Nieuwe (rol)gordels

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
07-12-2017 20:47 #173723 door Arnold de Groot
Nieuwe (rol)gordels is gemaakt door Arnold de Groot
Er is al veel geschreven op het forum over het vervangen van gordels. Ik ben zelf ook bezig geweest en heb via zeilmaker Koolwijk in Huizen mijn gordels laten maken.
Het voordeel ten opzichte van de schoenmaker is dat hij speciale apparatuur heeft en speciaal garen. Ook geeft hij een certificaat af wat geldig is voor b.v. de APK keuring.
Nadeel is dat hij geen losse onderdelen wil samenstellen als je een certificaat wil. Het moet de complete riem en eventueel rolmechanisme zijn.
Duurder dan de schoenmaker maar vakwerk en goedgekeurd materiaal.
zeilmakerijkoolwijk.nl/

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
07-12-2017 22:47 #173725 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Nieuwe (rol)gordels
Bedankt voor deze leuke en nuttige tip!!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
08-12-2017 11:49 #173734 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Nieuwe (rol)gordels
Ik heb ook een en ander opgestoken mbt autogordels. Elk type gordel heeft zijn eigen unieke stikpatroon, Koolwijk heeft een speciale programeerbare naaimachine hiervoor. Elke nieuwe serie garen en band wordt getest op het samenstel band en garen, bij het testen moet de band het eerder begeven dan het stiksel.. Koolwijk werkt heel precies, hij wil voorkomen dat keurmeesters een reden zien om de gordel af te keuren. Dus geen losse draadjes aan het stiksel etc.
Fotos van mijn gordel

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
08-12-2017 12:03 #173736 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nieuwe (rol)gordels
Ziet er perfect uit; ondanks dat pas omstreeks 1971 de aanwezigheid van gordels in personenauto:s verplicht werd gesteld, heb ik ook in mijn PV 444 uit 1956 een set gordels van een 240 gemonteerd! Veiligheid voor orginaliteit.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
08-12-2017 19:56 - 08-12-2017 19:58 #173752 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Nieuwe (rol)gordels
Bij de meeste nieuwere rolgordels heb je helemaal geen zeilmaker nodig en kun je het zelf in een handomdraai doen. ( helaas niet bij originele Volvo rolgordels uit een 240) OP de foto's kun je zien hoe de band in de rol vast zit. Als je de gordel helemaal uitrekt en de rol ( kleine schroevendraaier erdoor ) fixeerd kun je het pennetje eruit halen. Daarna de sluiting wisselen en de boel weer op zijn plaats zetten. Ik heb het zelf verschillende keren gedaan zo.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2017 22:21 #173754 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Nieuwe (rol)gordels
Cor zou je een korte toelichting en een paar foto's kunnen plaatsen van je werkwijze van deze 240 gordels in je katterug. Ik ben namelijk voor mijn pv aan het experimenteren hoe ik rolgordels kan aanbrengen. Ik wil niet nogmaals het wiel uitvinden als het reeds uitgevonden is. Bij voorbaat dank. Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sander Noordervliet
  • Sander Noordervliet's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
11-12-2017 13:14 #173789 door Sander Noordervliet
Beantwoord door Sander Noordervliet in topic Nieuwe (rol)gordels
Nou jaaa, laat ik nou begin volgend jaar naar Huizen gaan verhuizen en ook nog nieuwe gordels nodig hebben voor mijn ES...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
04-01-2018 11:31 #174306 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Nieuwe (rol)gordels
Jan , het heeft even geduurd.......

Ik heb de gordels uit een 240 gebruikt. Omdat er geen gordelpunten in een PV444 uit 1956 zitten, heb ik voor de tunnel bevestiging een bevestigingspunt gelast en dmv een M10 bout met grote plaatringen in de tunnel bevestigd. De rolgordel zelf in de dorpel geboord, ook weer M10 en grote plaatringen er achter om de nodige stevigheid te krijgen. De deursponning is de grootste uitdaging; daarop komen de grootste krachten maar er zit geen verstevinging. Ik heb een stuk plat genomen van 10 X 30 x200 mm,{maten weet ik niet meer exact, maar het moet onder vandaan in de sponning passen) daarin een gat M10 getapt, dit onder vandaan met een draadje naar boven getrokken tot het gat in het plat bij een eerder geboord gat in de deursponning kwam en toen daaraan de gordel bevestigd. Ik heb dus de sponning aan de binnenzijde verstevigd met een dik stuk plat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2018 21:37 #174321 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Nieuwe (rol)gordels
Hallo Cor.
Bedankt voor je antwoord en foto's. Is inderdaad een praktische oplossing zoals je het gemonteerd hebt. Ik ga deze werkwijze zeker in mijn afweging meenemen.
Met vriendelijke Volvo groet.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2018 00:07 #174330 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Nieuwe (rol)gordels
Ik had in mijn vorige amazone rolgordels van een lelijke eend voordeel daarvan is er zit een kap over het rolmechanisme, ziet er iets sjieker uit.
En het overstikken van het insteekstuk, zelf gedaan nooit geen afkeur gehad.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.