- Berichten: 75
temperatuurmeter B20: electrisch of standaard?
- Kees Kleinendorst
- Offline
- Senior lid
-
Niet verwonderlijk: in de 39 jaar dat ik deze heb, is dit de tweede die stuk is. De eerste heb ik zelf gesloopt vanwege onwetendheid (buisje met kwik?? kapotgedraaid); recent is de tweede spontaan gestopt met aanwijzen..
Er zijn kennelijk nu ook meters met electrische voelers, die worden aangeprezen als 'betrouwbaarder' dan die met vloeistof.
Gezien zowel de leeftijd van mijn Ama als mijzelf, maken we alleen nog maar hobbykilometers.
Kan iemand mij advies geven, wat de beste keus zal zijn? en zijn er voor-of nadelen aan de keus van één van beide?
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Twan Vinders
- Offline
- Junior Lid
-
- Berichten: 25
Met een beetje priegelen, kun je een temperatuurmetertje van een 140 passend maken in de klok van de Amazon, sensor past in de kop (140-serie had ook B18 en B20 motoren) je dient er alleen wèl voor te zorgen dat je "klokje" voorzien wordt van 10 Volt middels een spanningstabilsatortje L781 die van 12V, 10V maakt.
Verder is het ook mogelijk om je mechanische meter opnieuw te laten herstellen/vullen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 75
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1108
Temperatuurmeters B20
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 75
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1108
Van onze '69-er combi ken ik de historie van de afgelopen 30 jaar. Vermoedelijk zit daar nog de originele in.
Van onze groene, gekocht in '88 is de temp-meter 2x vervangen. De eerste keer door een gebruikt exemplaar en zo'n 20 jaar geleden heb ik er een gloednieuwe uit het VKO ingezet.
In de kattenrug heb ik 10 jaar geleden een elektrisch exemplaar gezet.
En dan nu de vraag, welke is de beste? Geen idee!!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 75
Ik ga dan toch maar kiezen voor de originele; uiteraard bestellen bij VOD.
Ik weet genoeg en dank jullie allen voor reakties op mijn oproep.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Ik moet toegeven dat ik over ga op elektrisch.... veel nauwkeuriger ondanks dat een nieuwe originele goedkoper is geworden.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 3283
Ik heb er nog een spare liggen uit mijn vorige amazone.
Maar als ik moest kiezen zou ik ook voor electrisch gaan.
Is al eens bekeken of een benziene meter in serie met een temperatuur sensor werkt?
Je moet volgens mij dan alleen een sensor zoeken die de weerstand van de vlottersensor heeft.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 75
Aangezien ik bedenk dat de voeler zelf misschien ook aangetast kan zijn door vuil, zou ik deze er graag heel uit halen, echter, HOE DOE JE DAT?
Ik heb wel de juiste (Engelse)sleutelmaat, maar kom er niet goed bij; zelfs met de klepdeksel er af heb ik geen enkele sleutel die voldoende grip/ruimte geeft om de voeler los te draaien zonder het leidinkje door te knippen.
Wie heeft de gouden tip voor me?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.