- Berichten: 112
Koeling probleem
- Wouter Stoop
- Offline
- Expert lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Kort samengevat komt het meestal hier op neer:
● klein gaatje boren in thermostaat,
● temperatuurmeters zijn onnauwkeurig en geven vaak te hoog aan.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Dop van de radiator afhalen motor warm laten draaien en kijken of er koelvloeistof van de cilinderkop terug in de radiator komt motor moet wel eerst op temperatuur komen dus termosstaat open.
Je moet soms wel een beetje gas geven om dit te kunnen zien.
success
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 304
Meten is weten, de temp. meter van een Amazon is nogal onnauwkeurig en daarmee is het lang niet zeker of je echt wel een probleem hebt. Met een infrarood thermometer kan je op diverse plaatsen op het blok de temp meten. Dat geeft een betere indicatie of je überhaupt wel naar een probleem op zoek bent wat er ook echt is.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Stoop
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 112
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
Als je tijdens het normale rijden de meter tegen het rood aan ziet staan dan is er iets aan de hand.
Een betere koeling krijg je ook door de koelvin dichter tegen de radiator aan te laten draaien. Er bestaat een afstandsplaat voor. Artikelnummer 673649 in de webshop
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Stoop
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 112
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Maar wat ik mij voor kan stellen is dat er misschien lucht in het systeem zit.
Wat je zou kunnen doen is de radiator tot de top toe opvullen de motor warm draaien totdat er koelvloeistof uit de overstort komt.
Op die manier crieer je een hogere druk in het system waardoor er eventuele lucht wordt uitgeperst.
Een 75gr termosstaat is goed voor de zomer winter zou ik toch bij 82gr blijven met een 1mm gaatje erin.
success
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Dat de meter heel ver naar rechts loopt ,als de motor is uitgezet ,is normaal bij een amazon.
Weet je zeker ,dat je na het doorspoelen alle slangen bij kachelkraan en kachel en lpg aansluiting weer precies hebt teruggezet.Zaten ze eigenlijk van te voren wel goed? Daar moet je eerst zeker van zijn.Als de kachel en de gasverdamper goed warm worden vermoed ik ,dat het wel goed zit.
Ik merk op,dat ik de ervaring heb, dat het plaatsen van een 76 graden thermostaat ten opzichte van een 82 graden thermostaat meestal grote verbeteringen geeft..Een paar kleine gaatjes in de rand van een thermostaat geboord ,leiden tot grote resultaten,maar meestal blijft een motor dan in de winter dan veel te koud.Dit moet dus direct resultaat opleveren.
Nog een vraag: komt de wijzer van de meter bij koude motor wel helemaal in de ruststand tegen het pennetje ? Een meter en met name de stand van de wijzer raakt nogal eens van streek als de meter uit -en weer is ingebouwd .Het ding is zeer gevoelig voor verbuigen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Stoop
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 112
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.