accu

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-07-2002 22:51 #56672 door
accu is gemaakt door
Mijn accu is ongeveer een jaar oud. Ik rijd voornamelijk korte ritten met de auto (wat geloof ik slecht is voor je accu), slechts ongeveer 1 keer per 2 maanden maak ik een langere tour.Sinds vorige week daalt de spanning van de accu na enkele dagen stil gestaan te hebben gezakt tot ongeveer 10 volt, te weinig om nog te kunnen starten. Met behulp van startkabels prima gestart. Daarna een rit en de accu was weer volgeladen. Volgende dag geen centje pijn. Drie dagen niet gebruikt, spanning weer gedaald en starten lukt niet. Kan dit aan de conditie van de accu liggen, ook na 1 jaar al? Een lekstroompje lijkt me niet waarschijnlijk want ik heb nergens aan geklust en dat kan denk ik niet zomaar spontaan ontstaan. Kan een accu ook na 1 jaar al zo slecht worden dat ie (ook als ie goed is volgeladen) na een paar dagen al een stuk is "leeggelopen"? Of moet ik toch aan iets anders denken (lekstroom)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2002 09:04 #61310 door
Beantwoord door in topic accu
een accu kan altijd snel de geest geven maar erg waarschijnlijk is dit niet. een lekstroompje lijkt meer voor de hand te liggen, kan wel degelijk 'spontaan' ontstaan. onze volvo's zijn niet meer de nieuwste. eenvoudige test: laat de auto met een volgeladen (*)accu een paar dagen staan met één accupool los. is er dan nog stroom, dan heb je een lek.je kunt natuurlijk ook meten met een multimeter: meten is weten.*: het opladen van een accu lukt niet in een rondje om de kerk, ook al lijkt er daarna weer voldoende stroom aan boord. Opladen met een lader (5 amp.), kost bv. al minimaal 12 uur. de dynamo van een AMA levert weliswaar heel wat (!) meer, maar de accu kan al die ampèrtjes niet zo snel opnemen zoals bv. het vullen van een benzintank. succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2002 09:31 #61309 door
Beantwoord door in topic accu
Bedankt voor je reactie. Ik zou toch niet willen spreken van "een rondje om de kerk". Ik heb er ongeveer 3 kwartier mee op de snelweg gereden.In geval van lekstroom: heb je een tip om dit systematisch op te sporen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2002 10:50 #61308 door
Beantwoord door in topic accu
Ampere metertje tussen je accu en masa zetten en 1 voor 1 je zekeringen los halen........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2002 11:12 #61307 door
Beantwoord door in topic accu
zónder amperemeter: zoals ik al voorstelde: de (volle) accu een paar dagen losgekoppeld laten staan. je kunt ook kijken of een losgenomen accupool (kleine) vonkjes geeft al je hiermee voorzichtig mee tegen de accuaansluiting tikt. dan wel zeker weten dat alle stroombronnen zijn uitgeschakeld, dus ook de radio, ev.klokje ed. zie je vonkjes, dan is er toch stroomafname en dus een lek oftewel sluiting. dmv het een voor een (nou ja,het zijn er maar 3) losnemen van de zekeringen zoals opgemerkt door hr.onbekend, kun je ongeveer lokaliseren in wel deel van de bedrading de sluiting zit. opladen accu: 3 kwartier is echt niet genoeg, alhoewel normaliter wel voldoende om de boordspanning op peil te houden. overigens: bij bv. halfords kun je voor weinig geld een accuzuurmeter kopen, ik dacht ± € 10,. daarmee kun je de zuurgraad van de verschillende zuurkamers in de accu doormeten. bij een afwijkend soortelijk gewicht, weet je hoe laat het is: accu defect.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2002 20:05 #61306 door
Beantwoord door in topic accu
Zuur wegen kan alleen bij niet-onderhoudsvrije accu's. Die zijn te herkennen aan de dopjes die de afzonderlijke cellen afdichten. Onderhoudsvrije accu's hebben één grote niet te openen afdekplaat en (meestal) een kijkvensterje (groen = OK, zwart = opladen, wit = defect). Koop - als het even kan - alleen niet-onderhousvrije accu's want alleen die kun je bijvullen en controleren met een zuurweger. Als een accu zich vaak in een onderladen toestand bevindt kan al sulfatisering optreden. Dat kan verklaren waarom je accu al na een jaar slecht wordt. De symptomen van sulfatisering zijn het slecht opnemen van laadstroom en het niet lang vast kunnen houden daarvan. De test die je moet doen om dat vast te stellen is al genoemd: accu loskoppelen en een paar dagen laten staan. Dan weet je zeker dat er geen stroom afgenomen kan worden door de auto. Als na een paar dagen de spanning desondanks sterk is gedaald, dan is de accu aan vervanging toe. De manier om te controleren of er een lekstroom is, is al genoemd. Als die er niet is, dan is het zaak om de laadinrichting te controleren. Heb je een gelijkstroomdynamo, overweeg dan om naar een wisselstroom-dynamo op te waarderen. Die kunnen veel beter korte ritten en lage toeren aan dan gelijkstroomdynamo's omdat ze bij veel lagere toeren (vanaf ong. 1.000 motor-rpm) al stroom beginnen te leveren. Heb je al een wisselstroomdynamo, laat die dan controleren door een bedrijf gespecialiseerd in auto-elektro. Dat moet in combinatie met de spanningsregelaar want die kan ook de geest geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2002 00:30 #61305 door
Beantwoord door in topic accu
HOi Roelof,ik had van de week net zoiets, nou was het echter zo dat de accu die er in zat drie weken oud was.Nu bleek uiteindelijk dat de spanningsverdeler slecht massa maakte en de accu te veel laadde. Hierdoor kookt de accu droog en regenereert hij zichzelf niet meer.mischien moet je dat eens meten....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.