- Berichten: 74
Voorstellen: Volvo 740 1986 "Blue Monday"
- Pascal Kogelman
- Offline
- Senior lid
-
De auto komt origineel uit Zwitserland uit de buurt van Genève en is daar van 1 eigenaar geweest en die liet zijn auto de eerste 26 jaar volledig dealer onderhouden (zelfs de abgas uitstoot staat in de onderhoudspapieren vermeld). Alle beurten en km-stranden zijn keurig opgeschreven in het service boekje, dat uiteindelijk helemaal vol was, waarna men op een ander blaadje verder geschreven heeft.
In 2012 is de auto naar Nederland gekomen en is vanaf toen onderhouden door Volvo Specialist Jansen in Elburg. Een bekend adres, waar ik met sleuteldagen vd Volvo 700 Vereniging ook wel eens geweest ben.
Op dit moment staat de teller op ongeveer 314.278 km, er wordt wekelijks mee gereden. Deze Volvo heeft nooit op LPG gereden.
Ik heb de auto als soort van corona project gekocht, ze kon wel wat TLC gebruiken, op 17 januari 2022 (=dat was op Blue Monday en blauw is tevens de lakkleur 096-1, vandaar de bijnaam van deze Volvo).
Ondertussen heb ik zelf al het e.e.a. aan de auto gedaan. Zoals daar zijn: distributie vervangen, dynamoriem vervangen, olie ververst, compressie gemeten (4x 12 bar), anti-roestbehandeling gegeven (Dinitrol Metallic op de onderkant en Dinitrol ML in de holle ruimtes), kabelboom vd motor vervangen door een nieuwe kabelboom van Elbert Bos (bekende kwaal vd kabelbomen van deze bouwjaren: door de milieuvriendelijke isolatie die Volvo destijds toepaste, verpulvert dat na zo'n 30 jaar met allerlei vreemde elektronische storingen tot gevolg), hemeltje opnieuw bekleed (was een leuk project om voor het eerst zelf te doen), deurpanelen vervangen voor nettere, nieuwe stabilisatorstangen gemonteerd, schuif/kanteldak gesmeerd en afwateringsgaten doorgeblazen, carterbeschermingsplaat, Set Hydra velgen opgeknapt en gemonteerd, allerlei kapotte beige, plastic interieurdelen vervangen voor nettere exemplaren (was een behoorlijke zoektocht), blauwe zon/windkap en rode heckblende gemonteerd, koude luchtklep in de pedaalbak weer gangbaar gemaakt (nieuwe veer geplaatst, klep functioneert weer, heerlijk met dit warme weer), nieuwe lampen gemonteerd. Her en der wat spuitwerk laten verrichten. Nu is "Blue Monday" behoorlijk naar mijn zin geworden. Klusjes die ik nog op stapel heb staan zijn: kunststof binnenwielkuipen monteren, en originele mistlampen in de onderspoiler plaatsen. Hiervoor zijn de benodigde onderdelen al onderweg. Het enige wat dan nog bovenaan mijn wensenlijstje staat, maar wat tot nu toe nog niet te vinden is, is een net en scheurvrij two-tone dashboard (zwart-beige). Dus als hier iemand zo'n dashboard te koop weet, dan hou ik me aanbevolen!
Verder rijdt ze vorstelijk. De kleurstelling : donker blauw in combinatie met beige leder vind ik een chique uitstraling hebben. De auto valt onder de overgangsregeling, dus een tientje belasting in de maand en van 1 dec -1 maart wordt er niet mee gereden. Wat ik tot slot nog wil doen is t.z.t. hier een taxatie laten verrichten door een lid vd technische commissie. Verder gewoon lekker rijden en blijven klussen aan de auto's (ik heb ook nog een zeer mooie Honda Civic vd eerste generatie: 1979 , 64.000 echte km in de garage staan, waar ik nog een liefhebber voor zoek).
Wellicht tot ziens bij een of andere activiteit!
groet,
Kogelman
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 74
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 537
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 770
welkom terug bij de VKV. een mooie auto heb je, een goed exemplaar begint zeldzaam te worden.
Snel laten taxeren zou ik zeggen; het is nog steeds gratis, het betaalde bedrag krijg je terug in de vorm van een bon bij de shop.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 74

Kan ik mij t.z.t. voor de taxatie gewoon bij het voor mij dichtstbijzijnde lid vd technische commissie melden, of is er iemand die vooral de 200- en 700 serie Volvo' s doet?
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 770
gewoon aanmelden bij een TC lid.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 74
Ondertussen weert een aantal leuke upgrades gedaan: de kunststof wielkuipen zitten er in (wielkasten eerst schoongemaakt en met Dinitrol Metallic bewerkt), de nieuwe mistlampen geplaatst en een Volvo CR-802 radio-cassette erin geschoven.
groet,
Kogelman
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
-
- Berichten: 233
De kans is groot dat je over 30 jaar nog volop van deze auto kan genieten.
De Saab900 die ik in 1988 nieuw kocht was van fabriek uit met waxoil behandeld, deze heb ik een nabehandeling gegeven met ML in 1997, en nog eens in 2005 en in 2017 met Mike Sanders (Kostprijs steeds minder dan voltanken als je het zelf doet). In 2022 is deze wagen (met nu 510.000 km nog steeds in mint conditie zonder enig laswerk of roestblaasjes). Periodieke preventie loont zich wel op lange termijn.
Mijn PV544 ondergaat sinds 2016 hetzelfde lot (helaas pas na eerder laswerk)
De herkomst van jou 740 uit klokkenmakersland Zwitserland (met hun talrijke ondergrondse parkeergarages en pietluttige mentaliteit) geeft ook vertrouwen.
Succes ermee!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 74
Ondertussen heb ik een nieuw dashboarddekje besteld van IPD USA via European Tuning. Deze zal ik eerdaags monteren zodat het weer een strak geheel wordt.
De kleur en textuur komen goed overeen met het originele dashboard.
Blue Monday is inmiddels getaxeerd door de VKV, het was een plezierige ontmoeting in Aalten. De vastgestelde vervangingswaarde geeft de burger moed en doen recht aan de gemaakte investeringen.
Mocht er ooit iets gebeuren met de auto, dan keert de verzeklering in ieder geval niet de oud ijzer prijs uit.
groet,
Kogelman
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 74
Al met al ben ik tevreden met het eindresultaat: een scheurvrij dashboard.
groet,
Kogelman
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.