- Berichten: 1144
20w50
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
Of dit toe te schrijven is aan het ZDDP gehalte of aan de ander dopes in deze olie? Wie het weet mag het zeggen.
Ik heb de getallen voor deze olie opgevraagd bij de Technical Product Manager van MPM. Zink = 1142ppm, fosfor = 1058ppm
Nadeel is dat deze olie relatief duur is, maar als je een kan van 20 liter koopt is die alleszins betaalbaar.
Als je naar nog hogere ZDDP waarden toe wilt, dan is het interessant om naar de smeermiddelen van 77lubricants te kijken
Hun Racing Oil Classic 20W50; Zink = 2300ppm, fosfor = 2300ppm
Heb zelf geen ervaring met dit product maar het is spotgoedkoop. Ca €75,- voor een kan van 20 liter
Over het al dan niet zelf dopes toevoegen aan de motorolie:
De fabrikant van toevoegingen zal zeggen: "Natuurlijk doen, het is prima spul".
De fabrikant van de olie zal zeggen: "Niet doen want je verstoort de door ons zorgvuldig uitgebalanceerde dopes in de olie".
Tja, waarom risico nemen als er goede alternatieven in de handel zijn?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Afwezig
- Moderator
- Berichten: 471
Ik ben uiteindelijk voor Gulf classic oil gegaan (20w50). Daar betaal je 29.95 euro voor 5L voor dus dat is vergelijkbaar met de prijs van de de olie in dit topic.
Daar zou 0,24% ZDDP (zink) in zitten, terwijl Millers 0,18% ZDDP zou hebben. Dat terwijl je voor Millers ruim boven de 40 euro zit.
Of het echt wat uitmaakt? Mijn auto gebruikte zoveel olie dat dat niet echt te meten was. Het was wel opvallend dat er een kleurverschil is tussen Millers en Gulf, misschien normaal, maar het was mij nog niet opgevallen.
Wat Han objectief heeft vastgesteld is wel interessant
Overigens staat op de site van Tinus Tuning nog leuke info over dit onderwerp; voor de liefhebber.
PS. ik heb geen aandelen in Gulf
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Toen ik voor de eerste maal Valvoline gebruikte heb ik de motor eerst gestart zonder Rislone en toen achteraf de Rislone toegevoegd je hoorde na enige tijd de motor soepeler lopen.
Dus zink draagt bij in het goed lopen van onze oude motoren.
Het is interessant om te weten hoeveel zink er zat in de olie van het jaar 1960 tot 1970 daar zat het juiste percentage in voor onze motoren.
Als iemand daar een antwoord op kan geven kub je je zoektocht daar op richten of je toevoeging zolas ik doe daar op aanpassen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Ik gebruik Valvoline XLD 20W50 maar niet de racing oil die valt hier niet te krijgen en daar zit volgens de data sheet geen zink in dat is alleen bij de racing oil.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 260
Volgende info komt van hotrod.nlBeste Han het zinkgehalte zorgt voor minder wrijving.
Toen ik voor de eerste maal Valvoline gebruikte heb ik de motor eerst gestart zonder Rislone en toen achteraf de Rislone toegevoegd je hoorde na enige tijd de motor soepeler lopen.
Dus zink draagt bij in het goed lopen van onze oude motoren.
Het is interessant om te weten hoeveel zink er zat in de olie van het jaar 1960 tot 1970 daar zat het juiste percentage in voor onze motoren.
