Afslaan bij ontkoppelen tijdens rijden

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-05-2012 16:49 #113885 door Marcel Jonges (GAST)
Afslaan bij ontkoppelen tijdens rijden is gemaakt door Marcel Jonges (GAST)
Heren technici,

Ik ben in bezit van een Amazon, laatste serie met B20A motor waarmee ik hoofdzakelijk op LPG rijd. Mijn motor is in goede conditie en de afstelling is prima. Veel zelf aan vervangen en bij laatste afsteldag geconfirmeerd dat alles volgens het boekje afgesteld is. Monteurs vonden het blok voor een B20 zelfs bijzonder soepel/rustig stationair draaien. Mijn visie is het apparaat zo origineel mogelijk te houden waardoor ik recentelijk de luchttoevoer naar mijn luchtfilter nog eens onder handen heb genomen. Vóór het luchtfilter zit er een thermostaathuis welke naast koele buitenlucht, warme lucht kan aanzuigen via een kanaal dat langs het spruitstuk loopt. Deze ontbreekt bij mij.
In een opwelling heb ik een schroefje dat door één van de vorige Amazon eigenaren in het luchtaanvoer thermostaathuis geschroefd is verwijderd waardoor de klep weer functioneert. Bij warm weer gaat de klep nu open en zuigt de motor koelere rijwind aan i.p.v. de warmere lucht onder de motorkap.
Sinds afgelopen week, waarbij de temperaturen iets hoger liggen dan daarvoor, loopt het toerental bij rijdend ontkoppelen terug tot nihil, waardoor het beest soms nog net sputterend in leven wordt gehouden, maar soms slaat hij toch af. Nu heb ik het schroefje weer in het thermostaathuis gedraaid waardoor alleen nog lucht via de warmere motorruimte aangezogen wordt: probleem opgelost! Maar welk probleem?! Waarom slaat hij bij rijwind aanzuiging af na ontkoppelen motor? Dit begrijp ik niet, waardoor ik de queeste graag voorleg aan jullie, experts.

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties,
Met vriendelijke groet,
Marcel


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2012 16:54 #113886 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Afslaan bij ontkoppelen tijdens rijden
De thermostaatklep is bij LPG rijden niet nodig of werkt misschien zelfs wel averechts. Weggooien hoeft niet, demonteren wel. Of weer vastzetten, zodat de motor geen rijwind krijgt.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2012 17:59 #113888 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Afslaan bij ontkoppelen tijdens rijden
Bij rijden op LPG moet de aanzuiging enige weerstand hebben om het gas aan te kunnen zuigen.
Bij toevoer van rijwind is de zuiging minimaal en krijgt de motor geen gas.
Probeer maar eens te draaien zonder luchtfilter.
Ook dan zal de motor door te weinig aanzuig weerstand geen gas krijgen.

Hans Slootweg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2012 18:14 #113889 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Afslaan bij ontkoppelen tijdens rijden
Deels waar. Er is maar een beetje onderdruk nodig om LPG aan te zuigen. Ook zonder luchtfilter zal een goed afgestelde motor op LPG draaien. Maar met rijwind wordt de motor aangeblazen. Dat gaat niet goed.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2012 19:23 #113895 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Afslaan bij ontkoppelen tijdens rijden
Als het aan de rijwind ligt moet het probleem alleen bij het snel laten rollen aanwezig zijn en niet bij het stilstaan, dus snelheidsafhankelijk zijn. Dit kun je eens proberen om erachter te komen wat er echt aan de hand is. Als de luchtfilteropening niet open naar voren steekt maar alleen indirect lucht van voren krijgt moet het probleem dan eigenlijk ook weg zijn. Dat een motor op LPG niet zonder luchtfilter(s) loopt klopt naar mijn ervaring niet, ik synchroniseer mijn 2 SU's zonder luchtfilters op LPG en ook rijden zonder luchtfilters is geen probleem.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2012 19:28 #113897 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Afslaan bij ontkoppelen tijdens rijden
... maar als het LPG afgesteld is op enigszins aangeblazen, dan kan het goed zijn dat hij bij stationair uitvalt.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2012 21:20 #113908 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Afslaan bij ontkoppelen tijdens rijden
Bij een mercedes W126 V8 halen ze hem ook weg of buigen flexibele buis zo bij dat deze uit de rijwind is. Kan zelfs in een bocht voorkomen dat bij een mercedes de motor uitslaat, en weg is je stuurbekrachtiging en rembekrachtiger, wordt lastig sturen met 1700 kg.

Zo ook bij volvo amazon haal de buis weg en je bent van het probleem af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2012 22:26 #113913 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Afslaan bij ontkoppelen tijdens rijden
klopt, de Ama die ik had ('69 B20A) liep ook vreselijk mooi op LPG, maar dan wel zonder de thermostaatklep en zonder de slang naar voor.
die motor kon je "uitblazen". hoe mooi hij ook liep, als je van een afstandje in het luchtfilter blies was het over en uit.

om 'm nou altijd warme lucht te laten aanzuigen (zoals in jou geval met het schroefje in het thermostaathuis) lijkt me ook niet oké; dus, zoals mijn voorgangers ook al schreven, demonteer die thermostaatklep en slang gewoon en je probleem is hoogstwaarschijnlijk over.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-05-2012 18:00 #113939 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Afslaan bij ontkoppelen tijdens rijden
Heeren,

Dank voor de onderbouwing van dit voor mij nog onbekende fenomeen; noodzakelijke onderdruk voor LPG toevoer. Om nou het hele thermostaathuis weg te halen en te vervangen met niets, resulteert in een gapend gat bij/in mijn luchtfilterhuis. Mogelijk dat de grootte van deze opening ook tot te weinig weerstand leidt. Zou ik het puntvormige stuk dat nu op de rijwind luchttoevoer aansluiting zit direct op mijn luchtfilter kunnen zetten? Deze heeft een kleinere mond/opening. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Alvast bedankt voor de snelle en nuttige reacties.

Met vriendelijke groet,
Marcel

PS: bijgevoegd een fotootje van de huidige configuratie!



Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2012 20:01 #113942 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Afslaan bij ontkoppelen tijdens rijden
ik heb altijd helemaal zonder thermostaat en slang gereden. als de LPG installatie goed is gedimensioneerd en afgesteld moet dit goed gaan.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.