Volvo Amazon P122(S) '69

Lees meer
11-07-2012 23:26 - 02-11-2012 19:20 #115618 door W M
Volvo Amazon P122(S) '69 is gemaakt door W M
Hallo,

ik ben nieuw hier op het forum en zal me eerst even netjes voorstellen voordat ik jullie overdonder met al mijn brandende vragen :D

2 juni kwam een kleine droom voor mijn vriendin uit en hebben wij een Volvo Amazon uit 1969 gekocht. Al jaren was zij helemaal gek van deze auto en nu staat hij opeens voor de deur. Ik heb het zelf altijd ook een hele mooie auto gevonden maar bij mij is nu pas echt de vonk overgeslagen.

Ik ben motorfietsmonteur van beroep en had nog nooit eerder aan oldtimerauto's gewerkt. Nu ik begonnen ben met de eerste werkzaamheden aan de Amazon merk ik hoe leuk sleutelen het is. Vooral doordat alles zo toegangkelijk en relatief eenvoudig is gebouwd. Echt heel fijn.

Ik zal even proberen (ik ben handiger met gereedschap dan met de computer :shock: ) er een paar foto's bij te plaatsen. Dan hebben jullie een idee van de auto. Het is trouwens een B20 benzinemotor.















Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2012 23:49 #115620 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Volvo Amazon P122(S) '69
Ziet er leuk uit! Jouw vriendin heeft een goede smaak...
Wat zijn jouw vragen?

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2012 00:45 - 12-07-2012 01:51 #115623 door W M
Beantwoord door W M in topic Volvo Amazon P122(S) '69
Haha thanks, helemaal met je eens Siang!

vragen komen er denk ik nog genoeg. Ik ga volgende week de koppakking vervangen, denk dat ik dan al wel het een en ander tegen kom waarover ik wat te vragen heb :D

De reden dat ik de koppakking ga vervangen is dat de motor erg snel warmloopt. Op een warme dag in druk stadsverkeer en een paar stoplichten tegen, raakt de motor al snel aan de kook. Ik begreep wel, uit wat ik al een beetje gelezen heb op het forum hier, dat de amazon daar gevoelig voor is. Wat zijn jouw ervaringen hiermee? .......kijk dat was al de eerste vraag :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2012 00:48 #115624 door W M
Beantwoord door W M in topic Volvo Amazon P122(S) '69
Oh trouwens even voor de volledigheid. De thermostaat, waterpomp en doorstroming van radiateur en blok werkt goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2012 07:23 #115625 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Volvo Amazon P122(S) '69
Ik zou eerder een thermostaat verwachten welke te laat open gaat.
Dus even die in een waterkoker gooien met (digitale) temperatuurmeter.
En je readiator die vol kalk zit, maar dit kun je niet zien.
Beste is om hem leeg even te wegen en te vergelijken met een goede.
Als je koppakking lek is moet hij ook wit roken en koelvloeistof verbruiken.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2012 12:52 #115641 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Volvo Amazon P122(S) '69
Het warm lopen van de motor zou ik niet direct toeschrijven aan de koppaking, het is daarom ook verstandig om wat verder onderzoek te doen bv compressie meten, onsteking afstellen, kleppenstellen zodat de motor goed is afgesteld.
Thermostaat controleren en het koelsysteem goed door spoelen. De temperatuurmeter staat vaak over het midden tegen het rood aan, niets aan de hand lekker laten staan, in de file schiet de meter meteen naar rood, dan de kachel aan zetten.
Dus ik zou maar even wachten met het vervangen van de koppakking tot je wat meer inzicht hebt in het wel en wee van de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2012 13:58 #115648 door W M
Beantwoord door W M in topic Volvo Amazon P122(S) '69
Bedankt voor de reacties en het meedenken!!

de koppakking diagnose is voor mij ook wel een beetje een twijfelgeval moet ik eerlijk zeggen. De motor rookt niet wit in ieder geval. En indien de motor niet aan de kookt raakt verbruikt deze ook nauwelijks koelvloeistof. En er komt ook geen koelvloeistof in de olie terecht.

Wat ik wel al heb gecontroleerd:

De thermostaat: dat wil zeggen deze hebben we vakkundig gemodificeerd (lees kapot gemaakt :D ) zodat deze altijd open staat. Dit had geen invloed op het heetlopen wanneer de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur is. Ik zal nog wel even een nieuwe thermostaat bestellen en monteren uiteraard.

Het Co%: Mijn idee was dat als de motor stationair voor een stoplicht veel te arm staat, deze ook sneller warm word. Het CO% zat tussen de 3.5 en 4%. Dit lijkt mij dus prima.

Verder met een infrarood thermometer de temperaturen rondom het blok en koelsysteem gemeten. Daaruit zagen we in ieder geval dat er geen grote verschillen waren in het koelsysteem. Dus lijkt de doorstroming in orde??

De motor loopt en start echt als een zonnetje. Geen geplof of inhouden of wat dan ook.

Klepspeling heb ik nog niet gemeten maar zal ik de komende dagen nog even doen. Compressie meter heb ik helaas niet zelf. (als er iemand in de buurt van Amersfoort deze wel heeft en compressie wil komen meten) houd ik me van harte aanbevolen haha ;)

Maar het is dus wel normaal voor een B20 op benzine dat deze voor een stoplicht al heel snel het rood in gaat??

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2012 16:06 #115651 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Volvo Amazon P122(S) '69
Het is op zich niet normaal dat de temperatuurmeter zo snel in het rood gaat ;)

Het is echter waarschijnlijk dat de temperatuurmeter zelf teveel aangeeft en er dus verder niets aan de hand is.
Als je de exacte temperatuur wilt meten zul je een betere meter moeten kopen, conrad ofzo.
helaas deze oude op vloeistof-uitzetting gebaseerde meters willen nog wel eens een eigen leven gaan leiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2012 18:55 #115655 door W M
Beantwoord door W M in topic Volvo Amazon P122(S) '69
Oke Rene bedankt, dat wist ik niet van die meters. Maar onze motor raakt echt snel aan de kook, dus is hij ook wel echt heet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2012 22:08 #115661 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Volvo Amazon P122(S) '69
Misschien toch tijd voor een nieuwe radiator en controleer het ontstekingstijdstip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.