Als iemand daar een antwoord op kan geven kub je je zoektocht daar op richten of je toevoeging zolas ik doe daar op aanpassen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Vanaf 1993 wordt bij wet fosfor & zink steeds verder gelimiteerd. Ooit was zink tot 2600 ppm toegevoegd, nu is dat teruggebracht tot slechts 400 ppm. Fosfor is van 0.15% al terug gebracht naar 0.06%
Een klassieke motor met onderliggende nokkenas en vlakke stoters heeft minimaal 1000 ppm aan zink en 1000 ppm aan fosfor (= 0.1%) nodig, terwijl moderne oliën na 2004 nog maar 400 ppm (0.04%) zink bij zich mogen hebben (SL-G3 gradatie en hoger)
De officiële classificatie van motorolie (Er zijn 3 verschillende classificatie typen voor de kwaliteit van motorolie):
de API classificatie (American Petroleum Institute), de CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors), deze classificatie werd in 1997 vervangen door de ACEA, en de MIL-spec. classificatie (Military Specification). Vanwege de bouwjaren waarover deze problematiek gaat, is CCMC en ACEA niet zo interessant, en daarom hier niet vermeld. Voor de API kwaliteits-classificatie zijn alleen de benzine-varianten vermeld.(TO) betekend technisch meestal niet meer leverbaarBlijft over een te moderne olie, niet meer geschikt voor klassiekers!!
SA (TO)
Voor motoren die onder lichte omstandigheden werken, de enige toegevoegde dopes (= additieven) zijn een stolpuntverlagend en een antischuimmiddel. specificatie in gebruik vanaf 1930
ML Straight mineral oil SB (TO) Voor motoren die onder lichte bedrijfsomstandigheden werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen slijtage, oxidatie en lager corrosie noodzakelijk is.specificatie in gebruik vanaf 1930 MM Inhibited oil, minimum
duty SC (TO) Olie met dopes tegen slijtage, roestvorming, Lager corrosie en sludge vorming
(drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur. Aanbevolen door Amerikaanse autofabrikanten voor blokken van 1964 tot 1967. benzinemotoren tot en met 1967MS (1964) 1964 MS warranty approved, M2C101-ASD (TO) Geeft een betere bescherming op dezelfde punten als de SC olie. Door Amerikaanse autofabrikanten aanbevolen voor
benzinemotoren van 1968 tot 1971.
benzinemotoren tot en met 1971 MS (1968) 1968 MS warranty approved, M2C101-B, 6041-M (before July 1970)SE (TO) Deze olie geeft meer bescherming tegen olie oxidatie, lager corrosie en roestvorming en
tevens een verbeterde bescherming tegen
sludge vorming bij hoge temperatuur. Benzinemotoren van 1972 tot en met 19791972 warranty approved, M2C101-C, 6136-M (previously 6041-M Rev.), MIL-L-46152A
SF (TO)
Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage, oxidatie, roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxidatiestabiliteit. Voorgeschreven door
automobiel- fabrikanten vanaf 1980 tot 1985.
benzinemotoren tot en met 1988
1980 warranty approved,
M2C153-D, MILL- 46152B/C, 6048-M, 6049-M
Samengevat, hierboven allemaal TO (niet meer leverbaar) Zink/fosfor hoeveelheid in klassiekerolien is de afgelopen 25 jaar ook wettelijk sterk gereduceerd.
Moderne olie kan toevoegingen bevatten die een achteraf bijgevoegde zinktoevoeging ook weer teniet doen, dus best een goede klassiekerolie gebruiken en aanvullen met de correcte ZDDP hoeveelheid.
(Voor koelvloeistof heb je een soortgelijk verhaal) Voorkomen is beter dan genezen. Ik heb afgelopen jaren mijn les in ieder geval geleerd, m.a.w. een kleine meerprijs voor de correcte olie, eenmaal per 5000 km, weegt voor mij zeker niet op tegen de ellende van een stukgelopen motor. (en dit gebeurt meestal op de meest ongelegen momenten)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 300
Verleden week op de sleutel dag in Lisse tijdens wat discussies gooide ik een balletje op en zei ALS je op het forum (leuke) discussies wil hebben moet je vragen :
Welke bandenspanning gebruiken jullie, van 1.3 tot 2.8 bar ?
Welke klepspeling houden jullie aan van 0.30 tot 0.55 ?
Welke olie gebruiken jullie, lees verder ?
Pagina's heerlijke leesplezier !
gr. Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Evert van Rossum
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 57
Heb geen aandelen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin
- Offline
- Elite-lid
Ik heb nu trouwens Millers bij de VKO besteld, die gaat binnenkort in, kijken of er merkbaar verschil is,
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.