temperatuurmeter B20: electrisch of standaard?

Lees meer
26-03-2022 10:41 #198266 door Kees Kleinendorst
temperatuurmeter B20: electrisch of standaard? is gemaakt door Kees Kleinendorst
De temperatuurmeter van mijn Ama-combi uit 1967 heeft de geest gegeven.
Niet verwonderlijk: in de 39 jaar dat ik deze heb, is dit de tweede die stuk is. De eerste heb ik zelf gesloopt vanwege onwetendheid (buisje met kwik?? kapotgedraaid); recent is de tweede spontaan gestopt met aanwijzen..
Er zijn kennelijk nu ook meters met electrische voelers, die worden aangeprezen als 'betrouwbaarder' dan die met vloeistof. 
Gezien zowel de leeftijd van mijn Ama als mijzelf, maken we alleen nog maar hobbykilometers.
Kan iemand mij advies geven, wat de beste keus zal zijn? en zijn er voor-of nadelen aan de keus van één van beide?
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2022 11:16 #198267 door Twan Vinders
Beantwoord door Twan Vinders in topic temperatuurmeter B20: electrisch of standaard?
Hai,

Met een beetje priegelen, kun je een temperatuurmetertje van een 140 passend maken in de klok van de Amazon, sensor past in de kop (140-serie had ook B18 en B20 motoren) je dient er alleen wèl voor te zorgen dat je "klokje" voorzien wordt van 10 Volt middels een spanningstabilsatortje L781 die van 12V, 10V maakt.
Verder is het ook mogelijk om je mechanische meter opnieuw te laten herstellen/vullen.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2022 15:06 #198270 door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic temperatuurmeter B20: electrisch of standaard?
Dank voor je snelle reaktie Twan. Weet je wat voor soort bedrijf dat herstellen doet of heb je een adres voor me? Wel leuker om de 'originele'te behouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2022 19:51 #198273 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic temperatuurmeter B20: electrisch of standaard?
Kees, heb je al bij ons eigen clubmagazijn gekeken?
Temperatuurmeters B20

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 09:02 #198278 door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic temperatuurmeter B20: electrisch of standaard?
Ja, maar ik mis uiteraard de ervaringen van gebruikers. Daar ben ik juist naar op zoek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2022 21:48 - 28-03-2022 22:20 #198314 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic temperatuurmeter B20: electrisch of standaard?
Je zoekt gebruikerservaring? Wil mijn ervaring wel delen maar denk niet dat je daar veel wijzer van worden. 
Van onze '69-er  combi ken ik de historie van de afgelopen 30 jaar. Vermoedelijk zit daar nog de originele in.
Van onze groene, gekocht  in '88 is de temp-meter 2x vervangen.  De eerste keer door een gebruikt exemplaar en zo'n 20 jaar geleden heb ik er een gloednieuwe uit het VKO ingezet.
In de kattenrug heb ik 10 jaar geleden een elektrisch exemplaar gezet.
En dan nu de vraag, welke is de beste? Geen idee!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2022 07:35 #198323 door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic temperatuurmeter B20: electrisch of standaard?
Dank voor je antwoord: ik kan er uit destileren dat het geen verschil maakt: electrisch of de ouderwetse.
Ik ga dan toch maar kiezen voor de originele; uiteraard bestellen bij VOD.
Ik weet genoeg en dank jullie allen voor reakties op mijn oproep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2022 12:01 #198328 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic temperatuurmeter B20: electrisch of standaard?
Ja, die 'originele' temp meters gaan nog al eens stuk, of doordat het capillair buisje beschadigd of door dat het rubbertje gaat lekken (die was tot voorkort nog verkrijgbaar bij het VKO maar bij demonteren breken de clips snel af)
Ik moet toegeven dat ik over ga op elektrisch.... veel nauwkeuriger ondanks dat een nieuwe originele goedkoper is geworden.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2022 02:15 #198354 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic temperatuurmeter B20: electrisch of standaard?
Ik rijdt al sinds 1982 Amazone en heb nog nooit een defecte temperatuurmeter gehad.
Ik heb er nog een spare liggen uit mijn vorige amazone.
Maar als ik moest kiezen zou ik ook voor electrisch gaan.
Is al eens bekeken of een benziene meter in serie met een temperatuur sensor werkt?
Je moet volgens mij dan alleen een sensor zoeken die de weerstand van de vlottersensor heeft.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2022 08:30 #198773 door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic temperatuurmeter B20: electrisch of standaard?
Ik denk dat ik voor de originele optie ga, dus met vacuumdraad.
Aangezien ik bedenk dat de voeler zelf misschien ook aangetast kan zijn door vuil, zou ik deze er graag heel uit halen, echter, HOE DOE JE DAT?
Ik heb wel de juiste (Engelse)sleutelmaat, maar kom er niet goed bij; zelfs met de klepdeksel er af heb ik geen enkele sleutel die voldoende grip/ruimte geeft om de voeler los te draaien zonder het leidinkje door te knippen.
Wie heeft de gouden tip voor me?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.