autoradio
- Joop van Putten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-12-2015 16:53 #156504
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
autoradio is gemaakt door Joop van Putten
In mijn Amazon heb ik nog de originele autoradio. Die is afgekoppeld. In plaats daarvan heb ik onder het dashboard een moderne fm radio. Probleem is dat de fm-ontvangst vaak belabberd is. Op mijn rechterscherm staat een ouderwetse sprietantenne.
Ik overweeg een DAB-radio aan te schaffen en bijhorende raamantenne. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik overweeg een DAB-radio aan te schaffen en bijhorende raamantenne. Heeft iemand daar ervaring mee?
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-12-2015 18:54 #156506
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic autoradio
Dat is door Volvo toegepast op de 900 serie.... De antenne is in de linker achterruit verwerkt, daar werkt het prima...
Zou hem dan boven in de voorruit plaatsen, onder de strip.
Zou hem dan boven in de voorruit plaatsen, onder de strip.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2015 19:51 #156561
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic autoradio
Ik heb een Kenwood DAB (KDC BT73) radio in mijn Amazon, niet alleen vanwege DAB, maar ook om handsfree te kunnen bellen,
ben hier zeer tevreden mee.
FM ontvangst was in het verleden redelijk tot goed, DAB is uitstekend, kraak en ruisvrij, dan hoor je de B18 nog beter
.
Je hebt voor DAB wel een specifieke antenne nodig. Ik gebruik de meegeleverde DAB plakantenne van Kenwood (naast de oude antenne voor FM), maar er zijn ook andere mogelijkheden (een extra schakeling met signaalversterking tussen antenne en radio), zodat je DAB via een traditionele antenne kunt ontvangen, daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
ben hier zeer tevreden mee.
FM ontvangst was in het verleden redelijk tot goed, DAB is uitstekend, kraak en ruisvrij, dan hoor je de B18 nog beter

Je hebt voor DAB wel een specifieke antenne nodig. Ik gebruik de meegeleverde DAB plakantenne van Kenwood (naast de oude antenne voor FM), maar er zijn ook andere mogelijkheden (een extra schakeling met signaalversterking tussen antenne en radio), zodat je DAB via een traditionele antenne kunt ontvangen, daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2015 20:30 #156562
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic autoradio
De gewone fm ontvangst moet ook gewoon perfect zijn , als dit niet zo is is waarschijnlijk je antenne slecht.
er zijn nog relatief weinig dab+ autoradio's op de markt.
ook het zenderaanbod op dab+ is nog niet zo veel. , het wordt langzaam beter maar het gaat nog jaren duren voordat dab + de fm band vervangt.
het is nog geeneens zeker of het allemaal doorgaat omdat eerst de consument massaal een dab+ radio moet kopen , dit valt tot nu tegen.
er zullen ook dab+ transmitters op de markt komen , dit zijn kleine dab+ tuners die in de sigarettenplug kunnen.
het dab+ signaal is dan op elke fm radio te ontvangen , net als nu de fm transmitter om mp3 spelers op de fm te ontvangen..
ook komen er mp3 spelers met ingebouwd dab+ ontvanger , je hebt dan helemaal geen autoradio met dab+ nodig.
het is allemaal nog een beetje vroeg.
koop je er een , koop dan ook een antenne die het dab signaal ontvangt , dit is geen fm antenne.
er zijn nog relatief weinig dab+ autoradio's op de markt.
ook het zenderaanbod op dab+ is nog niet zo veel. , het wordt langzaam beter maar het gaat nog jaren duren voordat dab + de fm band vervangt.
het is nog geeneens zeker of het allemaal doorgaat omdat eerst de consument massaal een dab+ radio moet kopen , dit valt tot nu tegen.
er zullen ook dab+ transmitters op de markt komen , dit zijn kleine dab+ tuners die in de sigarettenplug kunnen.
het dab+ signaal is dan op elke fm radio te ontvangen , net als nu de fm transmitter om mp3 spelers op de fm te ontvangen..
ook komen er mp3 spelers met ingebouwd dab+ ontvanger , je hebt dan helemaal geen autoradio met dab+ nodig.
het is allemaal nog een beetje vroeg.
koop je er een , koop dan ook een antenne die het dab signaal ontvangt , dit is geen fm antenne.
13-12-2015 20:46 #156563
door Joop van Putten
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic autoradio
Bedankt voor de reacties. Ik vermoed dat mijn antieke spriet niet meer goed werkt. Die ontkoppel ik, maar laat hem gewoon op het scherm staan.
Als antenne had ik deze voor ogen: www.acrshop.nl/connects2-ct27uv70-glaskl...antenne-p-24487.html
en als radio deze: www.autoradiostore.nl/product/369104/cat...ood-kdc-bt73dab.html
Weliswaar is bij de radio een antenne geleverd, maar ik denk dat die niet zo mooi weg te werken is als de staafantenne.
Als antenne had ik deze voor ogen: www.acrshop.nl/connects2-ct27uv70-glaskl...antenne-p-24487.html
en als radio deze: www.autoradiostore.nl/product/369104/cat...ood-kdc-bt73dab.html
Weliswaar is bij de radio een antenne geleverd, maar ik denk dat die niet zo mooi weg te werken is als de staafantenne.
www.ruilof-images.nl
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2015 21:41 #156565
door Rudolf Kleyn
Nogmaals, mijn ervaring is dat er een redelijke keus aan DAB+ autoradio's is, al dan niet te combineren met je telefoon. Bij de meeste wat uitgebreidere radio's wordt een antenne meegeleverd van basale kwaliteit, bij mij voldeed deze goed. Maar dat is afhankelijk van je eigen wensen, de techniek/ontstoring van je auto en de eisen die je zelf stelt. De plakantenne met versterkerblokje is geen schoonheid. Maar je kunt ook voor 50 tot 100 euro een module kopen waarmee je een klassieke antenne voor DAB kunt gebruiken.
