welke thermostaat

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-07-2003 16:41 #64997 door
Beantwoord door in topic welke thermostaat
Ho, even. Directe benzine-inspuiting is niet iets van deze tijd. Mercedes had het al in de jaren vijftig, maar de toenmalige stand der techniek liet dat nog niet echt betrouwbaar toe.<br>Ook vier kleppen per cilinder is al iets dat in de jaren 1920/1930 bestond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-07-2003 08:41 #64996 door
Beantwoord door in topic welke thermostaat
Ik doel ook niet op directe inspuiting, maar op lean-mixture motoren met hogere verbrandingstemperaturen, daar maakt de gdi-motor ook gebruik van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-07-2003 09:56 #64995 door
Beantwoord door in topic welke thermostaat
Maar o.a. Toyota en Citroën hebben lean-burn motoren toch ook al eerder proberen toe te passen? Maar dat was voor de komst van de drie-weg-katalysator. Die werkt nl. alleen effectief bij een benzine-lucht mengsel dat op de theoretisch ideale waarde licht. De toegestame variatie op dat mengsel is onwerkelijk klein (vandaar de massale komst van elektronica en inspuiting toen de emissie-eisen strakker werde). Iets te rijk of iets te arm, en de effectiviteit van de kat is al minder dan wettelijk toegestaan. Hoe heeft Mitsubishi dat dan opgelost als de GDI werkelijk lean-burn is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-07-2003 15:31 #64994 door
Beantwoord door in topic welke thermostaat
Oh ja, het grote probleem met lean-burn motoren is de grote uitstoot van NOx. Een lean-burn motor loopt heter vanwege het te arme mengsel. NOx-vorming wordt groter naarmate de verbrandingstemperatuur toeneemt èn tegelijkertijd kan een drie-weg kat bij een te arm mengsel de NOx niet meer voldoende omzetten.<br>De eerste trap van een drie-weg kat pakt de NOx aan, maar dat kan die dus alleen effectief bij het juiste mengsel (het stoichiometrische punt, oftewel 1:14,7, aangeduid met het de Griekse letter labda). Op dit punt verbrandt de benzine bij gebruik making van precies alle aanwezige zuurstof (theoretisch). Alles onder dit optimale punt heet arm (er is een zuurstofoverschot), alles erboven heet rijk (er is een zuurstoftekort). De lambda-sensor in de uitlaat meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen en de ECU bepaalt aan de hand van deze gegevens of de inspuiting juist was en past die zonodig aan. <br>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-08-2003 21:18 #64993 door
Beantwoord door in topic welke thermostaat
dit snap ik niet je zou verwachten dat er bij oververhitting een termostaat inzit die een hoger aantal graden heeft. Ook ik ken die problemen en bij mij heeft een termostaat met een lager aantal graden juist prima gewerkt. Ik vraag me dus af of het wel die termostaat is die erin zit die het probleem geeft. Probeer eens een radiateur met betere koeling. (oude inruilen bij het VOD) Dat zal ook veel schelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.