Het Airco project nadert voltooiing. De leiAirconditioning compressor bevestigen

Lees meer
20-10-2019 11:22 #185672 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Airconditioning compressor bevestigen
Hoi Johan,

Dat heb je goed gezien. Ik heb de dubbele poelie zelf gemaakt. Het is verassend simpel. Gewoon twee originele poelies over elkaar heen schuiven!
Tussen de twee poelies dien je wel een afstandsbus te maken (aan de voorzijde) om de lege ruimte tussen de twee op te vullen.
Je kent wellicht wel die dikke bussen waarmee je een mechanische koelfan dichter tegen de radiateur plaatst? Die heb ik door de helft geslepen om zodoende een goeie afstandsbus te hebben.
(kan zo 1,2,3 het onderdeelnummer niet vinden)

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2019 05:59 #185680 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Airconditioning compressor bevestigen
Beste Eric, slim bekeken, maar jij hebt twee poelie met een conische voorkant, ik heb er hier nog liggen met een cilindriesche voorkant de generatie voor de conische en daar gaat die truck niet op.
Maar de waterpomp heeft op de flens een verhoging om de poelie te centreren.
Hoe doe jij dat met de poeilie die erover is geschoven? Dus de exta poelie?

Ik zelf heb het zo gedaan zie foto's.
Ik ga met de grote poelie de dynamo aandrijven en met de andere de waterpomp en de compressor, altans dat zijn de plannen.
De koelfans heb ik aan de binnenzijde van de radiator (afwachten of dit goed gaat) geplaatst heb ik maximale ruimte voor mijn condensor ik heb ook nog een oliekoeler aan de voor zijde dus ik kan de ruimte goed gebruiken.


succes


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2019 10:36 #185682 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Airconditioning compressor bevestigen
Nog een algemene vraag die iemend van dit forum echt wel kan beantwoorden.
Ik heb nu tussen de poelie en de elektriesche fans en ruimte van 10mm is dit genoeg?
Zou iemand eens kunnen meten wat bij hem de ruimte is tussen de mechanische fan en de radiator.
Zijn er mensen die afstands ringen hebben gebruikt? En hoe ver zit hun mechanische fan van de radiator?

Ik moet zeggen ik heb motorrubbers van een GT en het versnellingsbak rubber is van een bak met een overdrive en deze zijn nog niet te oud (motor rubbers nog geen jaar en ik rijdt ongeveer 1500km per jaar).


b.v.d.


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2019 17:33 - 21-10-2019 17:35 #185683 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Airconditioning compressor bevestigen
Hoi Johan,

Ik zie zo niet je aangepaste waterpomppoelie tussen de foto's staan? Als ik je laatste foto bekijk gaat een dubbele poelie niet passen.

Ik kwam qua ruimte net niet uit om een elektrische fan achter de radiateur te plaatsen. Deze zijn vaak zo'n 7cm dik en ik had 6cm over. Zodoende zit bij mij de fan aan de voorkant en aan de achterkant heb ik een 5-blads fan gemonteerd. Tevens heb ik zo'n afstandsbus ertussen gezet om de 5-blads fan dichter op de radiateur te plaatsen. In eerste instantie paste dit totaal niet en heb dus de beugels van de radiateur aan moeten passen zodat er voldoende ruimte tussen de fan en de radiateur zit. Dit is ongeveer 1cm.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2019 01:36 #185686 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Airconditioning compressor bevestigen
Beste Eric, ik hoef geen dubbelle waterpomp poelie.
Ik ga met een Vsnaar van de motor poelie naar de dynamo en een van de motor poelie naar de waterpomp en compressor.
Daar de voorste poelie iets groter is dan de achterste gaat de dynamo iets sneller draaien wat geen overbodige luxe is met al die last.
Je moet voor de dynamo wel even wat afstands bussen laten maken zodat de dynamo naar voren komt (zijn bij mij in de maak)

Wat jij doet, voor wat ik kan zien op de foto's) is dubbel op jij gaat met een snaar naar de dynamo en waterpomp en een met de andere snaar ook naar de waterpomp en dan naar de compressor.
Dat gaat met slijtage van de snaren friktie veroorzaken.
Wat je doet is je drijft met twee snaren de waterpomp aan.
Ik zou dat toch veranderen als ik jou was dit gaat een keer verkeerd.


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2019 08:08 #185692 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Airconditioning compressor bevestigen
Hoi Johan,

Bedankt voor je zorgen, maar dit werkt al 15.000km prima zo.
Ik kwam met de 55A dynamo niet meer uit qua laadstroom als alles aan staat, dus heb een nieuwe Hella dynamo van 75A gemonteerd. Dit vergt helaas wel weer wat aanpassingen...

Groet,
Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
05-02-2020 16:07 - 05-02-2020 16:21 #186947 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic Airconditioning compressor bevestigen
Ik was van plan om de geperste enkele krukaspulley te vervangen door een origineel Volvo dubbele gegoten pulley (is bij mij te koop). Maar daarvoor moest er een bus van de krukas gehaald worden, met speciale trekker. Ongeveer zo.

Dat zag ik dus helemaal niet zitten met de motor ingebouwd in de wagen.
Dus heb ik voor een luttele $160,- bij Robert Foltz deze gedraaide opzet-pulley gekocht.



Ziet er anders uit dan deze bij Wheeler Dealers maar zou moeten passen. In het voorjaar ga ik 'm plaatsen.
vimeo.com/333263192


Installatiehandleiding


Sjoerd

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2020 00:09 #186950 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Airconditioning compressor bevestigen
Misschien dat het je interesseerd maar ik voor de compressor iets met een verstelbare slede gemaakt waardoor je de compressor met vier montageogen kan monteren.
Mijn auto staat nu bij de spuiter maar t.z.t zal ik er foto's van plaatsen onder www.volvokv.nl/forum/mijn-restauratie-pr...pines-1966-deel-twee

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2020 12:47 #186951 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Airconditioning compressor bevestigen

Pseudo Niem schreef : Maar daarvoor moest er een bus van de krukas gehaald worden, met speciale trekker.

Die van Robert is ook wel heel mooi.
Maar ter info: die bus krijg je er doorgaans met een tang ook wel af, gewoon met de radiator er nog in en ook het distributiedeksel kan gewoon blijven zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • P. Niem
  • P. Niem's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Lees meer
12-06-2020 19:56 - 30-09-2020 09:01 #188849 door P. Niem
Het Airco project nadert voltooiing. De leidingen moeten nog aangelegd worden door de Aircoboer. Daarna het systeem laten vullen en koelen maar.
De compressor wordt middels de 130 cm V-snaar, voorzet krukaspulley van Robert Foltz en riemspanner van Robert Foltz aangedreven.
De compressor bracket heb ik ook bij Robert Foltz vandaan.

Op deze video zie je mijn installatie.


Meer Volvo B18/B20 Airco video’s op mijn kanaal vimeo.com/volvoac

Sjoerd

1800E
vimeo.com/volvoac

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.