kachel amazone

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 22:41 #55241 door
kachel amazone is gemaakt door
De warme stand-regeling van de kachel is moeilijk te regelen(te heet of te koud)vraag: moet er een nieuwe in,of kan je aan de bestaande regelunit nog sleutelen. wie heeft ervaring? gr.mart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 23:06 #66607 door
Beantwoord door in topic kachel amazone
ik rij (mee) in Amazon sinds 1966, het is net als in je diensttijd, te koud of te warm. Bij dat laatste helpt het om een raampje open te doen, als je het te koud hebt zet je meestal probleemloos de kachel hoger. 2 maanden geleden was het in de Sahara zo warm ( + 45C ) dat de benzine dreigde te koken - vapour lock - en dan helpt alleen nog zoveel mogelijk motorwarmte af te voeren door de kachel vol aan te zetten. Zelfs bij die buitentemperatuur kan de kachel van onze Amazons zorgen dat het binnen een stuk warmer is dan buiten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2003 23:52 #66606 door
Beantwoord door in topic kachel amazone
Regelunit? Kachel aan of kachel uit. Met de schuifknop voor de warmte zet je een klep open in het waterkanaal van de warmtewisselaar (de eigenlijke kachel - of beter nog: de motor is je kachel) wat gekoppeld is aan de luchtstroom van de ventilatie van voorruit en van onder het dashboard. Als ik het goed heb is de overdracht van de warmte in deze warmtewisselaar beter wanneer het koelwater harder stroomt, en daarom wanneer de motor meer toeren daalt. Van nature zal je kachel daarom wispelturig draaien. Misschien dat het meer loont te varieren met de snelheid van de ventilator en met het half open zetten van de schuiven voor de voorruit en voor onder het dashboard.Overigens is "te warm" meestal veroorzaakt doordat de lucht in een amazon nauwelijks weg kan (geen ventilatiegat achterin). En dat, terwijl ik ook wel eens heb gehoord van amazons met een ventilatiegat door het opstaande gedeelte bij de hoedenplank door richting de kofferruimte! Maar hoe krijg je daaruit dan weer de lucht weg? Misschien dat iemand dat weet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2003 08:13 #66605 door
Beantwoord door in topic kachel amazone
"Altijd te warm of te koud", "aan of uit"... Het is niet bepaald een fijnregeling of temperatuursafhankelijke climatronic. Maar ik vind dat je de temperatuur heel redelijk kunt regelen en constant kunt houden, vooral als je een tijdje onderweg bent.<br>Grootste probleem is dat de schuif vertraagd werkt. Je zet hem warmer en dan duurt het een minuut voordat je die warmere temperatuur echt bereikt hebt (vanwege de architectuur van het geheel). Maar door niet te 'overregelen' en de schuif telkens een klein tikje naar boven of naar beneden te doen kun je het precies goed krijgen: niet te warm en niet te koud. Maar dan ben ik dus al een tijdje onderweg en heb het de eerste kilometers wel even zowel te warm als te koud gehad.<br>Ik heb trouwens gehoord dat de thermostaat het niet altijd goed doet, dus Mart, misschien kun je die vervangen (ik heb daar echter geen ervaring mee).<br>Groet, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2003 16:54 #66604 door
Beantwoord door in topic kachel amazone
te warm, te koud, ik rij nu zo lang Amazon dat ik daar niet meer over na denk. en af en toe gewoon een raampje open zet, of de kachel lager. A propos ventilatie, de eerste en vorige eigenaar van mijn auto heeft een soort L-vormige kachelpijp gemonteerd links van de reservewielbak, zodat theoretisch daar lucht doorheen kan. Of dat veel helpt? Ik weet het niet, nu na meer dan 22 jaar in dit exemplaar trek ik haar aan als een stel favoriete oude schoenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2003 17:31 #66603 door
Beantwoord door in topic kachel amazone
De kachel van de Amazon wordt geregeld door de hoeveelheid water die er doorheen loopt. Dat gebeurt thermostatisch, vandaar ook de koperen leiding die van de warmtewisselaar naar de kachelkraan loopt. Deze is overigens niet massief, maar gevuld met ether.<p>Er zijn dus twee regelorganen: de schuif op het dashboard en de thermostaat met zijn voeler in de warmtewisselaar. Met de schuif bepaal je de temperatuur. De thermostaat regelt de hoeveelheid water die door de warmtewisselaar stroomt.<p>Theoretisch werkt dit natuurlijk prachtig, maar dat wil in de praktijk tegenvallen. In sommige testen werd destijds geschreven dat de temperatuur in de Amazon heel precies te regelen was, maar even zoveel tests vonden juist het tegendeel.<p>Hoe goed het werkt hang af van je geduld en van de thermostaat. <br>Het systeem reageert vrij traag, dus ongeduldig regelen leidt alleen maar tot een sterk schommelende temperatuur. <br>Maar als de thermostaat niet goed werkt, omdat de voelerdraad defect (lek) of afwezig is, dan werkt de kachelkraan vrijwel alleen als aan/uit met bijna niets daartussen in.<p>Ik heb een nieuwe kachelkraan voor me liggen. Als ik door een buisje blaas met de regelaar dicht, dan voel ik de tegendruk. Draai ik de regelaarhendel nu slechts 2-3 mm open, dan is de tegendruk compleet verdwenen terwijl de hele slag toch zo'n 20-30 mm is. Oftewel, je moet wel een goed werkende thermostaat hebben om het geheel wat subtieler te regelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2003 18:27 #66602 door
Beantwoord door in topic kachel amazone
mensen bedankt voor jullie reactie/adviesvr.gr.mart bouhuis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2003 22:09 #66601 door
Beantwoord door in topic kachel amazone
Beste mensen,Ik probeer te begrijpen uit jullie beschrijvingen hoe de kachel werkt, maar kom er niet goed uit. Ik wil een artikel schrijven voor mijn site, maar heb daarbij illustratiemateriaal nodig. Voor mezelf om het eerst zelf te kunnen snappen, en het vervolgens zo te beschrijven dat anderen het ook snappen. Wie kan me helpen met illustratiemateriaal.Jaap Blijleven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-12-2003 23:41 #66600 door
Beantwoord door in topic kachel amazone
Ik heb zeker een prima werkende thermostaat, want ik de temperatuur prima regelen.Ik heb wel eens problemen daarmee gehad, sterk wisselende temperatuur, maar dat kwam door een loszittende buitenkabel van de temperatuurschuif.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2003 15:31 #66599 door
Beantwoord door in topic kachel amazone
Jaap, ik heb pas een nieuwe kachelkraan gekocht. Op de zijkant staat 'Ranco', 'Type H' en 'Made in UK'. Misschien dat je de fabrikant kun contacteren.<p>Ik zal ook een paar digitale foto's van de kraan maken en aan je opsturen. Hopelijk zijn ze geschikt voor je doel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.