amazon loopt bergop warm

  • Riemer Kuipers (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-04-2009 12:56 #49751 door Riemer Kuipers (GAST)
amazon loopt bergop warm is gemaakt door Riemer Kuipers (GAST)
<p>Hallo</p><p>Ik zit sinds 2 maanden in Porto, Portugal op stage, en ben daar met mijn amazon heen gereden. Nu hebben wij paasvakantie en wouden we naar Algarve op vakantie. Dit is helaas vroegtijdig afgebroken.</p><p>Wanneer ik met mijn amazon bergop ga, dan loopt de temperatuur erg snel op, totdat we rokend aan de kant staan. Wanneer ik met een hete motor bovenaan de berg ben gekomen, en naar beneden ga, met soms de motor in de vrij, of bijna geen gas geef, koelt hij maar erg slecht weer af. Op vlak of heuvelig terrein staat de meter mooi net iets links van het midden. Dit doet hij trouwens allemaal op zowel gas als op benzine. Het koelwater is mooi op niveau, gasverdamper zit niet te hoog, thermostaat werkt (pannetje heetwater getest) en ook zonder thermostaat doet hij hetzelfde. Het koelwater is ververst 2 weken terug, en toen heb ik ook alles doorgespoeld. Ik kan geen geknikte of verstopte slangen vinden. Wat kan het nogmeer zijn? Ik kan zien dat de waterpomp werkt, want als ik een willekeurige slang loshaal, en de motor start, dan komt er water uitlopen. Ook neemt de auto geen koelwater, het pijl is bijvoorbeeld op de heenreis 2300 km niet een centimeter gezakt. Ook heb ik hem hier nog nooit hoeven bijvullen.</p><p>Ik ga zometeen de radiator eruithalen, en met heetwater en soda doorspoelen, controleren of mijn kleppen niet te nauw staan en het ontstekingstijdstip bekijken. Wat kan ik daarna nogmeer doen? waar kan het nogmeer aan liggen? wat zijn bijvoorbeeld de symptomen van een lekke koppakking?</p><p>Alvast heel erg bedankt voor de hulp, dan kan ik straks mischien alsnog op vakantie.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2009 14:18 #91827 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic amazon loopt bergop warm
<p>Als-ie goed warm is moet je de motor afzetten en dan met je hand langs de radiateur gaan om te voelen of er koele plekken zijn. Dat wijst dan op een gedeeltelijk verstopte radiateur.</p><p>Meestal is dit de oorzaak, er gaan een paar koelkanalen dicht zitten en dat worden er langzaam meer. Vaak heeft spoelen dan ook niet zoveel zin meer, maar je kunt het proberen. Het kan zijn dat je ontsteking te veel vervroegd, want als je bergop gaat, geef je meer gas waardoor je ontsteking steeds vroeg staat. Ik denk echter niet dat dat het euvel zal wegnemen</p><p>Succes!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Riemer Kuipers (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-04-2009 16:52 #91826 door Riemer Kuipers (GAST)
Beantwoord door Riemer Kuipers (GAST) in topic amazon loopt bergop warm
<p>Bedankt voor de reactie, ik heb zonet de radiator eruit gehad en goed doorgespoeld en rotzooi tussen de koelvinnen gehaald. Uit de radiator kwam rood/bruin water erg donker en zeer veel zwarte stukjes, zwart zand zeg maar. En kleine zwarte brokjes. Ook het brok heb ik doorgespoeld, en uit het kraantje onderaan het blok kwamen ook dezelfde zwarte spul. De ontsteking stond op 13 graden (statisch bepaald met een lampje) en de kleppen stonden nog mooi. Straks ga ik een stukje proberen. Hopen dat het beter is. Ook zal ik dan even met mijn hand voelen inderdaad. dat is wel een mogelijkheid gezien de hoeveelheid zwarte troep die eruit kwam.</p><p>ik snap niet precies wat u bedoelt met het steeds vroeger staan. dat gaat toch aan de hand van het toerental? niet de belasting?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2009 19:39 #91825 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic amazon loopt bergop warm
Voor een probleemloze vakantie de radiateur vervangen door een gereviseerd exemplaar of een nieuw koelblok laten monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2009 19:49 #91824 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic amazon loopt bergop warm
Rijd je op LPG ?Het is namelijk zo dat dikwijls de opwarming van de ontspanner is geschakeld door middel van twee aftakkingen op de in en de uitlaat van de verwarming. Op deze wijze loopt een groot gedeelte van het koelwater NIET door de radiator, maar wordt steeds rond gepompt door de motor. Vooral bij lagere toeren komt op deze wijze te weinig water via de koelradiator, met opwarming tot gevolg. Een methode omp dit voorlopig te verhelpen is door een van de slangen te knijpen zodat er maar een zeer kleine hoeveelheid water meer door kan. Vooral in Portugal , waar het toch meestal zeer warm is zul je geen problemen hebben met bevriezing van de ontspanner. Later kan het probleem dan worden opgelost door de retour leiding te koppelen vooraan boven aan de motor kop, bij de meeste motoren is er daar een ingang voorzien , en op deze manier komt het koelwater direct aan de ingang van de radiator en vloeit dus ook mee door deze koelradiator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Riemer Kuipers (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-04-2009 21:53 #91823 door Riemer Kuipers (GAST)
Beantwoord door Riemer Kuipers (GAST) in topic amazon loopt bergop warm
<p>Vanmiddag heb ik een stuk gereden om te zien of het geholpen heeft, en het is voor zover ik nu kan zien verholpen. Ik heb wel nog de ontsteking nog een keer bekeken, en deze stond als je heel rustig alles deed, op 15 graden vooronsteking, dus die heb ik terug gezet naar de veilige 10 graden. Ook dat zal waarschijnlijk geholpen hebben. Ik heb ook langs de radiator gevoeld, en in de midden was deze iets kouder dan aan de zijkanten. De midden is goed heet, maar wel minder. Is dit normaal? Of toch geblokkeerd?</p><p>Ik ga morgen ochtend weer proberen om op vakantie te gaan. Dus het kan zijn dat ik een tijd niet reageer op reacties.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-04-2009 01:54 #91822 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic amazon loopt bergop warm
<p>Dat de motor niet goed koelt als je de berg afrijdt zonder gas te geven is dat je fan dan niet of nauwelijks draait,ik denk dat je beter de verwarming hoog kan zetten en op benzine moet gaan rijden en wel gas geven.Misschien zolang je het euvel nog niet hebt gevonden kan je er een dubbele fan van een citroen cx voorzetten die je met een knopje kan aanzetten of met bv een wasmachine klokthermostaat ertussen die je dan op elke gewenste temperatuur kan laten draaien zodat je wat meer koeling krijgt, die dubbele fan past namelijk precies! Ik zou in iedergeval opzoek gaan naar een wat zwaardere radiator. fijne vakantie!</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2009 10:58 #91821 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic amazon loopt bergop warm
<p>Mooi Riemer! </p><p>Ik heb trouwens de B20A altijd statisch op 8 graden staan. Dat voorkomt ook pingelen, al zal je er op lpg niet gauw last van hebben. </p><p>Al die verhalen over koelproblemen bij de amazon zijn m.i. gewoon terug te voeren op slecht onderhoud. Als de boel in orde is loopt hij echt niet te warm. Ik ben vaak half europa door geweest met amazon combi + aanhanger + kinderen en vrouw en had nooit last. ook over bergen en bergpassen. </p><p>Ik blijf electrische fans etc beschouwen als niet noodzakelijk. Geef je goede geld maar gewoon uit aan een goed koelblok en zorg ervoor dat ontsteking en kleppen goed staan.</p><p>Fijne vakantie gewenst! En doe de middellandse zee maar vast de groeten van me, ik ga hem eind mei bekijken!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Riemer Kuipers (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
17-04-2009 17:18 #91820 door Riemer Kuipers (GAST)
Beantwoord door Riemer Kuipers (GAST) in topic amazon loopt bergop warm
<p>Ben ik weer. 1 week Algarve in de regen gezien. 2300 kilometer gereden en op 2 kilometer hoogte geweest met de amazon. Mooie vakantie op deze website zijn wel wat foto's te zien, ook mooie amazon foto's amazonynporto.reismee.nl/fotos/ op deze pagina even klikken op fak&acirc;nsje.</p><p>We zijn eerst naar het hoogste punt van Porugal gereden, 220 kilometer hiervandaan, helemaal geen last meer van warm worden. Zelfs niet met 10 % helling omhoog. Maar op de rit naar Algarve zelf begon hij weer warm te worden na zo'n 300 kilometer rijden (105 op de teller aangehouden net als altijd) Bij een tankstation laten afkoelen tot de meter weer beneden stond, en weer verder rijden, en na een tijdje kruipt hij weer heel langzaam richting de varmt. Nogmaals langs de radiator gevoeld, en in de midden van de radiator was hij gewoon helemaal koud. Dus wel degelijk verstopt. Balen dus.</p><p>Na deze rit heb ik de rest van de reis helemaal geen last gehad, de teller schommelt mooi wat om het midden heen. Maar ik ben bang als het straks hier veel warmer wordt, dat ik er wel weer problemen mee krijg. Dus ik zal eens kijken of ze hier in Portugal ook koelblokken kunnen verwisselen. Bedankt voor de tips, en als er weer wat mis is wat ik niet weet, stel ik jullie kunde wel weer op de proef.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2009 17:44 #91819 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic amazon loopt bergop warm
<p>Hoi Riemer! </p><p>Ik denk inderdaad dat je radiateur verstopt zit. Als je een nieuw koelblok koopt, probeer dan of je er &eacute;&eacute;n met dubbele koelrijen kunt krijgen. In de 144 werkt dat prima. (En dat van een berg af rijden: bij rijwind heb je geen ventilator nodig, dus met zo weinig toeren alsdmogelijk naar beneden zal bij ongeveer 80 km/u altijd koelen!)</p><p>Succes, ik ga je foto's nog even rustig bekijken: ben een paar jaar geleden in Noord-Portugal geweest en het is daar m&eacute;&eacute;r dan prachtig! Mooier dan in het toeristische Algarve, maar daar is het w&eacute;l warmer!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.