middenconsole met klokje
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-

maar uiteraard, hij doet t niet

het is een Volvo VDO Kienzle klokje.
nou las ik al hier en daar dat er mogelijk een soort van soldeerzekering in zit waarvan de kans groot is dat die kapot is.
er zit zelfs een sticker op die hiernaar verwijst.
maarrr, hoe krijg ik het klokje open? op de achterzijde zitten 2 kleine moertjes, maar als ik die verwijder kan ik het witte kapje nog niet verwijderen en ik wil niet te veel kracht zetten met de kans dat ik iets sloop.
achterop het klokje zit ook nog een klein rond blauw-grijs onderdeeltje; weet iemand waar dat voor is?
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ben benieuwd naar je ervaringen.
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
Ze krijgen normaal altijd een door stroom veroorzaakte zwieper waarna ze een tijdje doorlopen dit herhaald zich dan met enig regelmaat .
De oplossing is stroom en massa aansluiten en een paar tikken geven meestal lopen ze dan
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
@ Ronald D.:
dan doet-ie meer als die van mij :lol: aan de achterkant zit overigens een klein stelschroefje waarmee je de snelheid in kunt stellen!
@ Ronald Z.
als ik er 12V op zet loopt er totaal geen stroom; niet gek want ik meet tussen de + en massa-aansluiting geen (=oneindig hoge)weerstand. er zit dus ofwel iets los in het klokje, ofwel het is doorgebrand (soldeerzekering of uurwerkje zelf).
@ all:
waar zit die soldeerzekering en hoe kom ik daar bij? hoe krijg ik t klokje open?
Groet, Hans
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-

www.pelicanparts.com/techarticle ... repair.htm
wat een systeem trouwens! het is een soort opwindklokje die iedere circa 4 minuten door een stroompulsje op een spoeltje wordt opgewonden

owja, dat ronde blauwgrijze onderdeeltje was dus niets meer dan een verzegeling van het klokje. daaronder zat t derde moertje en daarna was open maken geen probleem meer :lol:
en ja, ook bij mijn klokje is de soldering los. morgen ff fixen en kijken of hij werkt!
als ik 'm met de hand "opwind" doet-ie 't al wel!
to be continued!
Groet, Hans
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Hans Latenstein" schreef:
bedankt voor de reacties!
@ Ronald D.:
dan doet-ie meer als die van mij :lol: aan de achterkant zit overigens een klein stelschroefje waarmee je de snelheid in kunt stellen!
@ Ronald Z.
als ik er 12V op zet loopt er totaal geen stroom; niet gek want ik meet tussen de + en massa-aansluiting geen (=oneindig hoge)weerstand. er zit dus ofwel iets los in het klokje, ofwel het is doorgebrand (soldeerzekering of uurwerkje zelf).
@ all:
waar zit die soldeerzekering en hoe kom ik daar bij? hoe krijg ik t klokje open?
Kan je dat stelschroefje markeren op je foto. Ik heb hem er vorige week uitgehad en toen wist ik niet welke dat was.
- Guy Rutten
-
- Senior lid
-

Moet hem bij de 164 ook nog eens bijstellen.
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak+overdrive
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Honda CB550 F2 SuperSport 1978
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-

ik heb het kunnen doen met de in het klokje aanwezige oude soldeer, dus hij is nog helemaal origineel en de beveiligingsfunctie van de low-melt (120 graden) soldeer is nog in tact (voor zover je die ooit nodig zou hebben).
ben benieuwd of-ie nog een beetje gelijk loopt!
@Ronald D.: er zijn meerdere typen klokjes, maar deze, met het witte kapje heeft inderdaad een klein stelschroefje aan de achterzijde zoals Guy ook al meldde.
@Guy: dat onbekende blauwe busje is niets anders dan een verzegeling van het derde bevestigingsmoertje.
Groet, Hans
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-

echter, helaas kom ik er achter dat de middenconsole niet onder m'n dashboard past zonder in de knoei te komen met de lange versnellingspook

ik zou de zaag erin kunnen zetten. misschien wel zonde, maar iets dat niet past is ook zonde

iemand dit al eens gedaan? bovenkant eraf halen zodat hij minder hoog wordt of schuine achterkant deels wegzagen zodat hij minder diep wordt...
mocht iemand dit al eens gedaan hebben en een foto willen publiceren, dan graag!
het gaat om onderstaande console:
Groet, Hans
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl