. Bij mijn Amazon begint het op die plek nu na 51 jaar te roesten, waar ik niet blij van wordt.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.