gert, temperatuur te hoog?
- Bezoeker
In je prachtige verhaal in VCM (vind ik leuk die begrafenistoon...) schrijf je dat je temperatuur altijd zo'n 100 graden aanwijst. Nou vraag ik me af, je hebt toch een 85 graden temperatuurvoeler onderin je koelblok ingebouwd? Moet dat niet een veel lagere waarde zijn? Want onderin het koelblok zit de koudste vloeistof. Het interesseerd me zo, omdat ik misschien met hetzelfde probleem ga zitten. Een B16 neus en een B18 motor en dan wil ik er 's zomers mee in de bergen gaan rijden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Kees, dat is niet precies wat er staat. Onder het rijden blijft de temperatuur volgens de meter keurig tussen de 85 en 90 (ik heb een 82 gr. thermostaat). Als de auto echter tot stilstand wordt gezet en de motor stationair blijft draaien, loopt de meter op (‘s zomers sneller dan ‘s winters) om uiteindelijk uit het zicht te verdwijnen. Als de meter zo ongeveer voorbij de 100 gaat, begint de elektrische fan aan te slaan. Van oververhitting heb ik tot dusver geen last gehad, maar de auto is nog maar weinig gebruikt en heeft ook nog niet in bv. een file gestaan op een hete dag. <br>
Nu staat ie weer enkele weken stil omdat het stuurhuis gereviseerd wordt. Overigens bedankt voor je compliment. En wat betreft die “begrafenistoon”, daar was ik me niet van bewust, maar ik veronderstel dat je die vanzelf wel krijgt als je 30 jaar lang elke dag in een klassieker rijdt….
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Wat betreft die temperatuur, dat blijf ik toch gek vinden. Zo klein is de B16 koeler nou ook weer niet, en dan met een nieuw hoog rendements blok erin... Nou ja, ik ga het wel uitproberen, als die kar eindelijk op de weg staat.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Zelf herken ik het niet direct als een begrafenistoon, dat is de mening van een ander. Dat het niet allemaal “himmelhoch jauchzend” klinkt, zal inderdaad ook te maken hebben met alle tegenslag en niet te vergeten de enorme bedragen die ik in die drie decennia heb uitgegeven om maar (uitsluitend) in klassiekers te kunnen rijden. Daar had ik ook een paar Audi TT’s voor kunnen kopen. En daar moet je (althans ondergetekende) het een en ander voor nalaten. Prioriteiten stellen dus. De motivatie daartoe wordt in mijn geval uitsluitend ontleend aan de mij tegenstaande vormgeving van “modern” blik. Dat laatste tussen aanhalingstekens, want in feite dateert die afkeer al van eind jaren 50… Daaruit vloeit natuurlijk niet automatisch voort dat het rijden in een klassieker altijd het summum van genot is, het is voor mij meer een kwestie van “bij gebrek aan beter”, wat uiteraard niet op de technische kant van de zaak betrekking heeft.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
<i>Wat betreft die temperatuur, dat blijf ik toch gek vinden. Zo klein is de B16 koeler nou ook weer niet, en dan met een nieuw hoog rendements blok erin... </i><p>
De zwakke schakel is en blijft de beperkte frontale oppervlakte van de radiateur, hoe modern en hoe dik het koelblok ook mag zijn. Extra dikte zet bij een radiateur maar beperkt zoden aan de dijk in vergelijking tot extra oppervlakte. Dat heeft men bij destijds Volvo ook goed begrepen, toen de B18 de B16 verving in de PV544 en het hele front werd gereconstrueerd, enkel en alleen om een bredere radiateur te kunnen plaatsen... Een knap stukje werk trouwens, want aan de buitenkant zie je weinig van die ingreep.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Probeer eens een oliekoeler welke voor/naast de radiator staat zoals de 240turbo heeft.
Overigens grafstemming, meer cynisch denk ik. Ik rij bewust klassiek en geniet hier iedere dag van, beslist niet bij gebrek aan beter. Nostalgie denk ik dan maar en bewondering voor de degelijkheid van Volvo
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Wie begint.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.