spanningsregelaar

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2002 13:04 #57168 door
spanningsregelaar is gemaakt door
Een vraag voor de electra specialisten: B20A met 35 amp bosch dynamo, de spanningsregelaar vervangen door een nieuwe electronische 14 volt regelaar,accu nieuw Bosch Silvertop 70 Ah. Nu doet het probleem zich voor dat de accu gaat "koken" ( handwarm en accuzuur uit ontluchtingsgaatjes ) en de brandstof en temperatuur meter af en toe naar maximum uitslaan, er zijn nog geen lampjes etc doorgebrand.Volgens mijn meting geeft het systeem bij 2000 toeren 13,4 voltWie weet in welke richting ik de oplossing moet zoeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2002 16:01 #59807 door
Beantwoord door in topic spanningsregelaar
Normaalgesproken gaat een accu koken als er een veel te hoge spanning op komt te staan. Dat sluit je zelf al uit, want 13,4 V bij 2.000 tpm is prima. Maar loopt de spanning bij bijv. 4.000 tpm niet op tot boven de 14,4-14,8 V?Er is nog een mogelijkheid: een startaccu is niet gediend van langdurig hoge laadstromen. Als een startaccu altijd in geladen toestand verkeert, en na het starten van de motor ook snel weer op peil is kan overkoken niet voorkomen. Over het algemeen kost het starten van de motor slechts 3% van de accucapaciteit, en dat is zó weer opgeladen. Maar als de accu steeds vrij leeg raakt, bijv. door langdurig filerijden met veel elektrische uitrusting aan, dan gaat er wèl een grote laadstroom lopen als er weer geladen wordt. De laadSTROOM die er naar de accu gaat wordt alleen door de laadSPANNING en de ladingstoestand van de accu bepaald. Een volledig ontladen accu zal een zeer grote stroom vragen bij 14,4 V laadspanning (meer dan goed is voor de accu) die afneemt naarmate de accu vol begint te raken. Een aparte acculader zal dan ook een beperkte maximum stroom leveren om dit soort toestanden te voorkomen, maar een dynamo + regelaar doen dat helaas niet.Dan is er nog iets: 70 Ah is wel een erg grote accu.Neem eens een kijkje op www.4unique.com/battery/battery_tutorial.htm, daar staat heel interessante info en "do's and don'ts" betreffende accu's in een prettige schrijfstijl en die niet onnodig op technische details in gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2002 16:40 #59806 door
Beantwoord door in topic spanningsregelaar
Lennard bedankt, ik ben geen ster in eletra,een combinatie van gemakzucht en kleurenblind zijn, in het verleden heb ik een aantal ( onbedoelde ) vuurwerkshows veroorzaakt rode en zwarte draadjes zijn voor mij gelijk.maar als ik je goed begrijp,is de combinatie van een 35 ah dynamo en een 70ah accu niet optimaal als er ook veel stroomverbruikers zijn. Dit zou in mijn geval wel kunnen,ik heb de accu afgelopen vrijdag bij mijn automaterialenboer "voor weing"gekocht, omdat hij al sinds july vorig jaar op de plank stond, ik heb de accu nietvoor gebruik opgeladen, maar meteen gemonteerd. Hij staat trouwens in een 144, de accu is origineel bedoeld voor een 244.Maak ik uit je antwoord op, dat ik hem het beste een nacht aan de druppellader kan zetten, en daarna opnieuw kijken wat hij doetzonder al te veel stroomverbruikers in te schakelen?Chris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2002 18:07 #59805 door
Beantwoord door in topic spanningsregelaar
Gelukkig voor kleurenblinden zijn de connectors vaak zo uitgevoerd dat ze niet omgedraaid kunnen worden òf er staan + en - tekens bij. Wanneer dat niet zo is, dan raad ik je aan een paar extra ogen te zoeken voor de veiligheid, accu's kunnen nogal veel stroom leveren. Maar ja, ik heb ook wel eens vuurwerk veroorzaakt bij een auto (1966 Mustang) die voor zowel de + als de - pool van de accu rode draden had!Als een accu echt leeg is, dan heb je waarschijnlijk meer dan een nachtje nodig, afhankelijk van de laadstroom. De meest geschikte laadstroom voor een startaccu is die met 1/10 van de capaciteit laadt. Voor een 70 Ah-accu is dat dus maximaal 7 A. Lager mag, dan duurt het gewoon wat langer, hoger kan schade opleveren. Een druppellader zal waarschijnlijk heel veel tijd nodig hebben, tenzij het een type is die met een paar ampères laadt, en als de accu vol is over gaat op druppelladen.Wat 70 Ah op een 35 A dynamo betreft: als de accu eenmaal vol is èn goed geladen blijft bij verder gebruik is er geen vuiltje aan de lucht. Blijkt echter dat er problemen optreden bij het geladen houden, dan kun je het beste een zwaardere dynamo nemen (55 A, bijv.).Er schuilt een gevaar aan het kopen van een oude accu die in de tussentijd niet is geladen en dat is sulfatisering. Als de accuspanning (onbelast) onder de 12,4 V zakt begint een proces dat bekent staat als sulfatisering. Op de platen in de accu bouwt een laagje sulfaat op. Als dat gebeurt neemt de accucapaciteit af en wordt de ladingsopname verminderd of zelfs onmogelijk gemaakt. Het proces is onomkeerbaar. Is een accu eenmaal gesulfatiseerd, dan is ie rijp voor de milieustraat. Over het algemeen moet een startaccu die niet gebruikt worden liefst minimaal elke twee maanden opgeladen worden.Er zijn sinds kort apparaatjes in de handel die sulfatisering zouden kunnen afbreken. Het principe is het periodiek toedienen van een hele hoge en korte spanning- of stroompuls. Die pulsen zouden de sulfaatlaag afbreken. Maar of bewezen is dat het werkt, en als het werkt in welke mate, weet ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2002 12:09 #59804 door
Beantwoord door in topic spanningsregelaar
Als je de spanningsregelaar vervangt en daarna een kokende accu hebt en een te hoge spanning (temp, benzine meter) dan ...Hou er rekening mee dat je een accu niet boven de 15 V kan krijgen, ook als je essent heet. Ik zou die oude spanningsregelaar er maar weer in zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.