- Berichten: 245
Kachelkraan ombouw kit
- Chris Caenen
- Offline
- Elite-lid
Ik begrijp dat deze kraan aan de motor kant van het schutbord zit en dat het plaatje het gat afdicht waar nu de kraan zit. Ik vraag mij echter twee dingen af:
1) Waar zit de kraan aan bevestigd? Ik snap dat deze tussen de slangen zitten maar de kraan zal toch ergens vastgezet aan moeten worden?
2) Hoe loopt de kabel voor de bediening en hoe loopt deze door het schutbord.
Wellicht heeft iemand een foto waarbij de ombouwkit gemonteerd zit?
Ik heb al contact gehad met de club maar bij de ombouwkit zit helaas geen beschrijving.
Ik hoor het graag.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Simon Nijenhuis
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 112
Ik weet niet waarom je de kachelkraan ombouwt. Wellicht is deze lek?
Bij mijn PV544 was ook de kachelkraan lek. Na enig zoek werk, kwam ik erachter dat deze relatief eenvoudig te reviseren is. Het betreft namelijk slechts een rubbertje wat lek is.
De toegepaste kachelkranen in de oude Volvo's zijn van het merk Ranco. Deze zijn ook toegepast in de oudere Amerikanen. Zoals Chevvy's etc.
Op de foto's zie je de gedemonteerde kachelkraan. En het desbetreffende rubbertje.
Het nieuwe rubbertje kocht ik bij Prins Truckshop ( www.prinstruckshop.nl/a-51715311/heater-...ve-seal/#description ) Kostte iets van € 25,00.
Er zit een werkinstructie bij. Wel leuk, op de pagina 2 staat ook Volvo genoemd met de onderdeelnummers.
Ook een Zweedse liefhebber heeft hier al eens veel aandacht aan besteed. Een leuke uitleg vindt je op deze pagina: www.sw-em.com/Heater_Control_Valve.htm
Succes met de oplossing!!
Met technische groet,
Simon.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Offline
- Expert lid
- 1800S van 24/03/1967
- Berichten: 104
Zo ziet de ombouw eruit in onze wagen.
Bediending gebeurt door de duw-/trekkabel.
Inderdaad, een afdekplaatje is nodig, anders kijk je het interieur in.
Groet, Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Offline
- Expert lid
- 1800S van 24/03/1967
- Berichten: 104
Bedankt voor de info, ik wist niet dat deze van Ranco waren.
Groet, Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Chris Caenen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 245
Dit is super. Dank je wel.
Heb jij zelf een nieuw gat geboord door het schutbord waardoor de bedieningskabel loopt?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Chris Caenen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 245
Nu weet ik nog niet of deze ombouwkit ook bij mij past.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Offline
- Expert lid
- 1800S van 24/03/1967
- Berichten: 104
Foto is van een 1967 1800S ("M" productie) maar is gelijklopend voor alle pre "E" types.
Geen extra gat door het schutbord moeten boren, zelfde kabel als de thermostaatkraan gebruikt.
Vriendelijke groet, Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Chris Caenen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 245
Dag Wouter,Dag Chris
Zo ziet de ombouw eruit in onze wagen.
Bediending gebeurt door de duw-/trekkabel.
Inderdaad, een afdekplaatje is nodig, anders kijk je het interieur in.
Groet, Wouter
Nog even twee vragen.
1) Zit de kraan ergens aan bevestigd of alleen "klem" tussen de twee slangen? Ik vraag mij af hoe je de kraan met de kabel kunt bedienen indien de kraan zelf nergens aan bevestigd zit?
2) Heb jij ook een pakking geplaatst tussen het afdekplaatje? zie: www.volvokv.nl/producten/product/4708-pa...4/category_pathway-2
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2049
de kabel heeft een buitenmantel en een binnendraad. De buitenmantel zit vast aan de bediening en aan de kraan, daardoor werkt de binnendraad zonder dat de bediening en/of kraan aan iets vast zit (de krachten werken tegen/via de buitenmantel).
Dus ook als de kraan zonder slangen in de lucht zou hangen gaat hij toch open via de binnendraad en de bediening daar de buitenmantel deze verbindt.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.