koelvloeistof

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
28-11-2013 07:04 #134409 door Willem van Weelderen (GAST)
koelvloeistof is gemaakt door Willem van Weelderen (GAST)
Ik ga de koelvloeistof in mijn 245 verversen maar wat is het verschil tussen de blauwe en rode vloeistof, behalve de kleur dan, en welke kan ik het beste nemen, groet Willem

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2013 00:13 #134434 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic koelvloeistof
Het verschil zit hem in de fabrikant en tot hoeveel graden vorst hij beschermd, Volvo adviseert zelf de donkergroene en is, uit mijn hoofd, tot - 32 vorst veilig.
Geloof dat die blauwe van Opel is.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2013 12:20 #134438 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic koelvloeistof
Was er ook niet een verschil met gietijzeren en Alu blokken en koppen? Even zoeken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2013 15:19 #134440 door Laurens Zondag
Beantwoord door Laurens Zondag in topic koelvloeistof
de kleur zegt zeker iets over de samenstelling. namelijk de een is op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (ik meende met de kleur blauw) en op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL ( ik meende de kleur rood en roze )

het blauwe koelmiddel is voornamelijk gebruikt in auto's van voor 1995 zitten silicaten

het rode en roze koelmiddel is vrij van silicaten en en anderen verbindingen dit kan agressiever zijn op afzettingen in je koelsysteem en wat voor verstoppingen in je waterpomp en motorblok kan zorgen.

als ik zo lees zul je met een 245 dus blauw nodig hebben. (gebruik k zelf trouwens ook in mn 242 nog nooit last gehad van koelproblemen). er zijn wel diverse mensen op het forum die wel eens een week op azijn (meende ik) rond gereden te hebben om alle kalk aanslag er uit te 'koken' na een week hebben ze de slangen en alles vervangen en vervolgens het ssteem weer afgevuld.

ik hoop dat je hier wat mee kunt.

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2013 21:54 #134447 door Zon
Beantwoord door Zon in topic koelvloeistof
Ik dacht ook dat er verschil was in houdbaarheid?
De ene is 'long-life' de andere moet je vaker vervangen?!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
30-11-2013 08:16 #134453 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic koelvloeistof
Ben aan het zoeken geweest en kom uit op een koelvloeistof van Toralin, de G11 groen, word volgens zeggen aanbevolen door .o.a. Volvo en Swedish army, gaat 3,5 jaar mee of 175.000 km

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2013 08:39 #134456 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic koelvloeistof
Ja, die groene wordt door Volvo aanbevolen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-12-2013 00:39 #134489 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic koelvloeistof
Beste medeleden, misschien wel leuk om te weten ik heb hier op de Filippijnen koelvloeistof gebruikt die moest je nog mengen met gedisteleerd water.
De kleur is geel/groen.
Kom je niet veel meer tegen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
01-12-2013 09:23 #134492 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic koelvloeistof
Ik heb net de oude koelvloeistof afgetapt, kwam maar net 5 en een kwart liter rood bruin spul uit en wil het eerst even doorspoelen met water en een reinigings middel, maar er gaat niet meer in als 4 liter water en het wil niet doorstromen, als ik de bovenste slang van de radiateur losmaak komt het water er daar wel uit, dus de radiateur zit vol, heb de motor even laten draaien, maar de meter loopt rap naar het rode en het vaatje waar je moet bijvullen stroomt over. Wat doe ik niet goed ?

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-12-2013 10:02 #134495 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic koelvloeistof
Willem,

Als je het gehele koelsysteem hebt afgetapt kost het meestal veel moeite om het te ontluchten. Wat helpt is kachelkraan volledig open zetten, expansievat hoog aan de openstaande motorkap hangen, motor starten en stationair laten lopen. Door met je hand in de bovenste radiatorslang te knijpen kun je de lucht er uit "masseren". Natuurlijk wel belangrijk dat je thermostaat open gaat en niet vast blijft zitten anders gaat het niet lukken.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.