Amazone contactsleutel draait niet.

Lees meer
19-06-2023 15:00 #203494 door Wim van Beilen
Amazone contactsleutel draait niet. is gemaakt door Wim van Beilen
Beste vrienden,

Tijdens het restaureren van mijn Amazone 121 (1968) bleek dat mijn contactsleutel niet meer links of rechtsom wilde draaien in het contactslot. Ik heb wel de juiste sleutel gebruikt, maar wil deze niet met geweld afbreken. Het slot is gesmeerd met WD40 en de sleutel wil er wel in en uit.

Graag jullie ervaringen delen om het probleem op te lossen.

Met vriendelijke groeten,, 
Wim van Beilen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2023 15:21 #203495 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Amazone contactsleutel draait niet.
Wellicht als je op "  contactslot cilinder verwijderen"  zoekt krijg je een aantal mogelijkheden om het cilinderslotje van het contactslot af te halen. Je kunt dan controleren of het in het cilinder slotje zit of het elektrische gedeelte erachter.. 

succes, Hans 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2023 15:54 #203496 door Wim van Beilen
Beantwoord door Wim van Beilen in topic Amazone contactsleutel draait niet.
Dag Hans, dank je voor je snelle reactie.
Toen ik het contactslot er in het verleden uit haalde, op de juiste manier ging alles nog prima: op contact zetten, kleine palletje opzij induwen en het slotmechanisme eruit trekken. Het slotgedeelte wat nog aan de bobinekabel en andere bedrading zat, was prima te gebruiken met een schroevendraaier. Echter nu ik het slot weer in elkaar heb gezet, zit de sleutel vast. Het is dus een cilinderslot probleem.
Misschien nog een ander idee?
vrgr, Wim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2023 16:06 #203497 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Amazone contactsleutel draait niet.
Is het slot al weer in het dashboard  gemonteerd of ligt het nog los op de werkbank?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2023 16:22 #203498 door Wim van Beilen
Beantwoord door Wim van Beilen in topic Amazone contactsleutel draait niet.
Dag Han, 
Het geheel (2delen) hangt samengebouwd onder het dashboard, maar nog niet terug op de plek gemonteerd om te proberen. Ik kan de delen echter niet meer van elkaar krijgen, omdat de sleutel niet meer kan draaien.
vrgr, Wim vB 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2023 16:33 #203499 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Amazone contactsleutel draait niet.
Hele domme opmerking... Sleutel op zijn kop erin?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2023 17:09 #203501 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Amazone contactsleutel draait niet.
De problemen die ik recentelijk ben tegengekomen met dit type contactslot zijn:

De cilinder zit onder spanning in het contactslot. Dan helpt het om de bevestigingsschroeven een beetje los te draaien en de pantserkabel richting het dashboard te duwen.

Contactslot en cilinder afzonderlijk draaien soepel. Maar samengesteld is er geen beweging meer in te krijgen. Komt vooral voor na lange stilstand. Remedie is het contactslot vol te spuiten met WD40.  En als ik zeg volspuiten dan bedoel ik echt heel veel WD40!!

Bij Wim lijkt het tweede probleem  aan de hand te zijn. Gelukkig hangt het slot nog onder het dashboard. Als je goed kijkt  zit er een klein sleufje in het slot, spuit dit vol met WD40,  ern aantal keren herhalen en de WD40  goed in laten werken. Hopelijk heb je succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2023 19:31 #203503 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Amazone contactsleutel draait niet.
Ik dacht ,dat een Amazon van 1968 standaard een stuurslot had.

groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-06-2023 23:42 #203504 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Amazone contactsleutel draait niet.
Hallo Han,
ander type slot, maar dan heb ik nog hoop bij een 1800E stuurslot dat ik heb met hetzelfde sleutelprobleem, misschien dat nog meer WD40 toch helpt (ofschoon de sleutel er in eerste instantie niet eens in ging).
Hallo Niek,
helaas steeds weer verwarring met jaartal: bouwjaar, toelatingsjaar en modeljaar (en alleen het laatste is maatgevend). Modeljaar 1968 (augustus 1967 t/m juli 1968) had weliswaar wel al de veiligheidsstuurstang maar nog het oude type startslot, pas met modeljaar 1969 (augustus 1968 t/m juli 1969) kwam ook het stuurslot (en later, inbouwbeschrijving van 10.1969, een origineel door Volvo geleverde stuurslot ombouwset voor de oudere modeljaren).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2023 10:41 #203509 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Amazone contactsleutel draait niet.
Beste Allen,
Even een zijspoor in dit topic. Ik was ook een enthousiast gebruiker van WD40, het werkt en is overal goed voor. 'Het is net Haarlemmer Olie' zou mijn vader gezegd hebben. Maar laatst was een slotenmaker bij mijn dochter het slot van de voordeur aan het vervangen en hij ontraadde het gebruik van WD40 stellig. Het zou vocht aantrekken?! Ik heb toch maar een bus ouderwetse kruipolie gekocht.
Is dit een bekend nadeel bij het gebruik van WD40 of was het een persoonlijke aversie van de slotenmaker?
Hartelijke groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.