knipperlicht werkt niet/ hoe stuur verwijderen

• Sjoerd van Beek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-10-2013 14:39 #133018 door Sjoerd van Beek
knipperlicht werkt niet/ hoe stuur verwijderen is gemaakt door Sjoerd van Beek
Hallo,

Het knipperlicht van mijn volvo amazon werkt niet. Het licht gaat wel aan, maar hij knippert zelden. Een nieuw relais had geen effect(toen knipperde hij zelfs helemaal niet meer). Links als rechts maakt geen verschil. Toch wil ik nu even naar de knipperlicht aanwijzer kijken. Zou het nog ergens anders aan kunnen liggen?

Om bij de knipperlichtaanwijzer te komen moet ik het stuur verwijderen. Kan ik dat zomaar doen? Ik las ergens dat je daar een speciale stuurtrekker voor moet hebben. Kan het ook op een andere manier?

Gr,
Sjoerd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2013 15:43 #133020 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic knipperlicht werkt niet/ hoe stuur verwijderen
Als 't licht wel gewoon aan gaat, lijkt de schakelaar in orde.
Als hij niet knippert verdenk ik toch het relais. Als een nieuw relais het helemaal niet doet, vraag ik me af of je die nieuwe wel juist hebt aangesloten of dat dat nieuwe relais niet de juiste is / of kapot is.

Voor het stuur kun je met wat passende bouten (engelse maat..) en een stukje ijzer ook zelf wel wat bouwen, even zoeken op 'stuurtrekker' op het forum moet wel wat hits geven.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2013 15:57 #133022 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic knipperlicht werkt niet/ hoe stuur verwijderen
Hej Sjoerd,

Je kan je stuur wel er af halen maar daar heb je een speciaal stuk gereedschap voor nodig.
De schakelaar in de stuurkolom maakt alleen maar contact met de gele (12V+) draad, dit kan je van onderaf controleren met een spanningszoeker met lampje. op de massa en dan de groene (links) en blauwe (rechts) draad controleren. Gaat je lampje branden heb je prik dus hoeft je stuur er niet vanaf.

Onder het stuur zit ook de knipperlicht automaat, op de X zit een rode draad, deze zou stroom moeten geven bij contact aan (geschakelde + 12V) De P (blauw) gaat naar het verklikkerlampje en L (geel) gaat naar de schakelaar.

Het kan zijn dat er 1 lampje het niet doet en daardoor alles ontregeld... als bijvoorbeeld links achter stuk is gaat rechts vrolijk mee knipperen en daar merk je niets van in de auto.

Ik zou de kabels eerst controleren. Linksvoor onder de motorkap blauwe en groene draad controleren of die spanning krijgen indien geschakeld en dito bij de achterlichten. bovenste draad van je achterlicht ook blauw en groen.
Ik zou ook de bedrading op je knipperautomaat controleren, bovengenoemde P, L en X zijn gegevens uit het Haynes of Electical system pdf, hier te vinden: www.volvokv.nl/index.php?option= ... 7&Itemid=6

Succes,
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2013 16:34 #133024 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic knipperlicht werkt niet/ hoe stuur verwijderen
Hallo,

Zo'n stuurtrekker is handig, je kan het ookmet grof geweld en een hamer proberen, maar vaak wordt je stuur daar niet beter van.

Je kan heel simpel zelf ook eenstuurtrekker maken. Door 2 gaten op de juiste afstand in een ijzeren plaat te boren. Daar doe je dan 2 1/2inch bouten in. als je dan het hart van die plaat met bv dopjes klemt op de contra moer van het stuur en elke moer een halve slag losdraait. dan schiet hij zo los.

• Sjoerd van Beek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-10-2013 18:17 #133026 door Sjoerd van Beek
Beantwoord door Sjoerd van Beek in topic knipperlicht werkt niet/ hoe stuur verwijderen
Oke, het stuur hoeft er dus niet af. Daar zou het probleem in principe niet kunnen zitten.

