Gasverdamper reviseren

Lees meer
10-04-2012 02:46 #112567 door Niek Venneker
Gasverdamper reviseren is gemaakt door Niek Venneker
Mijn auto is misschien voor jullie geen klassieker maar ik hoop dat jullie toch een antwoord op mijn vragen hebben. Ik heb een 240 uit '84 met een B23A. Er zit een Stromberg 175CD op. Ik rijdt zoveel mogelijk op LPG. Mijn verdamper lekt een beetje koelvloeistof en gezien de algehele staat van het apparaat lijkt me een revisie gewenst.
1.
Het is een BRC AT90E en mijn vraag is of een revisie eenvoudig te doen is zonder speciaal gereedschap. Ik stel me zo voor dat ik de verdamper loshaal, schoonmaak en daarna alle ringen, pakkingen en membranen vervang. Daarna gaat de verdamper weer op z'n plek onder de motorkap. Halve dag werk?

2.
Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten?

3.
Hoe stel ik e.e.a. weer af?

Alvast vriendelijk bedankt! Niek Venneker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-04-2012 08:08 #112730 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Gasverdamper reviseren
Ik ben niet bekend met het type verdamper welke je in de topic hebt vermeld maar het lijkt me dat de basis van een verdamper niet zoveel anders zal zijn per merk. Ik heb mijn verdamper vorig jaar gereviseerd, revisiesetje gekocht bij lpgonderdelenshop.nl . Eigenlijk wijst het zich vanzelf, zitten niet zoveel onderdelen in.

Paar foto's:














Groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2012 10:38 #112736 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gasverdamper reviseren
Waar lekt je verdamper precies?
Sommige types hebben draaibare aansluitingen voor de koelwaterslangen. De kans dat hij daar lekt lijkt me het grootst.
Het is alleen de vraag of de seals daarvoor inbegrepen zitten in een revisieset.
Een compleet nieuwe verdamper is vaak niet eens zo veel duurder als een revisieset.

Een nieuwe moet inderdaad opnieuw afgesteld worden. Ik heb dit gedaan door het aantal slagen te tellen waarop de stelschroeven nog vaster wilden en dit overgezet op de nieuwe. Daarna kun je de fijn afstelling nog door een LPG installateur laten doen. Uit de doos kan hij zo staan dat hij niet eens wil lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-04-2012 11:11 #112737 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Gasverdamper reviseren

"Lars Rengersen" schreef:
Waar lekt je verdamper precies?
Sommige types hebben draaibare aansluitingen voor de koelwaterslangen. De kans dat hij daar lekt lijkt me het grootst.
Het is alleen de vraag of de seals daarvoor inbegrepen zitten in een revisieset.
Een compleet nieuwe verdamper is vaak niet eens zo veel duurder als een revisieset.

Een nieuwe moet inderdaad opnieuw afgesteld worden. Ik heb dit gedaan door het aantal slagen te tellen waarop de stelschroeven nog vaster wilden en dit overgezet op de nieuwe. Daarna kun je de fijn afstelling nog door een LPG installateur laten doen. Uit de doos kan hij zo staan dat hij niet eens wil lopen.


Als hij inderdaad lekt bij de draaibare aansluiting is dit waarschijnlijk op te lossen met een setje nieuwe o-ringen, denk dat de bouwmarkt deze ook wel verkoopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2012 17:44 #112823 door Niek Venneker
Beantwoord door Niek Venneker in topic Gasverdamper reviseren
Jeroen en Lars,

Heel erg bedankt voor jullie foto's en opmerkingen. De lekkage zit volgens mij bij de pakking. Het lijkt me dat ik deze klus wel kan klaren en als ik alles weer evenveel aandraai als ik het los heb gedraaid moet het lukken! Zo'n revisieset is trouwens aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe verdamper.

Met vriendelijke groet van Niek!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2012 00:45 #112857 door Niek Venneker
Beantwoord door Niek Venneker in topic Gasverdamper reviseren
Nog één vraag: kan er gevaarlijke druk staan op de inhoud van de gasverdamper?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-04-2012 18:39 #112871 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Gasverdamper reviseren

"Niek Venneker" schreef:
Nog één vraag: kan er gevaarlijke druk staan op de inhoud van de gasverdamper?


Er staat wel druk op het geheel maar door de diverse afsluiters is het een kwestie van voorzichtig de wartel van de koperen leiding op de afsluiter voor de verdamper losmaken (wel eerst de accu loskoppelen). Lekker laten sissen en na een tijdje is de druk eraf en het gas verdampt.

En pas op lpg is koud..........



ps. vanzelfsprekend doe je dit buiten of in een erg goed geventileerde ruimte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2012 21:31 #112874 door Niek Venneker
Beantwoord door Niek Venneker in topic Gasverdamper reviseren
Hé Jeroen,

Tips weer erg nuttig voor als je het voor het eerst aan gaat pakken. Dank je wel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2012 22:15 #112876 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Gasverdamper reviseren
Bij het losmaken van dit soort 'trompet' verbindingen aan koperen leidingen loop je wel de kans dat het niet meer dicht is, als je het weer vastschroeft. Hoeft niet maar kan wel. Goed controleren dus, niet met aansteker uiteraard, maar met zeepsop of gaszoeker.
Nieuw trompetje maken is niet moeilijk, gereedschap is niet duur of goed te lenen. Bij mij bijvoorbeeld.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-04-2012 08:26 #112882 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Gasverdamper reviseren

"Rob Spoon" schreef:
Bij het losmaken van dit soort 'trompet' verbindingen aan koperen leidingen loop je wel de kans dat het niet meer dicht is, als je het weer vastschroeft. Hoeft niet maar kan wel. Goed controleren dus, niet met aansteker uiteraard, maar met zeepsop of gaszoeker.
Nieuw trompetje maken is niet moeilijk, gereedschap is niet duur of goed te lenen. Bij mij bijvoorbeeld.


Bij mij is de koperen leiding dmv een koperen knelring gemonteerd aan de afsluiter/verdamper.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.