164 met wisselende koelwatertemperatuur

Lees meer
24-05-2015 21:58 #151631 door Jasper Stoop
164 met wisselende koelwatertemperatuur is gemaakt door Jasper Stoop
Hallo,

De temperatuur van mijn 164 E "74 blijft vrij laag staan (1/4) bij normaal rijdend gebruik en als ik 15 minuten in de file sta dan loopt hij nogal op. Vorig jaar er een viscose fan opgezet en ik heb er net een nieuwe waterpomp en thermostaat ingezet met nieuwe koelvloeistof maar hij wordt nog te warm (meer dan 3/4) zonder rijwind koeling. De kachel is ook bijna niet goed af te stellen en is meestal veel te warm. Ik heb een radiateur met oliekoeler.

Nu zit ik te denken er nog een elektrische ventilator aan de voorkant te plaatsen die frisse lucht van buiten naar binnen blaast maar dat moet toch niet nodig zijn?

Heeft iemand suggesties voor de volgende stap om de temperatuur wat meer constant te krijgen?

Alvast bedankt!,
Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2015 01:31 #151649 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 164 met wisselende koelwatertemperatuur
Ik denk dat of het koelcirquit/radiator vuil is of je waterpomp brengt te weinig op tijdens stationair draaien.
Hoe voelt de onderste slang van de radiator aan tijdens stationair draaien?
Is deze niet warm dan is er kans dat je pomp niet genoeg opbrengt.
Dunnere pakking tussen de pomp en motor wil wel eens helpen.
Is de temp warm bij de onderste slang dan kan het je radiator wel eens zijn.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2015 17:18 #151674 door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic 164 met wisselende koelwatertemperatuur
De waterpomp is nieuw en er zit sowieso maar een dunne pakking tussen dus zou het de radiator kunnen zijn...
Als de motor op temperatuur is dan is de onderste slang bijna net zo warm als de bovenste maar nu je het zegt is het mij eerder ook wel eens opgevallen dat de temperaturen verschillend waren tussen onder en boven... wellicht voor de zekerheid toch maar eens reinigen.

Hoe maak je zo'n radiator het beste schoon? iemand tips? zal uiteraard ook even aan google vragen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2015 17:46 #151677 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic 164 met wisselende koelwatertemperatuur
Radiator uitbouwen, schoonspoelen met water tegen de normale stroomwijze in. Plat neerleggen en vullen met azijn, weekje laten liggen en nog een keer schoonspoelen met water.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2015 19:34 #151682 door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic 164 met wisselende koelwatertemperatuur
KLinkt als een goed idee Bart, een week niet kunnen rijden is iets minder leuk... :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-05-2015 01:37 #151688 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 164 met wisselende koelwatertemperatuur
Het hele system opvullen met azijn een weekje of wat met rijden azijn eruit, spoelen met water, koelvloeistof er in en dan zou het goed moeten zijn.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2015 22:03 #151981 door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic 164 met wisselende koelwatertemperatuur
Bedankt voor alle tips maar azijn werd door een vriend van mij afgeraden, ik heb uiteindelijk zo'n blikje van Wynns radiator flush gebruikt en het heeft enorm geholpen. Ik stond vandaag een kwartier stil voor een opstopping met lopende motor en de temperatuur meter stond precies in het midden en bleef daar keurig staan, ben weer blij :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2015 22:14 #151982 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic 164 met wisselende koelwatertemperatuur
En waarom werd het rijden met azijn afgeraden. Ik heb destijds de motor incl radiator van mijn Amazon eerst een maand met azijn laten staan toen afgetapt. Gespoeld met heel veel water en toen weer azijn erin en bijna 2 maanden mee gereden in de zomer. Zo schoon krijg je het niet met wynns en het kost een paar euro. Geen schoonmaak azijn gebruiken maar de goedkope azijn in die anderhalve liter flessen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2015 22:21 #151983 door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic 164 met wisselende koelwatertemperatuur
Het werd afgeraden omdat het aluminium aan zou tasten.. misschien niet waar maar ik wilde geen risico nemen en heb het verder ook niet op het internet kunnen vinden, en ik heb zo'n regeltje, bij twijfel niet doen... De wynns heeft in ieder geval geholpen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2015 22:43 #151984 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic 164 met wisselende koelwatertemperatuur
Welk aluminium? :-) :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.