Mijn knipperlicht relais heeft maar 2 uitgangen. Bij de automaterialen zaak heb ik 2 relais getest en beide goed aangesloten. Bij de een deden de knipperlichten het uberhaupt niet meer(dat was het relais wat de juiste zou moeten zijn). Daarna gaf hij me een andere mee. Toen deden de lichten het wel, maar knipperde hij niet. Zoals gezegd, bij het huidige relais knippert hij wel af en toe. Het lijkt ook dat als ik het het knipperlicht aan zet dat hij dan ff knippert en het steeds langer duurt voordat hij knippert en na een aantal keer knipperen knippert hij helemaal niet meer. Naar het relais gaan een gele en een rode draad.

De zekeringen heb ik ook allemaal gecheckt. Die zijn allemaal nog goed. Ik zal de stroom van de gele draad even controleren.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2013 22:02 #133031 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic knipperlicht werkt niet/ hoe stuur verwijderen
Hey, dat in het begin snel en later steeds langzamer/niet knipperen: dat heb ik ook gehad! Bleek toch een slecht lampje te zijn, die het 'half' deed. Gaf dus wel gewoon licht maar niet zoals het zou moeten. Nieuw lampje erin en klaar! Het lampje deed het dus wel maar het glas was flink zwart uitgeslagen, ik zag het toevallig toen ik de boel om een andere reden uit elkaar aan het halen was.

Dus loop even al je lampjes na, vervang ze desnoods 1 voor 1 door nieuwe om te zien of het verschil maakt. Ik gok van wel.. Ook ik verdacht toen het relais, maar een ander relais maakte geen verschil. Klinkt vergelijkbaar..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-10-2013 23:03 #133033 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic knipperlicht werkt niet/ hoe stuur verwijderen
Het is belangrijk dat alle verbindingen goed zijn. Kijk vooral ook naar de massa. Ook de stekker verbinding tegen het linker schutboard kan een probleem geven.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• 08541-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-10-2013 14:40 #133078 door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic knipperlicht werkt niet/ hoe stuur verwijderen
En weet je zeker dat het knipperrelais dat je gekocht hebt van het juiste type is? Ik heb er ook eens eentje gekocht en die deed ook niks, hoewel hij wel goed was, maar kennelijk voor een andere auto. Een 'officiële' voor een Amazon die ik op een VKB kocht bij Nordicar deed het wel.

Knipperlicht is een uiterst gevoelig systeem met een kromtrekkend stukje metaal dat het systeem in- en uitschakelt, aangestuurd door warmte, geproduceerd door de stroom die de lampjes trekken. Slecht contact van de lampjes kan de hele boel ontregelen (maar dan reageert links en rechts meestal verschillend), maar het knipperrelais moet ook precies afgestemd zijn op het vermogen van de lampjes, anders loopt er te veel of te weinig stroom, en knippert hij veel te snel of langzaam of helemaal niet.

Zorg dus eerst dat je knipperautomaat en lampjes allemaal correct zijn, en ga dan nog zoeken naar slechte contacten (draadjes en connectors, maar ook aardcontact van de armaturen).

En, als je het aan het werk hebt, sloop dan het oude relais even open, dan kan je zien hoe het werkt: het is van een aandoenlijke knulligheid...

Succes!

Richard

• Sjoerd van Beek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-10-2013 20:57 #133203 door Sjoerd van Beek
Beantwoord door Sjoerd van Beek in topic knipperlicht werkt niet/ hoe stuur verwijderen
het knipperlicht doet het nu wel weer. Ik heb vanalles nagelopen en zag nergens een probleem. Overal contactspray op gespoten. Nu doet hij het weer. Lijkt toch op ergens een los contactje. Als hij het weer slechter gaat doen ga ik weer verder zoeken, zolang hij het blijft doen ben ik tevreden. Dank voor alle reacties.

• Oscar Keur (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-10-2013 10:31 #133212 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic knipperlicht werkt niet/ hoe stuur verwijderen
Voel ook even aan de kabelschoentjes. Even voelen of de kabel niet half is afgebroken achter t schoentje.
Eventueel kan je trouwens ook, als je niet 100% origineel wilt blijven, voor een elektronisch relais kiezen,
is niet zo knullig en dan zou je (mocht je dat willen) later ook nog ledknipperlichten dr in kunnen zetten als je dat wilt.

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD