probleem met hemel inspannen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 15:18 #74229 door
De baleinen blijven volgens mij niet direkt staan. Pas als je het hele gebeuren vastzet aan de voorkant blijft het zitten. Het is een beetje als een oude tent. Als je een scheerlijn losmaakt valt alles om. Ik dacht dat je de achterkant als eerste moest vastzetten en dan naar voren werken en daar vastzetten en strak spannen. Vervolgens de zijkanten instoppen. De hemel wel een beetje op kamertemperatuur houden, dan is hij wat flexibel en scheurt minder makkelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 16:10 #74228 door
Beantwoord door in topic probleem met hemel inspannen
Tja, het blijft een lastig klusje, wat zal helpen is een rubber dopje of wat tape om het uiteinde van de spangeleiders. Dan schuiven ze niet makkelijk en blijven staan.
Mijn Amazon had deze er al om zitten.
Kijk maar eens bij de verrekijker over de procedure ik ga niet nogmaals de discussie voor/achter beginnen aan.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 19:48 #74227 door
Dat hoeft geen discussie te zijn Ed...... Je zet hem er op de omgekeerde volgorde in als dat je hem eruit haalt. Je haalt hem er van achterafuit, dus je begint vooraan, dat werkt ook het beste omdat je dan de hemel als een soort tent achterover trekt. Is een vervelend klusje........ Aan de zijkant moet je hem eigenlijk met een speciaal stukje volvo gereedschap over de haaietanden heen drukken, heb ik ook niet in huis, dus bij mijn amazon moet hij ook nog steeds een beetje worden nagespannen.
Maar goed, vooraan beginnen en kalm blijven, heeeeeeeeel kalm blijven.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 20:11 #74226 door
Ach mijn wijsheid komt uit het lezen van de Manuals en het zelf proberen uit te vogelen.
Dat stukje gereedschap lijkt sprekend op een spatel. Zo eentje waar je verf mee roert en dat werkt prima.
Het is een handigheidje om hem met één beweging op spanning achter de haaientand te duwen, krijg je vanzelf in de vingers, vervolgens die zijde afwerken en de andere kant idem.
Overigens de sedan werkt inderdaad het makkelijkste van voor naar achteren, die losse flappen (bij achterraam)achter als laatste.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 20:22 #74225 door
Ik heb een kunststof spatel gebruikt, maar dat werkt toch niet echt goed. Er zit bij het originele gereedschap toch een of andere bocht in de spatel die net de truuk af maakt. Maar goed met geduld lukt alles.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 21:48 #74224 door
In de Manual staat dat de haaientanden eerst wijder moeten staan, vervolgens met een spatel (gewoon recht) de stof gelijkmatig achter de haaientanden brengen, laat een klein beetje (cm of 4) los hangen vooraan, werk baan voor baan naar achteren.
Tenslotte met een plat stuk rubber de haaientanden mbv een hamer tegen de zijkant aan slaan (gelijkmatig en voorzichtig)
Als laatste de gaten voor de zonneklepjes en de spiegel maken en dan de laatste stukjes bij het voorraam bevestigen.
Dan afronden door de trimdelen tegen de voorruit te schroeven

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 22:10 #74223 door
Ik heb na restauratie de oude hemel er weer in gezet maar dat viel toch tegen. Hemel scheurt gemakkelijk wegens ouderdom en ik kreeg hem nooit weer zo mooi op z'n oude plekje waardoor je de oude gaatjes van de tandjes hier en daar nog kunt zien. Heb inmiddels een nieuwe gekocht en die ga ik binnenkort plaatsen.
Ik ben met de oude voor begonnen en heb de hemel met een plamuurmes achter de tandjes gedrukt. Dit ging op zich wel redelijk maar ik denk ook dat je beter iets van hout kunt maken. Je moet eigenlijk een soort houten vorkje maken of zo iets.
Bij het demonteren van de hemel heb ik destijds de baleinen niet gemerkt en kwam er dus later achter dat deze allemaal verschillend zijn. Kun je dit beredeneren hoe je de baleinen weer op hun juiste plekje kunt plaatsen?
De achterste wijst hem wel maar dan worden de verschillen steeds kleiner.
Heb ook wel eens ergens gelezen dat je na het spannen de hemel met een bouwlamp kunt verwarmen waardoor ie strak gaat trekken. Dit lijkt me toch een beetje link, een beetje te warm en je hebt een gat in het geval. Zou het natuurlijk wel eerst met de oude kunnen proberen, die gaat er toch uit.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 22:29 #74222 door
Ik weet het niet zeker maar er zouden nummers op kunnen staan, 1 zit vooraan, dan oplopend naar achteren.
Als ik het goed herinner kun je het ook wel herleiden aan de breedte van de daklijn.
Ongeveer het breedst halverwege

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2005 22:49 #74221 door
Soms staan er kleuren op,die ,geloof ik ook in het onderdelenboek staan.Als spatel kun je ook een kaasschaaf gebruiken om de stof aan de tanden te haken.Ik werk liever van achteren naar voren.Als jehet andersom doet kom je achter niet goed uit en dat is lastig goed te krijgen met de zijstukjes .Aan de voorkant is het makkelijker te corrigeren.Eigenlijk kun je het beter laten doen door een autobekleder.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2005 00:54 #53555 door
Ik heb een probleem met een nieuwe hemel inspannen in een b18 uit 1966.
Bij het plaatsen van de spanners (baleinen) deze blijven niet rechtop staan vallen, telkens om als je de volgende spanner (balein) plaats.
Waardoor ik de hemel niet kan spannen.
De spanners of (baleinen) liggen op volgorde komen zo uit de oude hemel.
Ik krijg de hemel zo niet opgespannen.
Heeft iemand soms een idee wat het kan zijn, die dit ook meegemaakt heeft met een nieuwe hemel plaatsen ?
Alle hulp is welkom !!!!!!!!!!!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD