Zelf kabelboom Amazon combi maken - iemand reeds gedaan?
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
a) zeker wil weten dat alle contacten goed zijn
b) minder nodig heb omdat ik geen benzinemotor meer heb
c) diverse upgrades wil doorvoeren uit de E-schema's van Robert van Es
Met name door punt b) en c) is een compleet nieuwe kabelboom kopen geen optie (nog los van het feit dat 561,25 euro veel geld is).
Nu zag ik al wat goede tips in het topic kabelboom Amazone bestaande uit RDAE als leverancier van spullen, een bestaande kabelboom op twee planken openwerken en ongeisoleerde krimpstekkers gebruiken.
Ik denk dat het gewoon een kwestie van beginnen is, maar toch de vraag:
Heeft iemand al eens eerder zelf een kabelboom voor een Amazon combi gemaakt?
En zo ja, zijn er nog aanvullende specifieke tips of wellicht zelfs planken met daarop het uitgewerkte schema te leen?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik ben hetzelfde van plan voor de 1800ES, die nu bij ons wordt gelast.
Heb hiervoor een bord van 1,75 bij 3 meter en daar ga ik een oude, uit elkaar gehaald, op uitspreiden.
Vervolgens de kleuren er naast spannen en dan krimpkous er en stekkertjes, deze zijn o.a. bij Rick Donders te koop.
Wel een tijdrovende bezigheid, maar zoals je zegt ... de prijzen van de aftersale kabelbomen zijn niet op te brengen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Ruiter
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 113
Ik heb de oude neergelegd en dan de een voor een de draden vervangen, laat zoveel mogelijk de schakelaars er aan zitten dat zoekt makkelijker. Als je een oude draad weghaalt leg je er een nieuwe voor in de plaats, laats ze iets langer dan kan je hem nog iets aanpassen, als laatste doe je de bundel in een krimpkous of oude huls, als laatste maak je de stekkers er aan. Tijdens het trekken even een schakelaar etc met een tyrip vast maken aan de nieuwe draden. Maak ook foto's van de oude situatie, is makkelijk. trek direkt alle extra draden mee voor mistachterlicht etc. Gooi naar achter een paar extra draden voor als je in de toekomst iets ga doen, scheelt je dan een hoop werk.
Succes
Als iemand mee wilt weten dan wil ik dat graag vertellen
René
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Maarten de Moel
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 33
"Ed van der Zee" schreef:
Hoi Lars,
Ik ben hetzelfde van plan voor de 1800ES, die nu bij ons wordt gelast.
Heb hiervoor een bord van 1,75 bij 3 meter en daar ga ik een oude, uit elkaar gehaald, op uitspreiden.
Vervolgens de kleuren er naast spannen en dan krimpkous er en stekkertjes, deze zijn o.a. bij Rick Donders te koop.
Wel een tijdrovende bezigheid, maar zoals je zegt ... de prijzen van de aftersale kabelbomen zijn niet op te brengen
Rick Donkers
Als je iets moet hebben qua elektra.. Meteen bij hem kijken
Die man heeft werkelijk alles op het gebied van bedrading en aansluitmateriaal!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Zelf heb ik mijn (combi)-kabelboom deels ook met geïsoleerde kabelschoentjes gemaakt maar achteraf vind ik het eigenlijk wenselijker om alles ongeisoleerd uit te voeren.
Voor isolatie kan je dan nog gebruik maken van hulsjes die je over de kabelschoentjes heen schuift/klikt.
Reden dat ik meer gecharmeerd ben van ongeisoleerd is het feit dat je ziet wat je doet, d.w.z. je ziet hoe ver het gestripte deel in het klemgedeelte ligt voor het blanke deel en je ziet dat de isolatie van de kabel in zijn eigen gedeelte ligt waar deze met een eigen klemgedeelte wordt vastgeklemd.
Dat vastklemmen van het geisoleerde deel van de kabel werkt als "trekontlasting" het klemgedeelte "boort" zich a.h.w. in de mantel en heeft zodoende veel effect op de trekkracht die de verbinding op kan nemen.
Het is niet zo dat ik tégen de geisoleerde kabelschoentjes ben maar als je die aanknijpt met een 5-euro -tang wordt ik wél een beetje huiverig....... Sommige tangen hebben zo'n smal klem-aambeeldje dat ze bijna de stekker knippen i.p.v. krimpen.
Het is op z'n minst verstandig om een echte krimptang te gebruiken die pas weer open wil als je je krimpbeweging HELEMAAL hebt afgemaakt.
Het is bovendien een goede gewoonte om iedere kabelmaat (mm2) met z'n aangekrompen stekkertje even zelf te belasten op trekkracht, als je hem er zo uit trekt is het besist niet goed!
Ik hoef verder niet uit te wijden over juiste kabelmaat in juiste (kleur) stekkertje, dat weet je zelf wel.
succes, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
En inderdaad, ik heb gekozen voor ongeïsoleerde kabelschoenjes en huisjes en overweeg om die dan weer aan de draadmantel vast te maken met krimpkous.
Zelfs met het schema en de oude kabelboom erbij is het lastig. Zeker als je dan dingen anders wilt. Met name het goed kiezen van draad lengte en dikte is lastig op een plank. Wellicht dat ik hem toch in de auto ga opbouwen en heb er dan weer uithaal om kabelhoezen er omheen te doen en daarna alle stekkers eraan zetten.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik teken de kleuren op de plank en werk met plastic bevestigings haken/spijkers, dan kun je mooi de oudekabelboom er naast mee laten lopen & meerdere modellen op dezelfde plank maken bv op de achterkant.
Een tip; gebruik oude kabelboom van bv 960/940 om de Big Front radio, en bv een klokje er gelijk in te verwerken.
Mistachterlicht en trekhaak is ook slim, we maken de kabelboom beter dan origineel !
Heb net een 965 gesloopt en dan is je voorraad kabels weer op peil, dikte is inderdaad even goed opletten.
Ik heb van de basiskleuren gewoon een rol aangeschaft en je wordt er steeds handiger in.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jimmy Brouwer
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 20
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jimmy Brouwer
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 20
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.