Vreemde elektrische storing...
- Jurriaan
-
- Senior lid
-
Inmiddels sleutelen mijn vader en ik al een aantal jaren aan een Volvo 1800E uit 1971. We hebben al over vele zaken ons hoofd moeten breken en samen met andere bekende Volvo rijders hebben we veel problemen ook uiteindelijk weten te trotseren. Maar nu heeft de 1800 iets weten te verzinnen, waar wij met ons hoofd niet bij kunnen. Alsof Moriaty dit maal Sherlock te slim af is.
Er zit namelijk een uiterst vreemde elektrische storing in de auto. Gisteren heb ik nog met de auto gereden, maar er lijkt vandaag geen leven meer in te zitten. Vanochtend draaide ik de stroomonderbreker weer vast en draaide vervolgens de sleutel om in het contact, maar er gebeurde werkelijk helemaal niets. De ‘buiten’- en binnenverlichting doet het wel, maar dat is het dan ook. Kachelmotor, ruitenwissers, ontsteking, injectiesysteem en de controle lampjes op het dashboard geven allemaal geen reactie.
Hierop heb ik verschillende massacontactpunten schoongemaakt en gecontroleerd; dit mocht helaas niet baten. De accu zit volgeladen en is in goede conditie.
Weet iemand waar dit vreemde verschijnsel aan zou kunnen liggen?
Groeten, Jurriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Volvo... Drive it like You hate it

- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Dat is de hoofdzekering, 25A. Even doormeten maar meestal zie je het zo al meteen."Ruud Klok" schreef:
de kleine dikke zekering?
Dus dan is er geen sprake van een 25A hoofdzekering zoals in de Amazon.
Achterin het contactslot zit een "schakelaar plaatje". Ik heb bij een Amazon al eens vreemde verschijnselen gehad toen die stuk was. Een late Amazon heeft een vergelijkbare constructie.
Onderdelenboek is echter voor het slot van de E niet heel duidelijk.
Deze eBay foto wel ( bron ):
Wellicht is het plaatje achterin het contactslot van de late Amazon hetzelfde.
De clubshop noemt artikel 241493 (22A op het plaatje) echter niet voor de 1800E.
Maar ja, dan is het dus én de vraag of het wel past én de vraag of het wel de oorzaak is in jouw geval...
Ik heb denk ik nog wel zo'n slot voor de Amazon liggen. Schakelaar is ongetest, maar die mag je eventueel wel lenen om te proberen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Dus dan zouden ze inderdaad uitwisselbaar zijn.IGNITION SWITCH. ELECTRICAL PART OF THE STEERING COLUMN IGNTION SWITCH, FITS ALL P1800 INJECTION MODELS 1970 TO 1973
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Jurriaan
-
- Senior lid
-
De 1800E beschikt inderdaad niet over zo'n hoofdzekering.
Binnenkort zal ik nog eens onder het dashboard duiken om te kijken hoe daar het e.e.a in elkaar steekt.
Wellicht dat het 'schakelaar plaatje' inderdaad niet meer zo fris is Lars.
Het is gekke is alleen dat de kachelmotor en ruitenwissers, evenals de koplampen, naar mijn weten niet via het contactslot geschakeld zijn. Normaal gesproken kunnen zij namelijk ingeschakeld worden, wanneer de accu wordt aangesloten en zonder dat het contact aangezet hoeft te worden. Of lopen die functies wel gewoon via de nul-stand van het contactslot?
Gisteravond zat ik nog even te hannesen met diverse knopen en het contactslot. Opeens kreeg de boel weer leven en kort daarna viel het weer weg, waarna de stroom opeens weer terugkwam. Something is rotten in the State of Sweden...
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
- Jurriaan
-
- Senior lid
-
De schakelaar trof ik daar al snel aan.

Aan de buitenkant viel niet iets af te leiden, dat zou kunnen resulteren in de rare storing.
Toen de stoute schoenen maar aangetrokken en de klinknagels doorgeboord om de binnenkant eens te inspecteren.
Hij zat helemaal vol met kopervet. Daarnaast was het koperen plaatje dat er in zat niet heel fris meer.

Na alles te hebben schoongemaakt en het plaatje te hebben opgepoetst, heb ik de boel weer provisorisch in elkaar geschroefd.
De weerstanden tussen de contactpunten had ik vooraf en na afloop opgemeten en deze waren significant afgenomen!
Hierna de schakelaar in de auto gemonteerd en alles functioneerde weer zoals het heurt!
Ik hoop dat het probleem nu voorgoed is opgelost; de tijd zal het leren.
Enige twijfel heb ik alleen nog over de smering. Ik heb nu het koperen plaatje ingespoten met zuurvrije vaseline.
Misschien dat ik er toch iets van een dun laagje kopervet of grafietvet op moet smeren.
Daarna kan ik de twee delen van de schakelaar beter aan elkaar vastlijmen lijkt mij, aangezien die kleine holle klinknagels niet zomaar gevonden zijn.