Motortemperatuur loopt op bij stilstand

  • Gerard Coolen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24-07-2019 20:40 #184365 door Gerard Coolen (GAST)
Motortemperatuur loopt op bij stilstand is gemaakt door Gerard Coolen (GAST)
De motortemperatuur van m Volvo 1800ES is steeds aan de hoge kant (voorbij het midden op de temp meter). Wanneer je stil staat voor een stoplicht loopt de temperatuur op. Hij komt niet in het rood maar toch. Radiotor met dik koelblok is nagenoeg nieuw evenals de waterpomp, thermostaat (82 graden) en viscose koppeling. Temperatuurmeting op het blok wijst uit dat de bovenkant rond de 90 graden is en onder tegen de 70 graden. Zelfde waardes ongeveer voor de radiator boven en onder. Dit lijkt allemaal goed te zijn. Wat mij echter verbaasd is dat de ventilator met een pink rond te slingeren is bij koude motor natuurlijk maar ook bij zeer warme motor. Alsof de viscose dus totaal niet functioneert! Wie wil/kan hier iets zinnigs op zeggen.
Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2019 23:33 #184367 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Motortemperatuur loopt op bij stilstand
Met koude motor moet je de visco fan zo rond kunnen draaien, je voelt minimale weerstand, echter bij warme motor moet je veel weerstand voelen. Dan werkt je visco goed. Ik denk dat je visco fan kaduuk is. Is een elektrische fan die automatisch inschakelde bij x temperatuur niet beter. En mogelijk win je ook nog wat met een andere thermostaat. Een 73 graden bijvoorbeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerard Coolen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-07-2019 07:40 #184369 door Gerard Coolen (GAST)
Beantwoord door Gerard Coolen (GAST) in topic Motortemperatuur loopt op bij stilstand
Dat dacht ik ook vandaar dat ik een nieuwe visco heb gemonteerd maar dit heeft geen effect. Deze is bij warme motor ook zo rond te draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2019 08:10 #184370 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Motortemperatuur loopt op bij stilstand
Echt een nieuwe of een 2e hands.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2019 09:39 #184371 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Motortemperatuur loopt op bij stilstand
Ik heb wel eens gehoord,dat ze rechtop staand bewaard moeten worden, omdat ze anders stuk gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerard Coolen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
25-07-2019 10:35 #184372 door Gerard Coolen (GAST)
Beantwoord door Gerard Coolen (GAST) in topic Motortemperatuur loopt op bij stilstand
Een splinternieuwe gemonteerd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
25-07-2019 12:35 #184374 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Motortemperatuur loopt op bij stilstand
Als je een nieuwe bij het VKO hebt gekocht: garantie. Bij een handelaar natuurlijk ook.
Wellicht is een (goedkope)oplossing een een 5 blads vaste ventilator; helpt mij op mijn tochten door zuid-europa door de grootste hitte..heen,

www.volvokv.nl/producten/product/10217-v...0/category_pathway-2
gr Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2019 20:35 #184377 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Motortemperatuur loopt op bij stilstand
Ik heb er een elektrische fan voor gezet, die heb ik alleen nodig als ik langdurig file moet rijden boven de 35º C, daarachter de 5 blads. Ik heb het gevoel dat bij lage toeren de pomp niet voldoende werkt, dus geef ik af en toe wat gas met de elektrische fan ingeschakeld of zet de motor uit en fan aan..

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2019 21:22 #184378 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Motortemperatuur loopt op bij stilstand
Beste "techneuten", wat een ideeën en oplossingen.
Een 5 blads fan aan de motorkant oké, maar een andere (elektrische) fan aan de andere zijde zal eerder tegen als meewerken, geeft allen maar extra weerstand.
Als het blok inwendig (koelruimten) goe gespoeld is, ontsetking op tijd.
Radiator goed, optimaal is een "dik" blok, moet ook onze oude machine het goed doen.
Zelfs op de weg naar Moskou met + 40 gr. Alsmede de Sahara.
Bij stilstand in de file zal de temp altijd iets oplopen, maar 85-90gr moet kunnen
Ga er vanuit dat rhermostaat bij 83 gr opent!
Kleppen moeten ook goed sluiten, hier moet kortstondig iedere keer warmte afgevoerd worden. Met gas zal de eind temperatuur ook wat hoger zijn.
Succes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2019 22:48 #184379 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Motortemperatuur loopt op bij stilstand
Nog even inhakend op mijn eerdere bericht:
Bij oudere en veel gebruikte motoren zal een moment komen dat de olie druk daalt.
Dit wordt normaliter veroorzaakt door de vergrote lagerspelingen. Nieuw waardig is ca4,5 bar. Als deze daalt tot zo'n 2 bar, zal ten gevolge van die vergrootte spelingen,
De warmte overdracht tussen de lagerschalen en de as. verminderen, en dus de temperatuur oplopen. Dit kan zomaar 4-5 gr zijn, lijkt peanuts, maar opgeteld bij een aantal andere zaken is dit "killing".
Succes bij verdere onder zoeken, Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.