Afwijking ml-teller en defecte ml-teller P1800S
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-
Vóór de aankoop in 2008 heb ik foto's van de onderzijde gemaakt en daar zag ik nu pas in mijn fotomap van de overdrive in 2013 dat het verlengstuk van de tellerkabel op de overdrive ontbrak.
: Dit is dus net voor mijn aankoop verwijdert door de garage waar ik de auto heb gekocht. Je ziet op foto 1 wel een flinke dot kit bij de aansluiting zitten (lekkage?). Op foto 2 is het verlengstuk weg en zit de kabel direct op de overdrive geplaatst. Op foto 3 zie je plakkertjes op de klok en die geven de werkelijke gereden km gemeten via de TomTom. Zoals je kunt zien zit er een behoorlijk afwijking in de werkelijk mijlen t.o.v. de kilometers. Kan dit te maken hebben door het ontbreken van het verlengstukje bij de overdrive, of zorgt dit verlengstuk alleen maar voor het positioneren van de kabel langs de middelste uitlaatdemper.
: De kabel ligt uiteraard vrij van de demper.Bijlage foto3mndvóórdeaankoop.jpg niet gevonden
Bijlage fotonádeaankoop.jpg niet gevonden
Hieronder zie je de ruime afwijking van de klok
50 ml op de klok is 50 km, in werkelijkheid 80 km
65 ml op de klok is 70 km, in werkelijkheid 104 km
75 ml op de klok is 80 km, in werkelijkheid 120 km
90 ml op de klok is 100 km, in werkelijkheid 144 km
Kortom:
1. Is het verlengstuk noodzakelijk voor een goede werking?
2. Waardoor onstaat de grote afwijking (slijtage klok)?
3. Kan revisie de afwijking oplossen?
4. Waar moet ik op letten bij de bestelling van de juiste kabel?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Bijlage foto3mndvóórdeaankoop.jpg niet gevonden
Bijlage fotonádeaankoop.jpg niet gevonden
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
waarom vraag ik dit:
je dagteller heeft een directe vertanding met je kabel naar de versnellingsbak.
Je snelheidsmeter werkt met een draaiende magneet. De magneet neemt je wijzer mee. De wijzer wordt op zijn beurt weer tegengehouden door een veer (of soms door de weerstand op het asje van de wijzer).
In de loop der jaren verandert de veerdruk, of de wrijvingsweerstand en daarom geeft hij dan een te optimistische snelheid aan. Maar dan moet de afstandteller wel kloppen. Klopt deze niet dan is er iets mis met de vertandingsverhouding.
Ik heb het ooit eens uitgezocht voor die van de amazon. Alle oude tellers werken met een vergelijkbaar systeem.
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141...6f366c2c6281f4b6548c
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-
Ronald en Boele,"Boele Braaksma" schreef:
Zit er wel het juiste km-tandwiel in de versnellingsbak? De kleur van het tandwiel voor de 1800 weet ik niet uit mijn hoofd.
Zal morgen eens beginnen met de kabel bij de klok en overdrive los te maken om te kijken wat er stuk is. Kan ik ook de klok er uit halen. Moet ook de toerenteller eruit halen want deze ga ik laten maken bij Info Instrumenst te Breda.
Dan zie ik wel wat ik allemaal tegen kom.
Bedankt voor jullie info en zal het topic voorzien van de resultaten.
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
De haakse overbrenging heeft geen vertraging of versnelling. Bij mij ontbreekt die ook. Ik heb niet het idee dat daar het verschil vandaan komt.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-
Thankx, wordt vervolgt :!:"Rob Spoon" schreef:
Mijn S heeft ook een enorme afwijking. Overigens op de teller en de snelheidsmeter wel ongeveer gelijk. Ik weet niet meer hoe groot de afwijking was toen ik nog de D-overdrive had, maar met de J is het fors. Uitgemeten met de hectometerpaaltjes in de buurt van de 1,35. En dan van mijlen naar km. 80 mijl op de teller komt dus in de buurt van de 108km/h. En dan stuitert de naald ook nog. Binnenkort heb ik een nieuwe set thermometers (met LEDs), daarna is de snelheidsmeter aan de beurt voor een verbouwing. Het meest betrouwbaar voor de snelheid is de toerenteller. 3000 toeren is (met J-type OD ingeschakeld) ongeveer 100km/h. Ik heb er een lijstje naast.
De haakse overbrenging heeft geen vertraging of versnelling. Bij mij ontbreekt die ook. Ik heb niet het idee dat daar het verschil vandaan komt.
PS,wat bedoel je met binnenkort heb ik een nieuwe set thermometers met LEDS
: Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Om op elk moment de juiste snelheidsaanduiding te hebben, kan je permanent een domdom aan hebben staan, maar je kunt ook overwegen om een fietscomputer te monteren.
Het allermooiste is natuurlijk om de juiste combinatie te hebben van teller en tandwieltjes.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Rudi
-
- Platinum lid
-
De grote afwijking kan op verschillende manieren ontstaan (ook combinaties). Het eerst controleren of ook de teller zelf de afwijking van de naald heeft. Als alleen de naald afwijkt: in de klok. Als beide dezelfde afwijking: aandrijving. Juiste achteras? Bijvoorbeeld een 4.1 ipv een 4.56 as. Juiste overdrive/tandwieltje? Nakijken welk tandwieltje erin zit en welk erin hoort. Van het J-type weet ik het niet, maar van het D-type weet ik dat het een zwart tandwieltje moet zijn en dat daar ook alleen maar dat erin past (wormwiel in overdrive voor een 1800 anders dan in een overdrive voor een amazon, dus als dan tandwieltje niet zwart heb je een echt probleem). Maar een factor van ongeveer 1,6 verkeerd is erg hoog en moeilijk of niet met alleen tandwieltjes op te lossen (bijvoorbeeld van 24 naar 15 tandjes, deze bestaan volgens mij niet en dan zou je ook nog eens een met heel hoog aantal erin moeten hebben).
De kilometertellerkabel bestellen naar onderdeelnummer, een voor een M40 is bijvoorbeeld te kort.
Als ik je tabel echter goed begrijp geeft je teller in waardes ongeveer de kilometers aan (met "in werkelijkheid" bedoel je waarschijnlijk wat de miles in kilometers omgerekend zijn en met "op de klok is" de echte kilometers die je dan rijdt). In dat geval zou ik gewoon de miles als kilometers lezen cq de resterende 10% proberen op te lossen.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Wanneer de afstand correct is, dan ligt het puur aan je klok. (Weerstand verhaal)
Wanneer de afstand niet klopt, dan ligt het pas aan een verkeerd tandwieltje of een verkeerde verhouding in de achteras.