gert, temperatuur te hoog?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 09:02 #53631 door
gert, temperatuur te hoog? is gemaakt door
Hallo Gert,

In je prachtige verhaal in VCM (vind ik leuk die begrafenistoon...) schrijf je dat je temperatuur altijd zo'n 100 graden aanwijst. Nou vraag ik me af, je hebt toch een 85 graden temperatuurvoeler onderin je koelblok ingebouwd? Moet dat niet een veel lagere waarde zijn? Want onderin het koelblok zit de koudste vloeistof. Het interesseerd me zo, omdat ik misschien met hetzelfde probleem ga zitten. Een B16 neus en een B18 motor en dan wil ik er 's zomers mee in de bergen gaan rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 09:17 #73855 door
Beantwoord door in topic gert, temperatuur te hoog?
<p>
Kees, dat is niet precies wat er staat. Onder het rijden blijft de temperatuur volgens de meter keurig tussen de 85 en 90 (ik heb een 82 gr. thermostaat). Als de auto echter tot stilstand wordt gezet en de motor stationair blijft draaien, loopt de meter op (‘s zomers sneller dan ‘s winters) om uiteindelijk uit het zicht te verdwijnen. Als de meter zo ongeveer voorbij de 100 gaat, begint de elektrische fan aan te slaan. Van oververhitting heb ik tot dusver geen last gehad, maar de auto is nog maar weinig gebruikt en heeft ook nog niet in bv. een file gestaan op een hete dag. <br>
Nu staat ie weer enkele weken stil omdat het stuurhuis gereviseerd wordt. Overigens bedankt voor je compliment. En wat betreft die “begrafenistoon”, daar was ik me niet van bewust, maar ik veronderstel dat je die vanzelf wel krijgt als je 30 jaar lang elke dag in een klassieker rijdt….


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 09:58 #73854 door
Beantwoord door in topic gert, temperatuur te hoog?
begrafenistoon omdat je 30 jaar in klassiekers rijdt?.....dan moet je die handel maar snel verkopen! Ik word hoogstens depri omdat ik veel in hedendaags confectieblik rij, als ik maar even kan pak ik een klassieker, en dat ook al ruim 30 jaar, en ik word er nog steeds erg vrolijk van!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 10:08 #73853 door
Beantwoord door in topic gert, temperatuur te hoog?
Nou, ik herken de toon wel. Als vanalles tegenzit wil je weleens mistroostig worden over je klassieker. Heb je je best gedaan, doet 'ie niet wat je wilt, of komen er weer andere storingen bij. Zo maakt de pas gerestaureerde versnellingsbak in mijn motorfiets nu weer rare geluiden, en dat na een cardan revisie, een nieuwe wielnaaf en eigenlijk zit er altijd nog een raar geluid in het motorblok.



Wat betreft die temperatuur, dat blijf ik toch gek vinden. Zo klein is de B16 koeler nou ook weer niet, en dan met een nieuw hoog rendements blok erin... Nou ja, ik ga het wel uitproberen, als die kar eindelijk op de weg staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 12:57 #73852 door
Beantwoord door in topic gert, temperatuur te hoog?
<p>
Zelf herken ik het niet direct als een begrafenistoon, dat is de mening van een ander. Dat het niet allemaal “himmelhoch jauchzend” klinkt, zal inderdaad ook te maken hebben met alle tegenslag en niet te vergeten de enorme bedragen die ik in die drie decennia heb uitgegeven om maar (uitsluitend) in klassiekers te kunnen rijden. Daar had ik ook een paar Audi TT’s voor kunnen kopen. En daar moet je (althans ondergetekende) het een en ander voor nalaten. Prioriteiten stellen dus. De motivatie daartoe wordt in mijn geval uitsluitend ontleend aan de mij tegenstaande vormgeving van “modern” blik. Dat laatste tussen aanhalingstekens, want in feite dateert die afkeer al van eind jaren 50… Daaruit vloeit natuurlijk niet automatisch voort dat het rijden in een klassieker altijd het summum van genot is, het is voor mij meer een kwestie van “bij gebrek aan beter”, wat uiteraard niet op de technische kant van de zaak betrekking heeft.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 19:49 #73851 door
Beantwoord door in topic gert, temperatuur te hoog?
<p>
<i>Wat betreft die temperatuur, dat blijf ik toch gek vinden. Zo klein is de B16 koeler nou ook weer niet, en dan met een nieuw hoog rendements blok erin... </i><p>

De zwakke schakel is en blijft de beperkte frontale oppervlakte van de radiateur, hoe modern en hoe dik het koelblok ook mag zijn. Extra dikte zet bij een radiateur maar beperkt zoden aan de dijk in vergelijking tot extra oppervlakte. Dat heeft men bij destijds Volvo ook goed begrepen, toen de B18 de B16 verving in de PV544 en het hele front werd gereconstrueerd, enkel en alleen om een bredere radiateur te kunnen plaatsen... Een knap stukje werk trouwens, want aan de buitenkant zie je weinig van die ingreep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-03-2005 00:58 #73850 door
Beantwoord door in topic gert, temperatuur te hoog?
is montage van een oliekoeler wellicht een oplossing voor dit probleem? In V44 berichten heeft meermaals een beschrijving gestaan van toepassing van merkvreemde oliekoelers op de B18/20 motoren. Tijdens toertochten heb ik vele kilometers afgelegd in een 544 met ± 130 DIN PK met standaard koelsysteem, zonder enige thermische overlast, behalve van vapour-lock na stilstaan na een zware klim. Waarschijnlijk zou ook dat niet voorkomen bij toepassing van een electrische ventilator. Ik meen me vaag te herinneren dat oliekoelers van Ford Essex V6 motoren en die van een Citroën CX passen, maar wie dat zeker weet mag dat melden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-03-2005 09:46 #73849 door
Beantwoord door in topic gert, temperatuur te hoog?
Ik zou oppassen met de oliekoelers welke Volvo voor de P1800 introduceerde, deze lekken gemakkelijk en gaan dan in de fik.
Probeer eens een oliekoeler welke voor/naast de radiator staat zoals de 240turbo heeft.
Overigens grafstemming, meer cynisch denk ik. Ik rij bewust klassiek en geniet hier iedere dag van, beslist niet bij gebrek aan beter. Nostalgie denk ik dan maar en bewondering voor de degelijkheid van Volvo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-03-2005 15:15 #73848 door
Beantwoord door in topic gert, temperatuur te hoog?
Bestwel intrigerend hoe anderen tot het besluit komen om b.v. dagelijks met zijn/haar oldtimer volvo te gaan rijden.
Wie begint.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-03-2005 19:01 #73847 door
Beantwoord door in topic gert, temperatuur te hoog?
Dick, ik wil best reageren: simpelweg heb ik in 1968 in een Amazon leren autorijden en heb ik sinds 1972 de contactsleutels in mijn zak. Tegenwoordig heb ik voor mijn gezin wel een minder oude auto ernaast, maar de Amazon is nog steeds mijn auto van keus. Toegegeven: de 945 rijdt sneller, comfortabeler, stiller, moeitelozer, is veel ruimer en absoluut betrouwbaar maar toch...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.