Problemen, problemen en nog eens problemen!

• Fabian Verzuu
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2016 19:27 - 09-09-2016 19:28 #163320 door Fabian Verzuu
Problemen, problemen en nog eens problemen! is gemaakt door Fabian Verzuu
Beste forummers,

De APK voor mijn nieuwe ama combi wordt nu al een tijdje uitgesteld door steeds nieuwe ongein.
Nu wil de combi weer niet uit zichzelf starten. Hij is rijdend naar de garage gegaan waar hij gelast zou worden en toen ik er weg wilde rijden sloeg hij niet aan. Sleutel erin, klik, verder draaien en niks meer. Het lijkt me niet in de startmotor te zitten, want daar was voor het lassen helemaal niks van te merken. Ook de accu is goed in orde. Hij slaat wel aan met aanduwen en in zijn 2 laten opkomen.
De verlichting werkt ook niet helemaal top. Knipperlichten gaan heel sloom tot niet (links heel sloom, rechts blijft gewoon aanstaan). Linker achterlicht doet het niet en grote licht doet het niet.
Toen ik de combi kocht heb ik dit allemaal gecheckt en alles deed het prima. Ik heb al (nog) niet heel veel kennis van auto's, maar elektronica staat misschien nog wel onderaan het lijstje. Wie o wie heeft er tips.
Laatst bewerkt 09-09-2016 19:28 door Fabian Verzuu.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Edwin
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Volvo Amazon P131 B20 ’68
Meer
09-09-2016 19:57 #163322 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Problemen, problemen en nog eens problemen!
Als ik dit zo lees, verdenk ik toch de accu met het vermoeden dat er een cel kapot is. De accu levert dan ipv 12 volt maar 10 volt. Dit is genoeg om je lampen zwak te laten branden en je knipperlicht net niet/net wel te laten werken.

Ik zou het eens proberen met een andere accu.

Groet Edwin

• Fabian Verzuu
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2016 20:11 #163324 door Fabian Verzuu
Beantwoord door Fabian Verzuu in topic Problemen, problemen en nog eens problemen!
Ik heb vanmiddag een nieuwe accu gekocht en die aangesloten. De symptonen veranderden niet, dus heb de accu maar weer teruggebracht.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-09-2016 20:25 #163325 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Problemen, problemen en nog eens problemen!
Startrelais zal defect zijn, dus een ruilstartmotor kopen. Verlichtingsproblemen hangen veelal samen met een slechte massaverbinding.

• Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-09-2016 21:04 #163328 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Problemen, problemen en nog eens problemen!
Ik denk data de accu geen goede massa maakt maak eens een startkabels vast van de - pool rechtstreeks aan het motorblok

• Fabian Verzuu
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2016 11:23 #163337 door Fabian Verzuu
Beantwoord door Fabian Verzuu in topic Problemen, problemen en nog eens problemen!
Waar moet ik de startkabel dan vastmaken aan de motor Ronald? Met startkabels aan een andere auto of zo'n powerstarter doet hij het ook niet trouwens, dus ligt het wel aan de massa dan? Is het ook mogelijk om alleen startrelais te vervangen? Nieuwe startmotor is een duur geintje..

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2016 11:39 #163338 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Problemen, problemen en nog eens problemen!
Zit je motorblok met een massakabel (vaak een ongeïsoleerde platte "litze") aan de carrosserie, en is ook de cerbinding minpool accu naar de carrosserie in orde?
Als je daaraan twijfelt kan je met een startkabel een verbinding maken van de minpool van de accu naar een kaal stukje motorblok.
Andere electrische storingen worden heel vaak veroorzaakt door het zekeringkastje. Zonodig alle contactvlakken, zowel van de zekeringen als van de schuifstekkertjes reinigen.
Waar staat de auto?

Groet, Hans

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2016 11:44 - 10-09-2016 11:45 #163339 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Problemen, problemen en nog eens problemen!
Hi Fabian,

Ik verdenk dat er bij de lasser het een en ander beschadigd is...
A als je bij je contactslot kijkt heb je een zwarte, een rode en een groene draad. De groene draad zorgt voor het starten van de motor. Als je op de startmotor kijkt zie je een dikke draad (van de accu en naar het contactslot) en daar onder zit een klein stekker verbinding met je raad het al... dat groene draadje... heel waarschijnlijk is die groene draad losgeraakt. of je hebt een massa probleem, de motor is niet met de massa verbonden en daardoor functioneert de startmotor niet (voldoende)... Voor de verlichting heb ik niet een twee drie een verklaring of oplossing...

Kijk eerst maar eens naar die groene draad en de massa...
Waar staat de auto? misschien kan iemand, ik of een andere enthousiasteling met enige kennis van autoelectronica je helpen aan de auto zelf.

In ieder geval succes...
Groetjes,
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...
Laatst bewerkt 10-09-2016 11:45 door Ruud Klok (GAST).

• Fabian Verzuu
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2016 11:59 #163340 door Fabian Verzuu
De zekeringen heb ik al nagekeken en er 4 nieuwe ingezet. Ik vermoed ook dat er iets los is gegaan bij de lasser, maar heb tot op heden niks kunnen vinden. Voor het lassen reed bij gewoon en startte hij prima, dus startmotor lijkt het me niet dan. De auto staat in Renkum trouwens, tussen Arnhem en Ede in. Zoals gezegd heeft hij geen apk, dus ergens heen rijden kan ook niet. Ik ga die groene draad eens checken achter het contactslot

• Fabian Verzuu
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2016 12:20 #163341 door Fabian Verzuu
Hulde voor Ruud, dat verdomde groene draadje! Hij start weer, erg fijn. Nu de verlichting nog en dan is hij APK-klaar.
Zou het kunnen dat ik de koplampen verkeerd heb aangesloten dat hierdoor de rest van de verlichting ook niet goed werkt?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD