volvo 144 dashboard verlichting en kachelmotor
- Desmond Donker (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-11-2012 15:16 #120226
door Desmond Donker (GAST)
volvo 144 dashboard verlichting en kachelmotor is gemaakt door Desmond Donker (GAST)
Hoi, ik heb het hele forum al doorgespit en alle dingen die daar beschreven worden nagelopen, maar ik kom er niet uit.
mijn dashboard verlichting ( km teller en kachelknoppen ) brand niet , ook doet mijn aanjager het niet.
het rare is dat de verlichting in de middenconsole wel brand ( klok , toerenteller etc ) alle zekeringen zijn heel
als ik aan de standenknop van de aanjager draai , dan zie je de rest van de verlichting zwakker gaan branden, maar
er gebeurt niets.
wie heeft er nog tips of ideeën ? Ik weet t niet meer.
Met vriendelijke groeten,
Desmond Donker.
mijn dashboard verlichting ( km teller en kachelknoppen ) brand niet , ook doet mijn aanjager het niet.
het rare is dat de verlichting in de middenconsole wel brand ( klok , toerenteller etc ) alle zekeringen zijn heel
als ik aan de standenknop van de aanjager draai , dan zie je de rest van de verlichting zwakker gaan branden, maar
er gebeurt niets.
wie heeft er nog tips of ideeën ? Ik weet t niet meer.
Met vriendelijke groeten,
Desmond Donker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
10-11-2012 18:41 #120229
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic volvo 144 dashboard verlichting en kachelmotor
Draai eens aan de knop waarmee je je verlichting aan doet. Daar zit een dimmer in die de dashboard verlichting dimt. Mogelijk is die stuk, bij mij valt de dashboardverlichting soms ook uit, als Kidman iets aan de kno P draai spring hij weer aan. dimmer doet het dan dus niet altijd.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
10-11-2012 21:45 #120232
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic volvo 144 dashboard verlichting en kachelmotor
Hoi Desmond, welkom! De verlichting van het dashboard is via de rheostaat geschakeld, dat is het kleine knopje links van de snelheidsmeter, waarmee je de verlichting kunt dimmen. Die is altijd stuk, vaak kun je met voorzichtig heen en weer draaien een stand vinden waarop hij het nog wel doet. Anders moet je hem achter het dashboard doorverbinden.
Ik denk dus dat de aanjager er niets mee te maken heeft. Die trekt teveel stroom, of er is een slechte massa. Je hebt het trouwens over een draaiknop, je hebt toch een 1972'er? Die heeft een trekknop toch?
Ik denk dus dat de aanjager er niets mee te maken heeft. Die trekt teveel stroom, of er is een slechte massa. Je hebt het trouwens over een draaiknop, je hebt toch een 1972'er? Die heeft een trekknop toch?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Desmond Donker (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-11-2012 23:02 #120235
Beantwoord door Desmond Donker (GAST) in topic volvo 144 dashboard verlichting en kachelmotor
hoi Tom,
hij is i.d.d uit 72.
de knop kan ik in 3 standen draaien, als ik m uittrek dan heb ik de hele knop in mijn handen !
maar de letters op het dashboard zijn niet meer goed leesbaar,ik dacht ook dat er stond pull .
maar moet ik m dan uittrekken en naar rechts draaien ?
het rare is , dat hij vorige week gekeurd is ( net voor ik m kocht ) maar zonder aanjager en tellerverlichting
wordt hij toch echt afgekeurd ! volgens het bedrijf waar ik m kocht was het een kwestie van een zekering (niet dus)
ik ga morgen nog wel ff wat proberen.
Bedankt voor de reacties.
hij is i.d.d uit 72.
de knop kan ik in 3 standen draaien, als ik m uittrek dan heb ik de hele knop in mijn handen !
maar de letters op het dashboard zijn niet meer goed leesbaar,ik dacht ook dat er stond pull .
maar moet ik m dan uittrekken en naar rechts draaien ?
het rare is , dat hij vorige week gekeurd is ( net voor ik m kocht ) maar zonder aanjager en tellerverlichting
wordt hij toch echt afgekeurd ! volgens het bedrijf waar ik m kocht was het een kwestie van een zekering (niet dus)
ik ga morgen nog wel ff wat proberen.
Bedankt voor de reacties.
11-11-2012 01:47 #120239
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic volvo 144 dashboard verlichting en kachelmotor
Het zijn verschillende storingen, die rheostaat is soms geoxydeerd en moet dan schoongemaakt/vervangen worden.
Dat kan feitelijk alleen als je het klokkenhuis eruit haalt, km kabel los en de stekkertjes lostrekken, dan voorover kantelen, soms moet de lichtschakelaar eruit om voldoende ruimt te krijgen om hem er doorheen te krijgen.
Ook de aanjager is ook een veel voorkomend probleem bij de 144/164, er kan een takje de fan blokkeren, maar hij kan ook slechte massa maken of gewoon kapot zijn.
Dat betekent het kachelhuis eruit moet, ik heb deze exercitie net twee keer gedaan, veel werk maar niet moeilijk.
Ik heb nog een werkende fan voor je, ook nog een goede rheostat, waar moet je vandaan komen ?.
Wij zitten in Arnhem, je kunt onder mijn naam via de website button op onze site komen.
Dat kan feitelijk alleen als je het klokkenhuis eruit haalt, km kabel los en de stekkertjes lostrekken, dan voorover kantelen, soms moet de lichtschakelaar eruit om voldoende ruimt te krijgen om hem er doorheen te krijgen.
Ook de aanjager is ook een veel voorkomend probleem bij de 144/164, er kan een takje de fan blokkeren, maar hij kan ook slechte massa maken of gewoon kapot zijn.
Dat betekent het kachelhuis eruit moet, ik heb deze exercitie net twee keer gedaan, veel werk maar niet moeilijk.
Ik heb nog een werkende fan voor je, ook nog een goede rheostat, waar moet je vandaan komen ?.
Wij zitten in Arnhem, je kunt onder mijn naam via de website button op onze site komen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Desmond Donker (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-11-2012 18:33 #120267
Beantwoord door Desmond Donker (GAST) in topic volvo 144 dashboard verlichting en kachelmotor
Hoi Ed,
ik heb vandaag zitten klooien, maar kreeg de tellerunit er niet uit,ik zal dus idd meer moeten slopen om
erbij te kunnen.
klopt het dat er aan de rheostaat geen bedrading zit ?
Ik kom zelf uit rotterdam .
Ik wil best een dag ervoor uittrekken om de boel te vervangen, want ik wil graag dat alles weer werkt!
wat wil je voor de onderdelen hebben ?
Mvg, Desmond.
ik heb vandaag zitten klooien, maar kreeg de tellerunit er niet uit,ik zal dus idd meer moeten slopen om
erbij te kunnen.
klopt het dat er aan de rheostaat geen bedrading zit ?
Ik kom zelf uit rotterdam .
Ik wil best een dag ervoor uittrekken om de boel te vervangen, want ik wil graag dat alles weer werkt!
wat wil je voor de onderdelen hebben ?
Mvg, Desmond.
- Laurens Camfferman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-11-2012 19:41 #120306
door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic volvo 144 dashboard verlichting en kachelmotor
Beste Desmond,
Als mede-Rotterdammer wil ik best een keer met je meekijken. Ik heb zelf een 145. Heeft de jouwe ronde klokken of zo'n snelheidsmeterlint? Ik heb namelijk nog 2x een oude type tellerunit liggen. Ik heb je een privébericht gestuurd.
Laurens
Als mede-Rotterdammer wil ik best een keer met je meekijken. Ik heb zelf een 145. Heeft de jouwe ronde klokken of zo'n snelheidsmeterlint? Ik heb namelijk nog 2x een oude type tellerunit liggen. Ik heb je een privébericht gestuurd.
Laurens
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-11-2012 20:07 - 13-11-2012 10:18 #120312
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic volvo 144 dashboard verlichting en kachelmotor
"klopt het dat er aan de rheostaat geen bedrading zit ?"
Wat denk je zelf? Zou hij werken zonder bedrading?
Bekijk het electrisch schema ook eens, dat helpt bij het zoeken als sommige dingen het wel doen en andere niet.
succes, Rudi
Edit vanwege de opmerking "Aan de reostat zit geen bedrading" van Ed.
Blijkbaar zijn er dan meerdere rheostaat types, bij mij zaten er meerdere draden aan (als ik het me goed herinner zelfs 3).
Wat denk je zelf? Zou hij werken zonder bedrading?

Bekijk het electrisch schema ook eens, dat helpt bij het zoeken als sommige dingen het wel doen en andere niet.
succes, Rudi
Edit vanwege de opmerking "Aan de reostat zit geen bedrading" van Ed.
Blijkbaar zijn er dan meerdere rheostaat types, bij mij zaten er meerdere draden aan (als ik het me goed herinner zelfs 3).
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 13-11-2012 10:18 door Rudi.
12-11-2012 20:20 #120315
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic volvo 144 dashboard verlichting en kachelmotor
Aan de reostat zit geen bedrading , hij wordt via de lichtbedrading gevoed, het is feitelijk spoel.
Om het dashboard te verwijderen moet je alle stekkertjes en de km kabel losmaken.
Hij zit vast met twee witte plastic schroefhouders, deze moeten los.
Dan de dash naar achteren duwen en kantelen,zodat hij schuin eruit kan wordenngeschoven, soms zit de lichtschakelaar
In de weg en moet deze ook worden verwijderd.
Je mag best naar Arnhem komen, ik ben op donderdag en zaterdag aanwezig, wel Van te voren mailen/ bellen.
Ook heb ik een aantal dashboard met lint liggen, zijn 40 - 60 euro..
Rheostat heb ik ook liggen .
Groeten,
Ed
Om het dashboard te verwijderen moet je alle stekkertjes en de km kabel losmaken.
Hij zit vast met twee witte plastic schroefhouders, deze moeten los.
Dan de dash naar achteren duwen en kantelen,zodat hij schuin eruit kan wordenngeschoven, soms zit de lichtschakelaar
In de weg en moet deze ook worden verwijderd.
Je mag best naar Arnhem komen, ik ben op donderdag en zaterdag aanwezig, wel Van te voren mailen/ bellen.
Ook heb ik een aantal dashboard met lint liggen, zijn 40 - 60 euro..
Rheostat heb ik ook liggen .
Groeten,
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-12-2012 10:33 #120905
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic volvo 144 dashboard verlichting en kachelmotor
Naar mijn mening is dashboardverlichting voor de apk niet meer verplicht.
Je moet vanaf 1971 wel een aanjager hebben met warme lucht.Dat wordt een heel karwei als de motor stuk is.
Ik heb er wel eens een door de apk gekregen met een blowertje met verwarming van de halforts op de voorruit via de sigarettenaansteker.Goedkoop en snel! Aan de voorwaarden van een aanjager met warme lucht is dan voldaan.Het verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs. Succes!
Je moet vanaf 1971 wel een aanjager hebben met warme lucht.Dat wordt een heel karwei als de motor stuk is.
Ik heb er wel eens een door de apk gekregen met een blowertje met verwarming van de halforts op de voorruit via de sigarettenaansteker.Goedkoop en snel! Aan de voorwaarden van een aanjager met warme lucht is dan voldaan.Het verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs. Succes!