Het verhaal over gering aanbod is echt achterhaald. Alle gangbare Nederlandse publieke en commerciële zenders zitten op DAB. De lijst die de radio zelf bijwerkt omvat een zender of 35 uit binnen- en buitenland. De FM radio haalt er zeker niet meer uit de lucht.
Dekking is in Nederland uitstekend, beter dan FM in de grensgebieden en Noord-Nederland. Mogelijk heeft niet iedereen die ervaring, varieert vast per auto-radio-antenne combi. Ik gebruik mijn Amazon dagelijks, door heel Nederland. In sommige buitenlanden is de dekking zeker slechter, maar een DAB radio heeft ook FM en zelfs AM aan boord.
Ik heb de Kenwood mede gekozen omdat hij ook de mogelijkheid heeft via Bluetooth handsfree te bellen (werkt prima) en muziek af te spelen. Via De USB aansluiting kan dat ook en kun je ook je telefoon laden. De radio kiest zelf altijd zelf het sterkste signaal, FM of DAB (een optie die je kunt instellen). Ik heb hem ruim een jaar en heb eigenlijk nooit meegemaakt dat hij overging naar FM. Dat zou je direct horen, want DAB klinkt echt beter. Andersom, als je FM als bron kiest, gebeurt dat eigenlijk altijd binnen ongeveer tien seconden. In tegenstelling tot FM houd je met DAB ook in veel parkeergarages ontvangst.
Het verhaal over gering aanbod is echt achterhaald. Alle gangbare Nederlandse publieke en commerciële zenders zitten op DAB. De lijst die de radio zelf bijwerkt omvat een zender of 35 uit binnen- en buitenland. De FM radio haalt er zeker niet meer uit de lucht.
Dekking is in Nederland uitstekend, beter dan FM in de grensgebieden en Noord-Nederland. Mogelijk heeft niet iedereen die ervaring, varieert vast per auto-radio-antenne combi. Ik gebruik mijn Amazon dagelijks, door heel Nederland. In sommige buitenlanden is de dekking zeker slechter, maar een DAB radio heeft ook FM en zelfs AM aan boord.
Ik heb de Kenwood mede gekozen omdat hij ook de mogelijkheid heeft via Bluetooth handsfree te bellen (werkt prima) en muziek af te spelen. Via De USB aansluiting kan dat ook en kun je ook je telefoon laden. De radio kiest zelf altijd zelf het sterkste signaal, FM of DAB (een optie die je kunt instellen). Ik heb hem ruim een jaar en heb eigenlijk nooit meegemaakt dat hij overging naar FM. Dat zou je direct horen, want DAB klinkt echt beter. Andersom, als je FM als bron kiest, gebeurt dat eigenlijk altijd binnen ongeveer tien seconden. In tegenstelling tot FM houd je met DAB ook in veel parkeergarages ontvangst.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2015 21:45 #156566
door Rudolf Kleyn
PS: de radio waar jij naar linkt, is precies de radio die ik heb en waar ik heel tevreden mee ben.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2015 22:22 #156569
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic autoradio
Dit is dus een goede referentie voor deze kenwood.
eigenlijk kijk ik hier van op , de media..... heeft een proefopstelling , kun je ze proberen , op sommige ontvang je geen zier.
op sommige een aantal zenders , zeker niet allemaal.
deze kenwood pakt ze dus allemaal in de auto en vaak in de parkeergarage.
een aanrader dus.
eigenlijk kijk ik hier van op , de media..... heeft een proefopstelling , kun je ze proberen , op sommige ontvang je geen zier.
op sommige een aantal zenders , zeker niet allemaal.
deze kenwood pakt ze dus allemaal in de auto en vaak in de parkeergarage.
een aanrader dus.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2015 22:38 #156570
door Rudolf Kleyn
Zeker, vergat te melden dat het aantal zenders ook ruimer is omdat via DAB+ ook een aantal stations wordt doorgegeven die je anders alleen via internet kunt horen en niet via FM, zoals Radio6 soul&jazz en de afgeleiden van de publieke omroep zoals 3FM Serious, Radio 1 Nieuws (?) en nog meer.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2015 22:48 #156573
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic autoradio
Joop, los van een andere radio plaatsen, ook ik heb een uitgebreide JVC met handsfree bluetooth en misschien wel magnetronfunctie onder het dashbord. Die heb ik op een plakantenne met versterker zitten. Zit achter de spiegel en valt nagenoeg niet op. De oude radio heb ik op de spatbord antenne aangesloten en die doet het ook.
Nog een idee:
Als je jou antenne los kunt halen, vaak kun je hem aan de onderkant open schroeven en dan de telescoop eruitpakken. De antenne en de contacten schoonmaken met een stukje scotchbrite helpt vaak enorm.
Hans
Nog een idee:
Als je jou antenne los kunt halen, vaak kun je hem aan de onderkant open schroeven en dan de telescoop eruitpakken. De antenne en de contacten schoonmaken met een stukje scotchbrite helpt vaak enorm.
Hans