- Berichten: 118
Het Airco project nadert voltooiing. De leiAirconditioning compressor bevestigen
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
Dat heb je goed gezien. Ik heb de dubbele poelie zelf gemaakt. Het is verassend simpel. Gewoon twee originele poelies over elkaar heen schuiven!
Tussen de twee poelies dien je wel een afstandsbus te maken (aan de voorzijde) om de lege ruimte tussen de twee op te vullen.
Je kent wellicht wel die dikke bussen waarmee je een mechanische koelfan dichter tegen de radiateur plaatst? Die heb ik door de helft geslepen om zodoende een goeie afstandsbus te hebben.
(kan zo 1,2,3 het onderdeelnummer niet vinden)
Succes
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Maar de waterpomp heeft op de flens een verhoging om de poelie te centreren.
Hoe doe jij dat met de poeilie die erover is geschoven? Dus de exta poelie?
Ik zelf heb het zo gedaan zie foto's.
Ik ga met de grote poelie de dynamo aandrijven en met de andere de waterpomp en de compressor, altans dat zijn de plannen.
De koelfans heb ik aan de binnenzijde van de radiator (afwachten of dit goed gaat) geplaatst heb ik maximale ruimte voor mijn condensor ik heb ook nog een oliekoeler aan de voor zijde dus ik kan de ruimte goed gebruiken.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Ik heb nu tussen de poelie en de elektriesche fans en ruimte van 10mm is dit genoeg?
Zou iemand eens kunnen meten wat bij hem de ruimte is tussen de mechanische fan en de radiator.
Zijn er mensen die afstands ringen hebben gebruikt? En hoe ver zit hun mechanische fan van de radiator?
Ik moet zeggen ik heb motorrubbers van een GT en het versnellingsbak rubber is van een bak met een overdrive en deze zijn nog niet te oud (motor rubbers nog geen jaar en ik rijdt ongeveer 1500km per jaar).
b.v.d.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Ik zie zo niet je aangepaste waterpomppoelie tussen de foto's staan? Als ik je laatste foto bekijk gaat een dubbele poelie niet passen.
Ik kwam qua ruimte net niet uit om een elektrische fan achter de radiateur te plaatsen. Deze zijn vaak zo'n 7cm dik en ik had 6cm over. Zodoende zit bij mij de fan aan de voorkant en aan de achterkant heb ik een 5-blads fan gemonteerd. Tevens heb ik zo'n afstandsbus ertussen gezet om de 5-blads fan dichter op de radiateur te plaatsen. In eerste instantie paste dit totaal niet en heb dus de beugels van de radiateur aan moeten passen zodat er voldoende ruimte tussen de fan en de radiateur zit. Dit is ongeveer 1cm.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Ik ga met een Vsnaar van de motor poelie naar de dynamo en een van de motor poelie naar de waterpomp en compressor.
Daar de voorste poelie iets groter is dan de achterste gaat de dynamo iets sneller draaien wat geen overbodige luxe is met al die last.
Je moet voor de dynamo wel even wat afstands bussen laten maken zodat de dynamo naar voren komt (zijn bij mij in de maak)
Wat jij doet, voor wat ik kan zien op de foto's) is dubbel op jij gaat met een snaar naar de dynamo en waterpomp en een met de andere snaar ook naar de waterpomp en dan naar de compressor.
Dat gaat met slijtage van de snaren friktie veroorzaken.
Wat je doet is je drijft met twee snaren de waterpomp aan.
Ik zou dat toch veranderen als ik jou was dit gaat een keer verkeerd.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Bedankt voor je zorgen, maar dit werkt al 15.000km prima zo.
Ik kwam met de 55A dynamo niet meer uit qua laadstroom als alles aan staat, dus heb een nieuwe Hella dynamo van 75A gemonteerd. Dit vergt helaas wel weer wat aanpassingen...
Groet,
Eric
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Niem
- Offline
- Elite-lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
- Berichten: 203
Dat zag ik dus helemaal niet zitten met de motor ingebouwd in de wagen.
Dus heb ik voor een luttele $160,- bij Robert Foltz deze gedraaide opzet-pulley gekocht.
Ziet er anders uit dan deze bij Wheeler Dealers maar zou moeten passen. In het voorjaar ga ik 'm plaatsen.
vimeo.com/333263192
Installatiehandleiding
Sjoerd
1800E
vimeo.com/volvoac
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Mijn auto staat nu bij de spuiter maar t.z.t zal ik er foto's van plaatsen onder www.volvokv.nl/forum/mijn-restauratie-pr...pines-1966-deel-twee
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Die van Robert is ook wel heel mooi.Pseudo Niem schreef : Maar daarvoor moest er een bus van de krukas gehaald worden, met speciale trekker.
Maar ter info: die bus krijg je er doorgaans met een tang ook wel af, gewoon met de radiator er nog in en ook het distributiedeksel kan gewoon blijven zitten.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Niem
- Offline
- Elite-lid
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
- Berichten: 203
De compressor wordt middels de 130 cm V-snaar, voorzet krukaspulley van Robert Foltz en riemspanner van Robert Foltz aangedreven.
De compressor bracket heb ik ook bij Robert Foltz vandaan.
Op deze video zie je mijn installatie.
Meer Volvo B18/B20 Airco video’s op mijn kanaal vimeo.com/volvoac
Sjoerd
1800E
vimeo.com/volvoac
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.